Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdvaruproblem, datorn startar inte upp ordentligt, startar om hela tiden

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så har jag drabbats av ett otroligt märkligt hårdvarufel.

Det hela började för ett par veckor sedan när ljudet helt och hållet gav upp på min 1 gen Air (inget ljudkort identifierat, stoppsymbol när jag försökte höja eller sänka volymen, utgråad ikon i statusraden).

Samtidigt började datorn frysa spontant, och det gick så långt att den inte startade längre. Vid uppstart, precis efter att äpplet dykt upp på den grå skärmen, syns en "statusindikator/bar" som snabbt blinkar till två gånger innan datorn stänger av sig själv.

Försökte bygga om directoryt med Diskwarrior på gammalt hederligt maneer men Diskwarrior kunde inte, även om den hittade fel, slutföra operationen eftersom hårdvaruproblem (med hårddisken förstod jag det som) upptäcktes.

Så, jag tänkte att allt hade att göra med diskproblem, datorn är ju trots allt 3 år gammal och jag köpte en ny disk och bytte ut.

Nu startade datorn men fortfarande inget ljud. Efter ett par uppstarter och uppdatering av systemet började den dock åter att trilskas vid uppstarten, och fortfarande inget ljud.

Apple böt till en inte allt för dyr kostnad ut audio flex kabeln som kopplar ljudkortet till moderkortet och jag hämtade upp datorn igår, med fungerande ljud, och tänkte att nu j****r om det inte fungerar!

Formatterade disken och installerade om snow leopard och startade om, allt fint så långt och ljudet fungerade.

Uppdaterade alla tillgängliga uppdateringar och uppdateringen avbröts med ett "kan inte slutföra" meddelande.

Efter detta kernel panic vid uppstart varvid jag åter igen formaterar om disken (Mac OS X extended, Case Sensitive, Journaled) och installerar om systemet.

Kör en ny uppdatering som denna gång slutförs utan problem, startar om och bang! Där är den tillbaka den 2 ggr flashande statusbaren under äpplet ca 10 sekunder efter uppstart med omedelbar omstart därpå.

Nu känner jag mig ganska uppgiven om jag ska vara ärlig. Jag har en jobbmacbook jag kan släpa med hem och använda tills situationen löser sig men har någon en aning om vad som kan vara fel?

Själv har jag under mina snart 15 år som macanvändare aldrig stött på ett liknande problem, och jag har aldrig sett den dubbelflashande statusbaren under äpplet heller, varvid jag börjar undra om det kan vara så att något hårdvarurelaterat är skadat, kanske värmekänsligt i o m att det periodvis fungerar?

Speciellt såhär när man precis investerat i en snordyr SSD disk känns det ju ordentligt trist, så kom gärna med era ideer för jag har inga fler att komma med.

Och jag kan fota av statusbaren om någon är nyfiken

Vh Vic

Förtydligade rubriken. Tänk på att sätta rubriker som någorlunda tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

Ursprungligen av scooterbabe:

Efter detta kernel panic vid uppstart varvid jag åter igen formaterar om disken (Mac OS X extended, Case Sensitive, Journaled) och installerar om systemet.

Det finns en del applikationer som kan ha problem med att köra på ett filsystem som är skiftlägeskänsligt. Det kan ha med ditt problem att göra. Apple rekommenderar att man formatterar hårddisken som Journalförd, alltså inte skiftlägeskänslig (http://manuals.info.apple.com/sv_SE/Snow_Leopard_Installationshandbok.pdf).

I övrigt så finns det väl ett hårdvarutest att köra även på Macbook Air. Se MacBook Air: Använda Apple Hardware Test för instruktioner.

Ursprungligen av scooterbabe:

...åter igen formaterar om disken (Mac OS X extended, Case Sensitive, Journaled)...

Varför använder du "case sensitive"?

Min känsla är att de enda gångerna man hör talas om att någon använder "case sensitive" är i sådana här trådar, där någon har problem med sin dator.

Ok, ska köra en ny installation utan case sensitive ikväll.

Apple hardware test har jag aldrig lyckats starta.

D under uppstart gör inget alls.

Det finns inte med i Utilities-menyn under installering av systemet (kanske för att jag har full-installationsskiva och inte den som en gång för länge sedan följde med datorn..?) och fjärrhårdvarutest har jag aldrig testat även om det kanske kan vara en lösning. Ska titta på det ikväll.

Tack för alla tips än så länge.

Ursprungligen av scooterbabe:

..kanske för att jag har full-installationsskiva och inte den som en gång för länge sedan följde med datorn...

Japp, din teori stämmer. Hardware Test finns inte med på retail-skivan, utan bara på installationsskivan som medföljde datorn.

Inte bra, den skivan saknas sedan år tillbaka...

Kan man köra det på annat sätt? Remote install?

Vh vic

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp, din teori stämmer. Hardware Test finns inte med på retail-skivan, utan bara på installationsskivan som medföljde datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-12 10:09

Låter som hårdvarufel. Jag hade liknande besvär med en annan dator där det visade sig vara nätdelskretskortet som var trasigt. Jag körde lite uteslutningsmetod och inhandlade en begagnad reservdel och bytte på egen hand. Om du inte har garanti kvar och inte känner för att felsöka på egen hand, är det nog bara att lämna in för reparation.

Ok, tillbaka till det här problemet, som fortfarande är olöst.

Igår fick jag slutligen tag på originalskivan och körde både standard och utökat hårdvarutest, utan att något problem rapporterades.

Installerade om systemet via Remote Install från originalskiva och Air:en startade precis som den borde.

Startade om, och samma problem som tidigare.

Så här ser det ut under uppstart: IMG_1663.MOV - YouTube

Någon som någonsin sett något liknande? Jag bävar för att lämna den till Apple eftersom de bara på standardvis kommer byta logikkortet och fakturera mig mer än Air:ens värde...

Efter att ha konsulterat en vän har jag förstått att mitt EFI kan vara korrupt.

Jag har försökt med Firmware-uppdatering till ingen lycka.

Finns det något sätt att antingen:

1. Tvångsominstallera Firmware eller
2. Radera och installera om Firmware?

Vh Vic

Senast redigerat 2011-10-25 22:35

Så den gick ni bet på...?

  • Medlem
  • 2011-10-25 22:45

Reklamera datorn till Apple (eller ditt inköpsställe) enligt den treåriga reklamationsrätten du har genom konsumentköplagen. Detta förutsätter såklart att du köpt varan som privatperson och inte företag. Läste något liknande någonstans för ett tag sedan, där en firmwareuppgradering gjorde att datorn betedde sig likadant, och AASP fixade datorn kostnadsfritt.

1
Bevaka tråden