Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft köper Skype

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På morgon-tv ; MS köper Skype för 7-8 miljarder Dollares....

Jaha?

Skype på linux ; no more
Skype i Win Phone 7 ?
Skype integreras i ngn Messenger som bara kommer til Win de första 8 åren.
Skype (som losar pengar bigtime) hjälper MS losa mer pengar på nätet per kvartal.
Skype fullt med reklam och dålig kod inom kort?

Det är några frågor som bubblar på nätet. Vad tror ni.

Sansade kommentarer tack, ingen MS-bashing.

http://www.tuaw.com/2011/05/09/microsoft-about-to-buy-skype/
http://www.9to5mac.com/66187/microsoft-to-buy-skype-for-7b/
http://www.idg.se/2.1085/1.384666/microsoft-koper-skype

och själva "ur artikeln" Wall Street Journal:

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703730804576313932659388852.html?mod=WSJEurope_hpp_LEFTTopStories

Då vet vi att FaceTime inte blir någon ny standard för videosamtal över mobila nät. MS kommer aldrig att implementera FT i Skype. Så - FT blir bara en av många standarder och Skype blir det som närmast kan betraktas som standard...men proprietärt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Då vet vi att FaceTime inte blir någon ny standard för videosamtal över mobila nät. MS kommer aldrig att implementera FT i Skype.

Då kommer jag i alla fall att kunna prata med mina vänner, för jag har bara Mac-vänner.

Ursprungligen av Zimmerman:

Då vet vi att FaceTime inte blir någon ny standard för videosamtal över mobila nät. MS kommer aldrig att implementera FT i Skype. Så - FT blir bara en av många standarder och Skype blir det som närmast kan betraktas som standard...men proprietärt.

Varken Skype eller FT är någon form av standard, bara två mer respektive mindre populära tjänster. Även om FT kanske är i en standardiseringsprocess så har varken Apple eller något standardiseringsorgan gett någon indikation på att det faktiskt är så. Så såvida MS inte gör en privat deal med Apple (vilket knappast gör FT till en standard) så kan de i vilket fall inte implementera det.

Glömde sitattecken på sista "standard". Skype blir nu "standard" på samma sätt som Windows är "standard" :-D. Det finns mycket som är "standard" som inte ISO haft någonting alls att göra med. Snart har 90% av jordens datorer (nästa Windows) Skype - då ÄR det "standard". Vare sig man gillar det eller inte - vill man då videochatta med folk i allmänhet så är det nog bara att ta hem Skype om man har en Mac. :-D.

Ursprungligen av Marcus K:

Varken Skype eller FT är någon form av standard, bara två mer respektive mindre populära tjänster. Även om FT kanske är i en standardiseringsprocess så har varken Apple eller något standardiseringsorgan gett någon indikation på att det faktiskt är så. Så såvida MS inte gör en privat deal med Apple (vilket knappast gör FT till en standard) så kan de i vilket fall inte implementera det.

Jag tror nog att MS kommer lyckas supa bort det här på något sätt.
Troligen genom att implementera det i sina WP7 och tvinga alla andra att betala dryga licenspengar.

Linuxfolket kan glömma några uppdateringar alls.
Vi Macare kan se fram emot eftersläpningar på uppdateringar (fast det har vi ju redan)...

Undrar vad som händer med Skypes prisbild?

Vilka är konkurrenterna? Google Voice och FaceTime?

Jag tror de köpte det hela för att ha en egen "Facetime" i sina mobiler.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tror de köpte det hela för att ha en egen "Facetime" i sina mobiler.

Undrar om de tappat bort nyckeln till den där dörren nere i källaren som det står "R & D" på...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 15:14
Ursprungligen av LCR:

Undrar om de tappat bort nyckeln till den där dörren nere i källaren som det står "R & D" på...

-"If you can't beat them…buy them…!!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 16:39

Hypotetiskt, borde det inte kunna blir svårt för dom att förhandla fram bra avtal med mobil operatörer, om Skype finns integrerat på deras mobil plattform. MS är ju heller inte alls stora där i dag.

Ursprungligen av Fred!:

Hypotetiskt, borde det inte kunna blir svårt för dom att förhandla fram bra avtal med mobil operatörer, om Skype finns integrerat på deras mobil plattform. MS är ju heller inte alls stora där i dag.

Borde det inte vara tvärtom, Hej! Ingå avtal med oss, inte en jäkel kommer ringa - men alla kommer köra Skype. Operatörer vill väl hålla kvar hela världen i 1900-talet genom att kränga samtalstider (i USA köper man minuter/månad i paket)

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 18:16
Ursprungligen av Goflorp:

Borde det inte vara tvärtom, Hej! Ingå avtal med oss, inte en jäkel kommer ringa - men alla kommer köra Skype. Operatörer vill väl hålla kvar hela världen i 1900-talet genom att kränga samtalstider (i USA köper man minuter/månad i paket)

Där har du fel på många sätt, kolla verizion + google voice exempelvis.

De har aldrig haft nån.

Men skall vi bli seriösa så känns det mer som MS vill köra käppar i hjulet för Apple och Google snarare än att göra ngt bra.

Skypes stora tillgång - det MS betalat för - är deras enormt omfattande avtal runt hela globen med operatörer med fasta linor. Egentligen är Skype något annat än FaceTime - eller snarare något mycket mera än FaceTime. Hade MS bara varit ute efter en videochat-app (typ FT) så hade dom nog köpt något annat och mycket billigare.
Skype är alltså kopplad till nästan alla landtelefoner i hela världen om man vill. Det tror jag dom är ensamma om. jag själv tycker ju att landtelefoni är dött...men jag vet att stora delar av globen inte alls håller med mig. Framför allt är ju företag för lång tid framåt fortfarande kopplade med kopparsladdar (det lär nog dröja innan t.ex. en storbank med 1200 telefoner går över helt till mobilt

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 11:09

- Microsoft kan redan VoIP om ingen skulle tro det, VoIP har funnits i OCS/LYNC.
- Microsoft har en massa användare redan (Msn, Live, Xbox)

Däremot tror jag ms är intresserade av två saker:

1.) Annonser. Att sälja annonser i en skype-klient är inte dumt
2.) Skype blir större på företag och det är inte bra för Office365

Skypes avtal med fasta och mobila nätet är inte så viktigt, du behöver inte förhandla med alla lokalt för att få bra priser.

Kommer helt klart använda rebtel mer !

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 11:21
Ursprungligen av wilhelmsson:

Kommer helt klart använda rebtel mer !

Du kommer ringa mer med rebtel eller börja ringa mera? Varför ringer du inte med rebtel redan då?

Jag kommer ringa mer med Rebtel istället för skype (förutsatt att MS kommer sabotera Skype). Ringer redan mycket med rebtel men ibland är det trevligt att se den man pratar med=)

Synd, jag hade verkligen hoppats på att Facebook skulle köpa Skype och använda det för attt utveckla Facebook-chatten åt Messenger hållet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-10 19:34
Ursprungligen av Chaosstar:

Synd, jag hade verkligen hoppats på att Facebook skulle köpa Skype och använda det för attt utveckla Facebook-chatten åt Messenger hållet.

Finns redan i WLM 2011 att man integrerar FB i den. Kommer väl till Mac om en tio år

Ursprungligen av Chaosstar:

Synd, jag hade verkligen hoppats på att Facebook skulle köpa Skype och använda det för attt utveckla Facebook-chatten åt Messenger hållet.

Facebook to launch in-browser video chat powered by Skype? -- Engadget

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-07 11:31

Den är nu lanserad. https://www.facebook.com/videocalling

Ursprungligen av joakimo:

Japp, det är dock märkligt att kvalitén är så in i helvete kass i jämförelse med Skype. Något luktar illa!

Mobiltelefoner är sekundert då det kommer till det här köpet. 360 plattformen är först ut.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 20:02
Ursprungligen av Chaosstar:

Mobiltelefoner är sekundert då det kommer till det här köpet. 360 plattformen är först ut.

Och det baserar du på vad? Månens läge i förhållande till solen?

Zennström har nu lyckats sälja Skype (eller tekniken) bakom tre gånger. Smart kille!

En gång. han sålde Skype en gång.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Zennström har nu lyckats sälja Skype (eller tekniken) bakom tre gånger. Smart kille!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 20:01
Ursprungligen av Zimmerman:

En gång. han sålde Skype en gång.

Nej han sålde faktiskt skype två ggr. (och räknar man samtliga ggr han sålt aktier blir det väl fyra)

Ursprungligen av Zimmerman:

En gång. han sålde Skype en gång.

Han sålde det till Ebay, och behöll rättigheterna till den bakomliggande tekniken. Sedan sålde han rättigheterna (till tekniken) till Silverlake (mot aktier i Skype) som nu är sålda igen..

Sekundärt var väll ett starkt ord, men har gått ut med att de första planerna de har är att ta Skype till Xbox 360 med Kinect och Xbox Live osv.

"Skype will support Microsoft devices like Xbox and Kinect, Windows Phone and a wide array of Windows devices, and Microsoft will connect Skype users with Lync, Outlook, Xbox Live and other communities. Microsoft will continue to invest in and support Skype clients on non-Microsoft platforms."

Tydligen ska de med Guld kinect medlemslap kunna använda Skype via Kinect.

Bevaka tråden