Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SL -> Lion server?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon här som vet om man kan uppgradera Snow Leopard till Lion Server (eller kan man bara göra det från server-versionen av Snow Leopard)?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-07-06 09:29

Vi vet, men får inget säga eftersom Apple inte släppt den informationen publikt än.

Självklart

Men för att svara mig själv så hittade jag detta: Mac OS X Server Lion kommer sljas som app - MacWorld
Tydligen ska det helt enkelt fungera som så att man köper till en server-app till sitt vanliga Lion.

Japp, exakt så är det. Lion Server är numera tilläggsprogram i Mac App Store, så att uppgradera från Snow Leopard klient till Lion Server skall som du själv säger inte vara några problem.

Vad jag förstår så är det ett litet program man hämtar - som sedan tankar ner vad som behövs och installerar det. En omstart sedan och Lion är Lion Server.

  • Medlem
  • 2011-07-06 18:14

Någon som vet mer om hur man uppgraderar en SL-server till en Lion-server? Måste man först ladda ner Lion, och sedan -server? Tappar man inte all information då?

Antar att man inte måste ladda ner Lion-server till maskinen utan att man kan installera via nätverket?

Tror inte att man tappar information. Server delen är mer som ett tillägg till vanliga Lion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-21 14:31
Ursprungligen av lime:

Någon som vet mer om hur man uppgraderar en SL-server till en Lion-server? Måste man först ladda ner Lion, och sedan -server? Tappar man inte all information då?

Antar att man inte måste ladda ner Lion-server till maskinen utan att man kan installera via nätverket?

http://images.apple.com/macosx/server/docs/Upgrading_and_Migrating_v10.7.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-08 18:51

Tappar och tappar. Har svårt att tro att man tappar saker som användare & grupper och mailkonton. Alla småinställningar och allmänna fel och andra tokigheter kommer vi garanterat att se. Med tanke på Apples nivå nä det kommer till Mac OS X Server så är man helt galen om man kör in en 10.x.0-uppdatering i skarp produktion. Jag brukar vänta tills minst 10.x.2 innan installation.

Håller med. Jag hoppar på Lion på alla burkar hemma - direkt. Men servern? Nope.
(på jobbet blir det nog inget Lion förrn början på 2012 som det ser ut nu - många projekt i pipeline hela tiden)

Ursprungligen av acke:

Med tanke på Apples nivå nä det kommer till Mac OS X Server så är man helt galen om man kör in en 10.x.0-uppdatering i skarp produktion. Jag brukar vänta tills minst 10.x.2 innan installation.

Vågar vi dra in Lion Server på nya 99mac burken?

Ursprungligen av Björnström:

Vågar vi dra in Lion Server på nya 99mac burken?

Jag hade nog hellre lagt tid/pengar på att fixa buggarna på 99mac.

Ni som kör server även som mediaserver hemma (och använder FrontRow som jag) bör påminnas om att FrontRow är borta i Lion. Fixar för detta finns dock - eller är på gång

Front Row Enabler for Lion - Mac-Hatter Consulting, LLC.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-07-26 15:47

Nå, jag har precis hängt i Lion-server i våra 4 maskiner som skall gå i produktion i höst.
Det är ju en _hel del_ som saknas från SL-server om man säger så...
Och tråkigt nog så lyckades jag sänka datorn med detta enkla kommando i terminalen:
cat /dev/random > /dev/null
som vanlig användare!
Så, Lion-server är ju kanske inte direkt klart för produktion, jag hoppas på 10.7.2 (som ju redan finns i beta) innan produktionsstart.

1
Bevaka tråden