Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbereda datorn för eventuell stöld/förlust

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ska snart ut på en 3 veckors tågluff, tänkte redan nu förbereda mig lite. Jag har under mina tidigare resor alltid tagit med mig datorn (MacBook pro, 13"), men efter att ha sett den här videon så har jag funderat på att förbereda mig lite extra inför en eventuell förlust/stöld.

Skulle datorn hamna i fel händer så ska ...

  • ... det finnas en möjlighet att få tillbaka enheten.

  • ... det inte går att logga in på mitt personliga konto.

Jag har redan nu förberett mig lite.

  • FileVaultär påslaget.

  • Etthuvudlösenordär satt.

  • Automatisk inloggning är avslaget.

  • Glömmer jag att logga ut och datorn sätts i vila så krävs lösenord.

  • Ett gästkonto utan admin-rättigheter är påslaget, så att tjuven ska kunna använda datorn.

  • Undercoverär installerat, både på laptoppen och på iPhonen.

  • Enordentlig hemförsäkringtagen på alla mina ägodelar.

  • En full timemachine-backup finns på hela datorn, allt jobb-relaterat finns påGithub.

  • Fjärrinloggning via SSH och VNC är påslaget.

  • Upplysa 'tjuven' om vem datorn tillhör. Både vid inloggningen, m.h.a.Cocktail och som bakgrund på gäst-kontot. Tack kaninen och stileför tipsen.

Någon som kan komma på nått mer som kan göras i förebyggande syfte?

Senast redigerat 2011-07-05 00:37

Låter som du tänkt på det mesta. Se sen bara till att du inte blir av med den.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-04 13:10

Du kan installera Cocktail eller liknande program och skriva en rad vid inloggningsrutan tex har jag skrivit "This computer belongs to NAMN EFTERNAMN 070-Telefonnummer"

Ursprungligen av kainen:

Du kan installera Cocktail eller liknande program och skriva en rad vid inloggningsrutan tex har jag skrivit "This computer belongs to NAMN EFTERNAMN 070-Telefonnummer"

Perfekt! Exakt vad som fattades. Tack.

Har även lagt till följande punkt.

  • Fjärrinloggning via SSH och VNC är påslaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-04 13:18

Fortsätter på kainen:s spår ovan.

Eftersom du har ett gästkonto påslaget så kan du även skriva namn, telenr o.s.v i t.ex nedre hörnet på en bildfil och använda som skrivbordsunderlägg, om du förlorar datorn om någon hederlig person hittar den så är det lätt att få tag på dig.

Ursprungligen av stile:

Fortsätter på kainen:s spår ovan.

Eftersom du har ett gästkonto påslaget så kan du även skriva namn, telenr o.s.v i t.ex nedre hörnet på en bildfil och använda som skrivbordsunderlägg, om du förlorar datorn om någon hederlig person hittar den så är det lätt att få tag på dig.

Bra tips.
Ta och kompletterar listan.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-04 14:00

Slå på autoinloggning till gästkontot när datorn startar upp. Med Undercover installerat så vill du att skurken enkelt ska kunna logga in.
Fundera också på att jobba mot en Dropbox (eller annan online-synkad) folder så att ev arbete -eller nöje- du gjort senaste dagarna finns kvar även om datorn stjäls.

Skriver du telefonnummer så skriv det med +46- så att det är enkelt att ringa ifrån andra länder.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-04 14:29
Ursprungligen av alamode:

Skriver du telefonnummer så skriv det med +46- så att det är enkelt att ringa ifrån andra länder.

Skulle precis skriva detta

Någon som vet ifall det går att slå på autoinloggning till gästkontot, men möjligheten att slå av funktionaliteten under uppstart?

Nu är det förvisso väldigt sällan jag startar om eller loggar ut, jag känner dock att det skulle vara aningen jobbigt att alltid bli inloggad på gästkontot.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-05 21:57
Ursprungligen av snouser:

Nu är det förvisso väldigt sällan jag startar om eller loggar ut, jag känner dock att det skulle vara aningen jobbigt att alltid bli inloggad på gästkontot.

Jag autoinloggar på ett gästkonto (inte det inbyggda eftersom historik är bra) med en bakgrundsbild som skiljer sig från min vanliga. Dvs lätt att inse att man är på fel konto. Kontobyte sker med två klick i menyradens användar-dropdown.

Jag brukar också logga över till gästanvändaren istället för att starta skärmsläckaren med hot corner, om jag lämnar datorn ifred en stund. Detta eftersom det inte är uppenbart hur man går in till gästkontot ifrån skärmsläckarens lösenordsprompt.

Ställa in lösenordsskydd för fast programvara i Mac OS X för att försvåra uppstart från annan hårddisk eller optisk media.

Ursprungligen av Hagelin:

Ställa in lösenordsskydd för fast programvara i Mac OS X för att försvåra uppstart från annan hårddisk eller optisk media.

"Varning! Försök att använda den fasta programvaran på ett sätt som inte uttryckligen stöds av Apple kan skada datorns logikkort. Eventuella reparationer som krävs efter sådan skada täcks inte av Apples ettåriga begränsade garanti, AppleCare Protection Plan eller något annat AppleCare-avtal."

  • Medlem
  • 2011-07-06 15:54

Kanske bra att ha en lapp med telefonnummer etc på datorn - om batteriet är slut så vet ju inte en hederlig person vem som äger maskinen...
Förmodligen bäst att ha en logga med, så att det ser ut som datorn är är skyddad av ett säkerhetsföretag, i preventivt syfte.

Open source anti-theft solution for Mac, PCs & Phones – Prey är ett open source-alternativ till Undercover

Fantastiskt bra tråd!

Bara en tanke.. Du skriver att fjärrinloggning via SSH / VNC är påslaget - om datorn blir stulen vet man ju aldrig riktigt var tjuven kopplar upp sig, så det är lite knepigt att veta var man ska connecta. Därför kan det ju vara en idé att sätta upp t ex en DynDNS för datorn med automatiska uppdateringar, så att du alltid kan connecta till typ "minmac.dyndns.com" oavsett var den är uppkopplad.

Du har säkert redan tänkt på det, men tänkte påpeka det ändå

Ursprungligen av Kermit:

Bara en tanke.. Du skriver att fjärrinloggning via SSH / VNC är påslaget - om datorn blir stulen vet man ju aldrig riktigt var tjuven kopplar upp sig, så det är lite knepigt att veta var man ska connecta. Därför kan det ju vara en idé att sätta upp t ex en DynDNS för datorn med automatiska uppdateringar, så att du alltid kan connecta till typ "minmac.dyndns.com" oavsett var den är uppkopplad.

Du har säkert redan tänkt på det, men tänkte påpeka det ändå

Jag tror att UnderCover loggar dators IP-adress om det är så att man anmäler den stulen. Kan vara bra att kolla upp.

Ursprungligen av lime:

Kanske bra att ha en lapp med telefonnummer etc på datorn - om batteriet är slut så vet ju inte en hederlig person vem som äger maskinen...
Förmodligen bäst att ha en logga med, så att det ser ut som datorn är är skyddad av ett säkerhetsföretag, i preventivt syfte.

Open source anti-theft solution for Mac, PCs & Phones – Prey är ett open source-alternativ till Undercover

Fantastiskt bra tråd!

Det bästa skulle vara om man kunde gravera in sitt namn på något passande ställe på datorn.
Jag har ändå inga planer på att sälja burken. Ska göra lite research och se vad jag kommer fram till.

  • Medlem
  • 2011-07-06 18:03

Stöldskyddsförenings Operation märkning ska tydligen kunna lånas gratis hos polisen, men jag kan inte hitta någon information på deras sajt. Kollar imorgon.

Annars finns det gott om kommersiella (för företag) aktörer som kan märka allt möjligt.

Ursprungligen av agnetaliselotte:

Det är inte direkt vackert att etsa siffror och klistra klistermärken på en Mac, tyvärr. Kan bara föreställa mig vad det gör för andrahandsvärdet...

Ursprungligen av Capeman:

Det är inte direkt vackert att etsa siffror och klistra klistermärken på en Mac, tyvärr. Kan bara föreställa mig vad det gör för andrahandsvärdet...

Exakt. Jag har satt en dekal på baksidan av min MBP. En varaktig märkning spelar ingen roll. Hittas den av en ärlig människa kan han se vems den är och se till att jag får tillbaka den. Är det en skurk som tar eller hittar min dator spelar det ingen roll.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-08-25 16:32

Som med alla värdesaker, ha dom dokumenterade. Spara kvitton och serienummer (offsite). Ta fem minuter och filma det du äger. Kanske lite extremt, men om kåken brinner ner kan det nog underlätta för ersättningsanspråket till försäkringsbolaget.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-26 10:10

Gjorde precis denna tråd klibbig.
/Mod

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-26 13:04

Jag har lite problem i 10.7.1 att aktivera gästkonto-login? Någon som kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-27 00:56

Vad för problem?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-27 11:19
Ursprungligen av kenjon:

Vad för problem?

Om du tittar på bilden så ser du att jag inte kan kryssa i någonting, allting är grått... :/

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-08-27 15:28

Ser ut så här på min Lion 10.7.1:

Så något skumt har du (gjort något med sharing?).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-08-27 15:35
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-28 13:51

Japp det har jag... rent ut sagt, VAF*N!
Kasst :/

Ursprungligen av kainen:

Japp det har jag... rent ut sagt, VAF*N!
Kasst :/

Ganska logisk förklaring i länken dock:

If you hover over the disabled option, a tooltip appears explaining that the guest account can't be activated with FileVault turned on:

This is because the new FileVault uses full-disk encryption that's decrypted by the login password of one of the users. As the guest account, by its nature, does not have a password, that would leave your computer completely unprotected. You can still create an account for guest purposes as a regular account though.

Från och med 10.7.2 fungerar det på sätt och vis, den startar dock då om till Safari på verktygsvolymen.

Den här tråden gillar jag. Får nog ta och köpa Undercover till mina tre macs här hemma. Det där med FileVault. Slöar det ned datorn eller man märker ingen skillnad?

Bevaka tråden