Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur startar du program?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ni som inte använt Spotlight: hur har ni startat era program?

Ni har väl inte dockan full? Inte heller har ni väl klickat er fram i Findern varje gång något skall startas?

cmd+space (är ju i princip en knapptryckning), sen en eller två bokstäver och return på det.

Eller?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-07-07 00:38
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ni som inte använt Spotlight: hur har ni startat era program?

Jag använder Alfred för de funktioner som jag annars skulle använda Spotlight för.

Ett klick på dockan slår allt. Pang på. Ett klick. Dockan på mina Macar rymmer 30-50 apps. Resten finns i app-mappen som också är i dockan - två klick. Pang. Lyfter bara en hand för att starta ett program - dom jag använder 90% av tiden startas en gång i veckan och ligger sedan öppna (jag startar om burkarna en gång i veckan).
Jag tror att få använder Spotlight till att starta apps. Väldigt få.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ni som inte använt Spotlight: hur har ni startat era program?

Ni har väl inte dockan full? Inte heller har ni väl klickat er fram i Findern varje gång något skall startas?

cmd+space (är ju i princip en knapptryckning), sen en eller två bokstäver och return på det.

Eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-07 11:33
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att få använder Spotlight till att starta apps. Väldigt få.

Det tror inte jag, tvärt om. Det ser dessutom, i mitt tycke, för jävligt ut att ha dockan nerlusad med massa ikoner. Jag skulle nog också tro att jag startar program minst lika snabbt via tangentbordet som du gör via musen.

Om man lever och umgås med en hel del normala människor med Macar - den där enorma majoriteten som inte ens vet vad t.ex. 99.se är för något - så vet man att nästan INGEN (jag har aldrig någonsin sett en enda) startar program med Spotlight. Tror du verkligen på fullaste allvar att detta är vanligt?

Ursprungligen av zinned:

Det tror inte jag, tvärt om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-07 13:23
Ursprungligen av Zimmerman:

Om man lever och umgås med en hel del normala människor med Macar - den där enorma majoriteten som inte ens vet vad t.ex. 99.se är för något - så vet man att nästan INGEN (jag har aldrig någonsin sett en enda) startar program med Spotlight. Tror du verkligen på fullaste allvar att detta är vanligt?

Alla jag känner använder främst Spotlight, eller dess alter ego Alfred. Inte docken iaf.

Jag klickar nästan alltid i dock för att starta app, exposé används flitigt, men de apps ja använder sällan kör jag spotlight med, som brightness control o fan control.... Annars har jag väl 30 apps i dockan, tycker det funkar bäst
Har man en app i dockan kan mna lika gärna ha flera!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ni som inte använt Spotlight: hur har ni startat era program?

Ni har väl inte dockan full? Inte heller har ni väl klickat er fram i Findern varje gång något skall startas?

cmd+space (är ju i princip en knapptryckning), sen en eller två bokstäver och return på det.

Eller?

Google Quick Search Box...

cmd+cmd, sedan som du mest en fråga om vana, det fungerar som Spotlight

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-07 09:51
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

cmd+space (är ju i princip en knapptryckning), sen en eller två bokstäver och return på det.

Jag kör precis så också, är helt suveränt. Jag tycker Spotlight funkar väldigt bra till att starta program och göra sökningar på datorn.

Det är 3D-docken som är vidrig om man har mycket där. Skriv detta i Terminal:

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES; killall Dock

Tryck Enter.

Så har ni en snygg dock som ni minimerar och kan ha en massa grejer där utan att det är fult - om man nu vill ha Dock. Den är till för att användas eller inte finnas där. Den har en funktion om man vill - att starta program är dess huvudfunktion enligt utvecklarna - det är jag bergis på.

Ovanstående 10 inlägg har brutits ut och flyttats hit från den här tråden:
http://www.99.se/mac-os-x/284954-nya-detaljer-om-mac-os-x-10-7-lion.html

/Mod

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ni som inte använt Spotlight: hur har ni startat era program?

Ni har väl inte dockan full? Inte heller har ni väl klickat er fram i Findern varje gång något skall startas?

cmd+space (är ju i princip en knapptryckning), sen en eller två bokstäver och return på det.

Eller?

Jag har 12st Applikationer "direkt" i docken. Sen har jag lagt "applications" med listvy som mapp i docken. Spotlight borde göras om och fungera på det sätt som ett sökverktyg skall göra. söka faktiska filer och inte i någon index-fil.

Jag vidhåller att Spotlight är det sämsta som finns med Mac Os X!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-07 13:42

På min iMac använder jag docken. Jag stänger i princip aldrig program, så jag behöver bara starta varje program en gång per OSX-uppdatering då jag startar om datorn. Startar man program en typ en gång i månaden finns det liksom inte så mycket tid/smidighet att spara genom att starta genom spotlight eller QS.

På min MBP kör jag QS, eftersom jag vill ha docken dold och minimal för att spara skärmyta. På den stänger jag program oftare eftersom den bara har 4 gig ram än så länge, så det finns en liten smidighetsvinst med QS vs. Dock.

Va? Spotlight för att starta program? Nä, jag känner nog ingen som gör så! Jag för min del har de program jag använder ofta i dockan och resten öppnas från app-mappen. Hur smidigt som helst tycker jag!

I stort sett så använder jag bara Spotlight, command+tab och två aktiva hörn. (visa skrivbordet och stäng av skärmen) För övrigt så ser jag väldigt mycket fram emot att fler program (eller ska vi kanske börja säga appar? ) blir helskärmsanpassade. Mer fokus, mindre fluff.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-07 14:18

Jag skulle tro att det bottnar i hur pass mycket man använder musen, rent generellt. I mitt fall använder jag tangentbordet i största möjliga utsträckning då det går snabbare än att pricka runt med musen.

Ursprungligen av zinned:

Jag skulle tro att det bottnar i hur pass mycket man använder musen, rent generellt. I mitt fall använder jag tangentbordet i största möjliga utsträckning då det går snabbare än att pricka runt med musen.

Jag smiskar dig på att öppna program snabbast. Min magic mouse-hand slår dina skrivmaskinsfingrar vilken dag som helst! KAAAAAADUSCH!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-07 14:20
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag smiskar dig på att öppna program snabbast. Min magic mouse-hand slår dina skrivmaskinsfingrar vilken dag som helst! KAAAAAADUSCH!

You will soon learn the truth, my young padawan

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-07-07 14:23

Jag använder dockan. Jag har aldrig träffat på någon som använder spotlight för att starta program. Jag använder inte ens spotlight för att söka med av den enkla anledningen att spotlight aldrig hittar något relevant. Mina egna grejer vet jag var jag har, det jag vill söka efter är väldigt ofta det som ligger i Bibliotek, som inte indexeras.
Jag kan inte annat än hålla med PeeMaN i inlägg 12, spotlight är bland det sämsta med Mac OS X.

Jag använder inte heller Spotlight och känner ingen som gör det. Allt jag behöver ligger i dockan, och jag avslutar heller aldrig några program mer än vid omstart...

Trist med ett "jag också"-inlägg, men va fan...

Spotlight är egentligen en tragedi. Att inte Apple lyckats göra en vettig sökmotor för sitt eget OSX är sorgligt. Man undrar ju vad som är svårt med det...dom har ju lyckats skriva så mycket annan genial kod.
Att folk använder Spotlight för att starta program är kul - det är kul att läsa hur olika folk lägger upp sina rutiner. Men att en del tror att det är vanligt att man startar apps med Spotlight är aningen skrämmande :-D. Då lever man i en sluten liten värld och vet föga om andra människor och deras vanor/beteenden. Vilket i.o.f.s. är helt okej...så länge man inte har en maktposition.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-07 15:22
Ursprungligen av Zimmerman:

Men att en del tror att det är vanligt att man startar apps med Spotlight är aningen skrämmande :-D. Då lever man i en sluten liten värld och vet föga om andra människor och deras vanor/beteenden.

Det är väl också en ganska dryg attityd, eller hur? Du säger att de som använder docken vet hur andra människors beteenden ser ut men de som använder Spotlight gör inte det. Jag bryr mig inte ett skit om hur andras vanor ser ut egentligen, så länge det fungerar för dem så kör på. Jag och många med mig använder Spotlight framför docken, ok med dig Zimmerman? Vi gör det helt utan en tro på att vi är övermänniskor jämfört med de sorgliga stackare som startar applikationer från docken, I promise.

Oh, the irony...

Jomen...då var ju mitt påstående inte riktat till dig :-D. Varför tog du då åt dig? Skumt.

Ursprungligen av zinned:

Det är väl också en ganska dryg attityd, eller hur? Du säger att de som använder docken vet hur andra människors beteenden ser ut men de som använder Spotlight gör inte det. Jag bryr mig inte ett skit om hur andras vanor ser ut egentligen, så länge det fungerar för dem så kör på. Jag och många med mig använder Spotlight framför docken, ok med dig Zimmerman? Vi gör det helt utan en tro på att vi är övermänniskor jämfört med de sorgliga stackare som startar applikationer från docken, I promise.

Oh, the irony...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-07 16:15
Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...då var ju mitt påstående inte riktat till dig :-D. Varför tog du då åt dig? Skumt.

Det var väl inte ett endaste dugg skumt? Du tyckte det var konstigt att en del trodde det var vanligt att starta applikationer med Spotligt och jag hade precis sagt att jag är säker på att det är vanligt. Alltså, inte på något sätt skumt att jag tog det som att du riktade det till mig.

Ursprungligen av Zimmerman:

Spotlight är egentligen en tragedi. Att inte Apple lyckats göra en vettig sökmotor för sitt eget OSX är sorgligt. Man undrar ju vad som är svårt med det...dom har ju lyckats skriva så mycket annan genial kod.
Att folk använder Spotlight för att starta program är kul - det är kul att läsa hur olika folk lägger upp sina rutiner. Men att en del tror att det är vanligt att man startar apps med Spotlight är aningen skrämmande :-D. Då lever man i en sluten liten värld och vet föga om andra människor och deras vanor/beteenden. Vilket i.o.f.s. är helt okej...så länge man inte har en maktposition.

Väl rutet! Spotlight är en tragedi, det är ju långt ifrån meningen att användas som en launcher... Men att spotlight är värdelöst, det trodde jag alla visste!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-07 16:32
Ursprungligen av PeeMaN:

Väl rutet! Spotlight är en tragedi, det är ju långt ifrån meningen att användas som en launcher... Men att spotlight är värdelöst, det trodde jag alla visste!

Det spelar ingen roll att det inte är tänkt att använda som launcher, det funkar suveränt som launcher ändå. Allt för oss som gillar dem enkla små finesserna

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-07-07 14:47

Jag tillhör dem som använder spotlight väldigt mycket, både för att starta program och leta rätt på filer som jag inte riktigt vet var de ligger eller heter. Då är det bara att börja knacka in någon fras som borde finnas och för det mesta hittar man rätt..Har prövat komma igång med Quicksilver istället men det har inte blivit av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-07 15:17

Nu beror det säkert på vad man använder Spotlight till men jag har alltid upplevt det som bra för att söka rätt på filer på datorn och just att starta program. Att den skulle indexera filer dåligt har ialla fall inte jag upplevt. Den söker och hittar i både dokument och mail.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-07-07 15:21

Har kanske 10 Apps i dockan, dom som används mest eller kräver drag-släpp.
Annars är det Spotlight för att öppna program, supersmidigt. Men dom flesta vet inte hur man gör nej.
Även gamla mac-användare brukar stirra förvånat när program startar utan att jag klickat på dom.
Precis som att jag ofta avslutar program genom cmd-tab och sen bara håller ner cmd och trycker Q på det programmet jag vill ha avslutat.
Tar 4 sek att stänga av 10+ program.

Men det är som att vissa dubbelklickar på länkar eller inte tabbar mellan textrutor, vanor och kunskap.

Mitt inlägg blev kvar i ursprungstråden:)

Men ok då... Google Search Box cmd+cmd och sedan så skriver jag namnet på applikationen. Dvs: samma metod som med spotlight. "Fördelen" var att Google Search Box även googlade på nätet så cmd+cmd blev min standard för att söka

Men nu håller jag på att gå tillbaka till spotlight.

För övrigt så använder jag ofta samma metod på Iphone och Ipad. Sök efter appen istälet för att leta fram den

Det hela började med att jag körde Quicksilver och tyckte att det var smidigt

Bevaka tråden