Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring minnesuppgradering och busshastighet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2011-06-28 11:26

Börjar tycka att min macbook (5,1) börjar bli lite slö och istället för att slänga ut 10k på en ny så överväger jag att köpa mer minnen och möjligen en ssd.

Busshastigheten på de minnen som sitter i maskinen är PC3-8500, men känner mig osäker på ifall det går att köpa snabbare minnen då de är billigare, och att maskinen då klockar ner minnena. Jag har läst lite grand om att macar är picky är det kommer till minnen.

Vad tror ni? går det att köpa snabbare minnen utan strul?

Det går alltid att köra snabbare minne förutsatt att det är kompatibelt (t.ex. pin kompatibel, att det kan arbeta stabilt med lägre klockfrekvenser mm.) med din dator. Man vinner egentligen ingenting på snabbare minne, men lägre utgifter är alltid positivt!

Minnena har inte en viss förbestämd hastighet. Den hastighet som anges är den högsta "godkända" hastigheten från minnestillverkaren.

Vilken hastighet dina minnen de facto körs i avgörs av vad din dator instruerar dem att köra i.

Om du installerar "snabba" minnen i en dator som säger till dem att arbeta i en långsammare hastighet, så händer ingenting, förutom att de körs i den lite långsammare hastigheten.

Normalt är minnen som är godkända för högre hastigheter dyrare än långsamma. Men när när de äldre, långsamma minnena blir ovanliga kan det vara så att det är billigare att köpa snabbare minnen. Då är det bara att slå till.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2011-06-28 11:38

Jodå att de klockas ner är jag medveten om, och jag har aldrig varit med om att det varit problem med det tidigare. Det var mest att jag läste lite löst att mac:ar är kinkiga med minnen.

men jättebra, tack för svaret. Då får det bli en liten upgrade på 4 eller 8 gb.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-07-04 10:11

Åtminstone på macbook 2010 så fungerar inte snabbare minnen om man köper 8GB.
Vet inte hur det är med 4GB eller mindre.
Det är inte helt sant att minnen inte har en förbestämd hastighet som AndreeMarkefors.
Mycket riktigt är det högsta godkända hastighet, men datorn läser av den och jag vet inte macarna hanterar information men åtminstone en del pc's använder den automatiskt.

Ursprungligen av Json_81:

Det är inte helt sant att minnen inte har en förbestämd hastighet som AndreeMarkefors.

Jo, det är faktiskt helt sant.

Vad är det för minnen som har strulat för dig? Har du nån referens till ditt påstående?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-07-06 16:40
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jo, det är faktiskt helt sant.

Vad är det för minnen som har strulat för dig? Har du nån referens till ditt påstående?

https://discussions.apple.com/thread/2726550?start=0&tstart=0

Citat:

Just make sure to buy quality match pair of 1066mhz RAM (or whatever is the stock speed on your Mac), I made the error of buying PC10660 (1333mhz) RAM and it didn't function correctly.

Tror det var corsair 1333MHz jag beställde, det fungerade inte. Googlar man finns det massor med folk som rapporterar samma sak.

I minnets SPD finns angivna standardhastigheter (1066/1333/1600 t ex) upp till officiell maxhastighet och vilka latenser minnet ska ha vid given hastighet. Att de flesta (på pc-sidan iaf) moderkort har stöd för att låta en själv välja är en annan sak.

Ursprungligen av Json_81:

https://discussions.apple.com/thread/2726550?start=0&tstart=0

Tror det var corsair 1333MHz jag beställde, det fungerade inte. Googlar man finns det massor med folk som rapporterar samma sak.

I minnets SPD finns angivna standardhastigheter (1066/1333/1600 t ex) upp till officiell maxhastighet och vilka latenser minnet ska ha vid given hastighet. Att de flesta (på pc-sidan iaf) moderkort har stöd för att låta en själv välja är en annan sak.

Jag har inte sagt att alla minnen funkar på en Mac.

Det jag sa att minnen inte har en förutbestämd hastighet. Minnen säljs med en garanterad hastighet. Du kan köpa långsamma och klocka upp dem och du kan köpa snabba och klocka ner dem.

Sen vet jag mycket väl att vissa minnesserier eller till och med hela märken har svårt för Mac och OS X. I de fallen man undrar är ju Google en tillgång, som du skriver.

Jag skulle dock vara mycket försiktig i att använda en godtycklig forumanvändare som gjort en misslyckad installation, som referens på kunskap.

Det var synd att dina Corsair inte fungerade, men man kan inte dra så mycket slutsatser på det. Om många rapporterar att samma minnen strular skulle jag så klart undvika dem.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-07-07 15:38
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag skulle dock vara mycket försiktig i att använda en godtycklig forumanvändare som gjort en misslyckad installation, som referens på kunskap.

Det var synd att dina Corsair inte fungerade, men man kan inte dra så mycket slutsatser på det. Om många rapporterar att samma minnen strular skulle jag så klart undvika dem.

Har du fått det att fungera med snabbare minnen? Det är ganska många godtyckliga forumanvändare världen över som rapporterar samma sak med diverse minnen. Det finns t o m fler trådar om det i detta forumet någonstans.

Jag sa att det inte var helt sant angående hastigheten (precis som jag förklarade innehåller SPD flera fördefinierade hastigheter, men minnet är inte låst till dem, förutsatt att moderkortet har stöd för manuellt satt hastighet) , jag sa inte att du hade fel.
Men lycka till med att köpa ett minne och välja hastighet i en mac (vilket är vad vi diskuterar)

Ursprungligen av Json_81:

Men lycka till med att köpa ett minne och välja hastighet i en mac (vilket är vad vi diskuterar)

Vi kanske pratar lite runt varandra. Det är inte nagot självändamal att munhuggas med dig. Det försöker jag alltid att halla mig ifran.

Men jag vill understryka att vi inte pratar om att ändra nagon hastighet i OS X. Bara att installera snabbare minnen och lata datorn tuffa fram i samma gamla (langsammare) hardkodade minneshastighet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-07-08 08:58
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vi kanske pratar lite runt varandra. Det är inte nagot självändamal att munhuggas med dig. Det försöker jag alltid att halla mig ifran.

Men jag vill understryka att vi inte pratar om att ändra nagon hastighet i OS X. Bara att installera snabbare minnen och lata datorn tuffa fram i samma gamla (langsammare) hardkodade minneshastighet.

Jag vet inte hur de senaste macarna hanterar det, men några år tillbaks (minns inte modellen) så kunde man sätta i snabbare minne och macen körde minnet i den hastigheten. Det var väl ingen direkt prestandavinst, men det var så det fungerade. Skulle kunna tänka mig att det är det som ställer till det i macbooken (2010). Lustigt att det verkar fungera med MBP 2010 som i stort sett är samma hårdvara.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-07 16:56

Jag har nu 8GB Corsair DDR3-1333 i min MBP 2010, funkar utan problem. (1 dag..)
Xbench rapporterar att de är lite snabbare än de gamla minnena.

Med 4 GB:
Memory Test 301.74
System 332.83
Allocate 474.32 1.74 Malloc/sec
Fill 217.51 10576.00 MB/sec
Copy 433.32 8950.02 MB/sec
Stream 275.95
Copy 271.47 5607.12 MB/sec
Scale 271.21 5603.14 MB/sec
Add 283.82 6046.03 MB/sec
Triad 277.70 5940.59 MB/sec

Med 8 GB:
Memory Test 310.84
System 340.41
Allocate 506.48 1.86 Malloc/sec
Fill 218.87 10641.99 MB/sec
Copy 440.60 9100.51 MB/sec
Stream 286.00
Copy 284.16 5869.24 MB/sec
Scale 283.01 5846.99 MB/sec
Add 292.07 6221.66 MB/sec
Triad 284.93 6095.26 MB/sec

1
Bevaka tråden