Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bakgrundsbelysningen i tangentbordet fungerar ej?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-30 21:13

Har fått logikkortet bytt i min Macbook Pro Unibody från 2008 idag. Nu när det börjar bli lite mörkare märker jag att bakgrundsbelysningen för tangentbordet inte fungerar samt att datorn inte går ner i vila när jag stänger skärmen. Har testat att reseta pram (cmd+alt+p+r) samt att hålla nere startknappen under uppstart men det har inte hjälpt. När jag försöker justera belysningen med knapparna på tangentbordet så går stapeln upp eller ner beroende på vilken knapp jag trycker men tangentbordet förblir svart. Vad kan detta bero på? Har de glömt att sätta fast någon kabel?

Jag hade kontaktat verkstden som var inne i den direkt.

Ju snabbare desto bättre.

Det här är deras problem - inte ditt, om du förstår hur jag menar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-30 21:21

Jo det borde väl inte vara någon inställning någon stans som gör att det inte fungerar? Stapeln går ju upp och ner när man justerar och då borde det ju fungera tycker man.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-30 21:31

Saken är den att detta blir fjärde gången jag lämnar in datorn om det inte bara är någon felaktig inställning. Första gången för att de skulle byta skärmen pga att den lossnat från höljet vilket Apple beviljade förlängd garanti för då datorn var i princip i nyskick och hade använts varsamt (dåligt lim förmodligen). Efter den reparationen satt skärmen ordentligt snett när man stängde locket vilket de fick rätta till. Var tydligen ganska lätt att justera påstod dem och bad om ursäkt. De körde till och med hem datorn till mig. Sen upptäckte jag att datorn hängde sig om man lutade på den vilket den inte hade gjort innan. Bytte hårddisk till en som en kompis hade liggande då jag misstänkte den men samma sak där. Lämnade in den igen och nu har de bytt logikkortet. Man ska väl vara tacksam för att Apple fixar till min dator trots att den är utanför garantitiden men jag har roligare saker för mig än att åka fram och tillbaka till verkstaden hela tiden

Begär ersättning för att verkstaden har klantat sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-30 22:41

Något serienummer har den heller inte lägre. Står bara "Serienummer (system): System Serial#"

*Morr*

Ursprungligen av P1200VB:

Något serienummer har den heller inte lägre. Står bara "Serienummer (system): System Serial#"

*Morr*

Känns som om serviceverkstaden klantat sig rejält. När man byter logikkort på en Mac så kör man ett speciellt program efteråt som "bränner in" serienumret. Verkar som om de glömt köra det. Sommarjobbare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-01 00:34
Ursprungligen av P1200VB:

Något serienummer har den heller inte lägre. Står bara "Serienummer (system): System Serial#"

*Morr*

Klantigt värre, jag skulle inte nöja mig med detta efter allt strul. Kan inte anses vara god Apple sed.

Ger inget gott intryck i fall du skulle vilja sälja datorn vidare i framtiden, eller i största allmänhet.

Fixa till detta nu är mitt råd, annars ångrar du dig senare.

Du behöver inte oroa dig för att os x inte kan serienumret längre. Det är en klassiker efter reparation/byte av logikkort och något som jag har haft på åtminståne hälften av mina datorer jag sålt(säger naturligtvis en del om min otur;))

Du hittar numret på din dator enligt instruktionerna på MacBook Pro: How to find the serial number

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-07 21:49

Nu har jag fått tillbaka datorn och allt fungerar perfekt. De hade glömt sätta dit någon sladd. Sen var det nån sensor som hade pajjat som gjorde att datorn inte kände av när skärmen var stängd så den fick de byta. Fick en nätdel i kompensation för allt strul, vad jag nu ska med den till

Rätt schyst ändå att få både logikkort och skärm bytt i en nästan 3 år gammal dator. Hade lite problem med att skärmen blinkade till någon tiondels sekund ibland när jag körde med 9400 kortet (ganska vanligt tydligen) och det var ju gött att bli av med också. Hade lite funderingar på att tjanga en ny dator men nu kanske det blir till o slänga i en hyfsad SSD i stället så man får upp hastigheten lite.

1
Bevaka tråden