Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Promise Pegasus - Thunderbolt --> USB --> (gammal) iMac

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag tittar på NAS-lösningar och har fastnat för den här: Promise Pegasus R4 8 TB (4 x 2 TB) RAID System.

Problemet är att den endast har 2 Thunderbolt-anslutningar, och ingenting annat. Min fråga (som varken Macoteket eller Apple support lyckats svara på) är om det finns någon tredjeparts-adapter mellan Firewire 800 alt. USB 2.0 --> Thunderbolt. Siktar på att uppgradera min iMac inom 1-2 år, där Thunderbolt hos NAS:en känns framtidsklokt.

Glad för hjälp!

Ursäkta att jag är lite petig!

Denna produkt är inte en NAS (Network Attached Storage) utan DAS (Direct Attached Storage), då den saknar nätverksportar!!!

Thunderbolt är precis som FireWire gjord för att "daisy-chain:a" dvs. seriekoppla, så du kan koppla flera enheter efter DAS, under förutsättning att efterföljande Thunderbolt produkter även har två portar!

Det kommer säkert inom snar framtid produkter som bryggar emellan FireWire och Thunderbult. FireWire är både protokoll och kabel, medan Thunderbolt egentligen bara är kabel och informationsbärare (som slussar övriga protokoll, t.ex. DisplayPort, USB, FireWire, med extremt hög hastighet genom kabeln).

Hittade en sådan Thunderbolt Firewire produkt hos Sonnettech:

Nackdelen med Sonnettechs lösning är att man inte kan kedja vidare då den bara har en Thunderbolt port. Förhoppningsvis kommer fler konkurrenter med smartare lösningar som har minst två Thunderbolt portar, så att man kan kedja vidare och därmed koppla in fler produkter till datorn.

Senast redigerat 2011-07-06 11:47

Japp, så är det. Någon nytta av Thunderbolt får jag inte förrän jag uppdaterar till en nyare iMac om något år eller så.

Jag planerar inte att jobba mot NAS/DAS, utan enbart använda den till backup och arkivering. Min känsla är därför att en snabb NAS är ett bättre val, eller vad säger experterna?

Ursprungligen av Sidekick:

Japp, så är det. Någon nytta av Thunderbolt får jag inte förrän jag uppdaterar till en nyare iMac om något år eller så.

Jag planerar inte att jobba mot NAS/DAS, utan enbart använda den till backup och arkivering. Min känsla är därför att en snabb NAS är ett bättre val, eller vad säger experterna?

Min privata åsikt är isåfall en NAS, av den enkla anledningen att med NAS har du i framtiden möjlighet att backa upp flera datorer i nätverket. De NAS:ar jag bland annat nämnde i tråd #4 har stöd för TimeMachine. Med NAS har du möjlighet att dela upp lagringsytan till två/flera områden om du vill, t.ex. en enbart för TimeMachine och den andra för filer som du vill ha där.

Nedanstående tips gäller för NAS såväl som för DAS (även SAN [vilket inte diskuteras här i denna tråd]).
När du använder den som backup bör du köra Raid 1, 5 eller 10 för att vara säker på att informationen finns kvar ifall en hårddisk kraschar. När du stoppar in en ny hårddisk (vilket bör ske snarast) som ersättning för den som kraschade, återuppbyggs informationen igen på den nya hårddisken.

OK. Enklast borde då vara att ansluta NAS:n direkt till min Router, och därifrån backa upp över Gigabit Ethernet ifrån de olika källorna (iMac etc) med hjälp av Timemachine. Korrekt?

Ursprungligen av Sidekick:

OK. Enklast borde då vara att ansluta NAS:n direkt till min Router, och därifrån backa upp över Gigabit Ethernet ifrån de olika källorna (iMac etc) med hjälp av Timemachine. Korrekt?

Japp!

OK, och så en avslutande fråga för att backa bandet...

Vad förlorar jag genom att istället köpa två identiska externa 2-3GB diskar och spegla innehållet på dessa på enklaste sätt med hjälp av Timemachine? Det blir garanterat billigare och enklare. Med Ethernet-stöd når jag dem över nätverket ifrån alla mina datorer. Vilka nackdelar ser ni med denna lösning bortsett ifrån att jag begränsar det totala lagringsutrymmet något?

Ursprungligen av Sidekick:

OK, och så en avslutande fråga för att backa bandet...

Vad förlorar jag genom att istället köpa två identiska externa 2-3GB diskar och spegla innehållet på dessa på enklaste sätt med hjälp av Timemachine? Det blir garanterat billigare och enklare. Med Ethernet-stöd når jag dem över nätverket ifrån alla mina datorer. Vilka nackdelar ser ni med denna lösning bortsett ifrån att jag begränsar det totala lagringsutrymmet något?

Förutom att förlora lagringsutrymmet (50%) och prestanda, inga nackdelar egentligen. Kraschar en har du kvar informationen, men man bör ersätta den gamla med en ny snarast så att man har informationen kvar innan den andra slutar att fungera….

Raid 5 har bättre prestanda än Raid 1.

@keptang: Vilka tjänster tänker du på...?

Ursprungligen av Sidekick:

@keptang: Vilka tjänster tänker du på...?

Det är bara att titta t.ex. på software specs, QNAP Systems, Inc. ( TS-439 Pro II+ Turbo NAS ) - Quality Network Appliance Provider
Och sen jämföra det med en extern disk, som inte har några features alls förutom lagringsutrymme?

Men som jag skrev innan, det handlar om din plånbok och dina behov. Du köper det du tycker passar dig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-06 16:13
Ursprungligen av Sidekick:

OK, och så en avslutande fråga för att backa bandet...

Vad förlorar jag genom att istället köpa två identiska externa 2-3GB diskar och spegla innehållet på dessa på enklaste sätt med hjälp av Timemachine? Det blir garanterat billigare och enklare. Med Ethernet-stöd når jag dem över nätverket ifrån alla mina datorer. Vilka nackdelar ser ni med denna lösning bortsett ifrån att jag begränsar det totala lagringsutrymmet något?

Speglar du diskarna "förlorar" du 50 % av utrymmet. Kör du RAID 5 med fyra diskar, "förlorar" du bara en disk i utrymme.

Du får vara hur petig du vill så länge jag lär mig något

Hmm. Insåg inte att den inte har nätverksanslutning. Alternativet för mig är antingen en Mac mini (Ethernet + Airport) + Promise Pegasus, eller en annan NAS (och inte DAS). En liten djungel det här för en nyinvigd.

Ursprungligen av Sidekick:

Du får vara hur petig du vill så länge jag lär mig något

Hmm. Insåg inte att den inte har nätverksanslutning. Alternativet för mig är antingen en Mac mini (Ethernet + Airport) + Promise Pegasus, eller en annan NAS (och inte DAS). En liten djungel det här för en nyinvigd.

Vill du att informationen som skall finnas på hårddiskarna skall vara tillgängliga för fler datorer bör du välja NAS. Skall den enbart användas till Mac Mini kan du välja DAS.

En bra byggd Thunderbolt DAS kommer att vara avsevärt snabbare än NAS. Men en snabb NAS (QNAP, Synology eller liknade) i Gigabit nätverk kommer ändå att vara väldigt snabb.

Ursprungligen av Sidekick:

Du får vara hur petig du vill så länge jag lär mig något

Hmm. Insåg inte att den inte har nätverksanslutning. Alternativet för mig är antingen en Mac mini (Ethernet + Airport) + Promise Pegasus, eller en annan NAS (och inte DAS). En liten djungel det här för en nyinvigd.

Notera dock att Mac mini i dagsläget inte har Thunderbolt, enbart iMac och MacBook Pro har Thunderbolt.

Ursprungligen av Capeman:

Notera dock att Mac mini i dagsläget inte har Thunderbolt, enbart iMac och MacBook Pro har Thunderbolt.

Det glömde jag fullständigt bort! Det är sant som du säger, Capeman!!! :">

Jag vill absolut kunna backa upp flera datorer. Har en iMac och en Powerbook idag, och kommer att köpa en MacMini som mediaserver inom kort.

Krävs det en fast IP-adress till NAS:en om man vill kunna komma åt den över internet, eller finns det andra sätt...? Stöd för Timemachine skulle vara toppen.

Stort tack för snabba svar!

Ursprungligen av Sidekick:

Jag vill absolut kunna backa upp flera datorer. Har en iMac och en Powerbook idag, och kommer att köpa en MacMini som mediaserver inom kort.

Krävs det en fast IP-adress till NAS:en om man vill kunna komma åt den över internet, eller finns det andra sätt...? Stöd för Timemachine skulle vara toppen.

Stort tack för snabba svar!

Det krävs inte en fast IP, men du bör ju använda någon sort av DNS-tjänst (t.ex. Managed DNS, Domain Names and more! - DynDNS.com) så att du enkelt kan komma åt din NAS utifrån utan att behöva komma ihåg IP-numret.

Jag kör på QNAP NAS och är väldigt nöjd med det, har kört den i över 3 år nu tror jag.

TimeMachine har iaf de flesta tillverkare stöd för, kika på deras hemsidor om produkten du är intresserad av.

Härligt. Nu börjar vi närma oss

Det här ser onekligen smutt ut (molntjänst): QNAP Systems, Inc. - Access QNAP NAS from the Internet by MyCloudNAS Service

Nästa fråga blir om man ska köra den här:

Qnap TS-419P - NAS-server - Hitta lgsta pris, omdmen och information

... eller den här:

Qnap TS-439 Pro II+ - NAS-server - Hitta lgsta pris, omdmen och information

...eller den här:

Synology Disk Station DS1511+ - NAS-server - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Jag behöver (minst) 4:a hårddiskplatser.

Vilken du väljer är nog mer efter tycke/smak och plånbok. Iaf från QNAP, har för mig att de flesta av deras produkter använder i stort sett samma mjukvara, där deras dyrare produkter har lite fler funktioner (t.ex. AD/NFS) aktiverat.

Kör en 4-diskars själv, den du länkar ovan, Qnap TS-439 Pro II+ med 4 2TB-diskar i RAID-5.

Länken som Jesper la till är bra och diskuterar NAS i oändlighet om du vill ha lite att läsa.

OK, men om jag inte jobbar mot den så spelar prestandan mindre roll känner jag, även om uppbackningshastigheten i sig givetvis påverkas.

Det här skulle kunna vara budgetalternativet (x2 enheter): http://www.macoteket.se/Categories/Lagring_backup/Natverkslagring_%28NAS%29/Apple_Time_Capsule_-_2TB/prd24575127.aspx

Du missar väl lagringsutrymmet och alla dom tjänster en NAS erbjuder. Du har 2 saker som kan gå sönder istället för en.

Det är väl alltid smartare att göra en lite större investering och sen vara bekymmerslös istället för att försöka hålla nere budgeten och kompromissa.
Kanske framförallt när det gäller ens data?

Innan jag köpte NAS så hade jag ett gäng externa diskar som synkades hit och dit (och kraschade hit och dit), aldrig mer.

1
Bevaka tråden