Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska man uppgradera till Lion?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta handlar inte om Lion server, utan om att uppgradera till operativsystemet eller inte. Jag har själv bestämt mig för att inte uppgradera till Mac OS X Lion. Är väldigt skeptiskt till detta nya operativsystem. Varför kräver Lion mer internminne? Jag är inte intresserad av ögongodis, och är rädd för att Lion kommer att bli ett nytt Vista. Sedan är jag inte det minsta sugen på Launchpad. Det är rent ut dåligt att det inte heller släpps på skiva. Jag vill enkelt kunna göra en clean ominstallation om jag ska byta operativsystem, och ingen uppgradering, som lämnar skräpfiler kvar från förra installationen.

Jag har sedan datorns begynnelsen uppdateringspsykos - måste alltid uppdatera BUMS - både OS och apps. Detta gäller hemma alltså - på jobbet är det annat som gäller.
Jag uppdaterar sällan OSX för att jag är ute efter nya funktioner etc. Lion har t.ex. inget som får mig att hoppa till. Nej, jag uppdaterar därför att jag KAN uppdatera. :-D. Rent praktiskt skulle jag kunna vänta till att iCloud sjösätts - det kräver ju Lion. Men, men...nu hade jag tid över och kan i lugn och ro rådda med Lion, kolla vilka pluggar och apps som inte funkar - som kräver uppdatering och testa dessa när dom kommer etc etc. Så - när allt rullar fint här hemma så vet jag att jag kan uppdatera även på jobbet (bara videokort och annan extern hårdvara är Lion-kramare - sådant kollar jag konstant på nätet). När jag nu skriver detta märker jag att det ju finns en mycket bra och praktisk anledning att hoppa på OSX-updates bums hemma. Det är alltså inte bara psykos.

Lion fladdrar och blinkar till, men är rappt och vackert. En hel del buggar har jag hittat. Omstart och reparera rättigheter krävs lite då och då. Även Apples egna apps kajkar och trilskas med Lion. Om updates kommer till iWork och t.ex. iChat - då vet ni att Lion kommer inom ett dygn.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-09 12:04

Jag kommer vänta ett år tills Lion och alla molntjänster förhoppningsvis är stabila. Privat och professionellt. Jag har låg toleranströskel för buggar.

Ovanstående 2 inlägg har flyttats hit från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat! Och speciellt inte när frågan borde ligga i en annan forumdel!

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-08 22:04

Jag har läst att man ska få installationen på ett USB minne eller på skiva hyfsat enkelt.

Ursprungligen av andersmacnilsson:

...dåligt att det inte heller släpps på skiva. Jag vill enkelt kunna göra en clean ominstallation om jag ska byta operativsystem, och ingen uppgradering, som lämnar skräpfiler kvar från förra installationen.

Det är ju bara att bränna ut installationsfilen på en DVD-skiva, så det är inget argument mot att uppgradera.

Men den diskussionen har redan gått runt och runt flera gånger i den här tråden...
http://www.99.se/mac-os-x/284954-nya-detaljer-om-mac-os-x-10-7-lion.html
....så det behöver vi inte diskutera här också.

Varför detta snack om DVD :-D. Slött och uselt och döende. Nej, kläm in Lion-install på en USB-sticka istället.

Jag har kört Lion såsom användarbeta och den är ok. Det som är det stora problemet för mig är att min NAS (ReadyNAS) inte längre fungerar ihop med Lion så det måste komma en uppdatering på NAS:en innan jag uppdaterar på bred front.

Förutom det så har jag inga problem. Eventuellt lite med Firefox som kraschar oftare men jag vet inte om det är Lion eller FF5 som är skurken.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-10 11:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har kört Lion såsom användarbeta och den är ok. Det som är det stora problemet för mig är att min NAS (ReadyNAS) inte längre fungerar ihop med Lion så det måste komma en uppdatering på NAS:en innan jag uppdaterar på bred front.

Förutom det så har jag inga problem. Eventuellt lite med Firefox som kraschar oftare men jag vet inte om det är Lion eller FF5 som är skurken.

Är det Time Machine-delen på din ReadyNAS som inte fungerar som den skall eller är det något annat?
Har en ReadyNAS NV+ själv nämligen. Dock använder jag den bara som en nätverksdisk via Samba och har resten av tjänsterna på min server.

Du kommer ändå inte uppgradera på läääänge så det spelar väl mindre roll för dig?

http://www.99.se/mac-os-x/284954-nya-detaljer-om-mac-os-x-10-7-lion-19.html#post1998258

Jag uppdaterar för att jag kan, oavsett om det gäller något till mina datorer eller iPhone/iPad. Precis som Zimmerman bra beskrev.

Jag mår psykiskt dåligt om jag inte har det senaste. Så jag ska uppgradera så fort det släpps, om det inte rapporteras några allvarliga kompatibilitetsproblem.

Jag hoppade nyss från Tiger direkt till Snöleopard, så har inte så brådis... Har ju inte kommit över nyhetens behag med SL ännu!

Då kör man Lion! Känns fräscht!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-08 23:35

Jag tycker inte man ska uppdatera endast av anledningen att man "kan". Jag anser att man ska göra det endast om man känner att uppdateringen tillför något nytt som man önskar ta del av och om uppdateringen i sin helhet anses vara bättre än den tidigare versionen.

Ett exempel är Skype till OS X där den senaste versionen är rent ut sagt grotesk jämfört med den tidigare och av den anledningen valde jag att gå tillbaka till den äldre. Men kanske var detta bara för att jag också "kan"..?

Klart man ska uppgradera bara för att man kan.
Vet inte vilket som gör mig lyckligast? Köpa ny teknik eller sälja gammal, förmodligen kombinationen.
Klart det är omställningar och 'separationsångest' ibland när man uppgraderar, för vad man inte kan göra med den nya tekniken - som nu, alla gamla PPC program som man inte längre kommer att kunna använda. Har redan börjat säga farväl till de som inte verkar hänga med, och/eller letat efter nya möjligheter.
Tar väl en dator i taget, som vanligt, och väntar ivrigt på lejonet....

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-07-09 13:19

Ja, skulle också säga att enda anledningen att köra Lion är OM man köper en ny dator och inte har något val.

Uppgradera från 10.5 eller 10.6, njae... håller med planB, kanske om ett år isåfall när man vet att bankID, alla nödvändiga programvaror, tillbehör mm man behöver fungerar bra och Apple har skakat ur de värsta buggarna som alltid kommer fram när ett OS släpps skarpt.

Jag kommer uppgradera med en gång. Dels för att jag kan och gillar att testa nya saker men också för att jag jobbar som försäljare och därav måste ha koll på hur det fungerar och vad som är bra mindre bra i Lion.
Jag är redo att satsa en femma på att alla jävla mobila bredbandsdonglars "anslutsningsprogram" på något magiskt vänster kommer sluta fungera (vilket kommer ge mig 29 nya hemska gråa hår på huvudet).

Jag var helt inställd på att skaffa Lion så fort jag fick nys om det (ganska sent, ha ha). Men sedan visade det sig att det inte skulle släppas på låda och dessutom bara finnas tillgängligt via appstore, vilket gör det krångligt att ta det via firman (jag gillar att ha momsen snyggt utskriven på ett kvitto, thank you very much). Å andra sidan tror jag Apple kommer ordna någon typ av lösning för båda problemen - och fler därtill - inom kort. Tills dess sitter jag snällt och väntar, precis som flera andra här på forumet. Ser däremot väldigt mycket fram emot det! ♥

Jag kommer definitivt att köpa Lion direkt när det kommer. Har uppgraderat direkt varje gång sedan 10.3 och har aldrig ångrat det. Dessutom är ju OS X numera löjligt billigt...

Skulle kanske varit fint med en liten omröstning i den här tråden...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-09 15:11
Ursprungligen av Capeman:

Skulle kanske varit fint med en liten omröstning i den här tråden...

Frågorna behöver vara omsorgsfullt utformade för att ge intressanta resultat.

Det är ju stor skillnad på att uppgradera alla system man har, privat och professionellt, jämfört med att uppgradera en mac i ett hushåll med äldre/andra system. Jag är t.ex. väldigt beroende av att olika internetlösningar fungerar perfekt, annars blir det ingen mat på bordet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-09 17:48

Jag kommer uppgradera till Lion i samma ögonblick det släpps. Den enda gången jag skulle tveka till en uppgradering är om jag använde datorn i professionell produktion.

Du frågar varför Lion ska kräva mer RAM-minne. Varför vet jag inte men det vore väl lite konstigt om nyare OS inte krävde mer RAM. De utvecklas hela tiden med minneskrävande funktioner. Det är en del av utvecklingen.

Mitt Apogee Duet funkar inte med Lion. Shit. Och Apogee brukar vara sega med updates av drivers. Nå - detta är typiska smällar man får ta när man updaterar bums...och en typisk anledningen (tredjepartshårvara-ljud/video) varför man inte gör det på jobbmaskiner :-D.

det är ju det bästa med att uppgradera - att skriva indignerade brev och utöva lite konsumentmakt!

Ursprungligen av gabriela:

det är ju det bästa med att uppgradera - att skriva indignerade brev och utöva lite konsumentmakt!

ja, och lyssna till sketchen "Påbud från Byråkratpösebyrån" med "Hemma Hos" innan man sätter sig ner och författar.

- Jag har Rätt och ni har fel .....!!!

Transkriberad Sketch (skall egentligen höras)
Hemma hos - Jag har rtt och ni har fel

För att prata uppgradering; varför inte uppgradera? Om inget tokviktigt fallerar så är det ju bara köra.
Om typ Internetbanken lägger av kan man nog tåla sig lite.

Internetbanken är viktig. När det funkar uppgraderar jag.

Har aldrig haft problem med Swedbank och en OSX-update.
Det är väl en Safari-grej egentligen.
Kollade just också Bank-ID (Personal) förresten - det funkar fint.

Ursprungligen av illerG:

Internetbanken är viktig. När det funkar uppgraderar jag.

Sist fick jag vänta en vecka på att uppgradera till Snow Leopard just på grund av min Internetbank.

Läste att det har varit problem med Logic och Lion. Det borde vara åtgärdat när den skarpa versionen släpps tycker man, men jag tar inga risker där heller. Jag tycker inte om operativsystemet IOS på iPhone, och då nu Lion kommer att vara liknande som IOS vill jag helt enkelt inte ha det. Tyvärr så är man väl så illa tvungen den dag man köper ny dator.

Ursprungligen av andersmacnilsson:

Läste att det har varit problem med Logic och Lion. Det borde vara åtgärdat när den skarpa versionen släpps tycker man, men jag tar inga risker där heller. Jag tycker inte om operativsystemet IOS på iPhone, och då nu Lion kommer att vara liknande som IOS vill jag helt enkelt inte ha det. Tyvärr så är man väl så illa tvungen den dag man köper ny dator.

Kör bootcamp och kanske Vista så slipper du det du ogillar.

Ursprungligen av andersmacnilsson:

Läste att det har varit problem med Logic och Lion. Det borde vara åtgärdat när den skarpa versionen släpps tycker man, men jag tar inga risker där heller. Jag tycker inte om operativsystemet IOS på iPhone, och då nu Lion kommer att vara liknande som IOS vill jag helt enkelt inte ha det. Tyvärr så är man väl så illa tvungen den dag man köper ny dator.

Näe, sedan system 6.0.7 har det bara gått utför ... tacka vet ja som det alltid vart.
Det var bättre förr, ju förr dess bättre.

Kommer med värme ihåg hur man programmerade IMSAI 8080 i binärkod... det var tider det.

Bevaka tråden