Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme "går ner sig"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-06-27 12:24

Med anslutning till Telia ADSL 24 funkade min AE klockrent i 11 månader. Har 4 olika Macar (varav en med både Windows och OS X), 4 iPhones (3,3G,2x4), 1 iPad, 1 PS3, 1 AirPort Express och 1 LaCie HDD anslutna normalt. Sedan 2 månader går AEn "ner sig" efter kortare eller längre stund så att internethastigheten blir jättelångsam eller att den hänger sig helt. Direkt via kabel från det gamla Zyxelmodemet får jag fortsatt full hastighet. Prövat alla former av omstarter, ominstallationer, uppdateringar och till sist även fått AEn utbytt till en helt ny men efter ett tag upprepas exakt samma prroblem varför jag börjat misstänka att det finns nån sorts inkompabilitet som korrumperar. Kan AEn gå ner sig efter att Telia lagt till VDSL2-möjlighet? Fast det borde väl inte göra nån skillnad på vad modemet levererar vidare? Någon med liknande problem? Teorier?

du använder inte några torrent eller andra nerladdnings program med extremt mänga trådar?
det brukar nämligen vara alla/många routrars "död". testa och kör utan dessa program och se om det blir bättre.
annars är det bara att gå tillbaka till den gamla konfigurationen som fungerade kanon.

/KRS

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-28 12:54

Jag kör min Airport Extreme (3rd gen) mot en 100Mbs anslutning i kommunnätverket. Och någon gång det hänt att jag har dum-plockat de mest populära torrentsarna från PB för att se vad som kroknar först. Trevligt är att se att Transmission över 270 Mbps (länkhastighet) trådlöst pumpar över 8+ Mbps av dom (teoretiskt) 12,5 Mbps som min anslutning ska klara av. Sedan får vi dra av för att Airport Extreme troligen inte orkar routa 100Mbps.
Med det vill jag ha sagt att en av dina komponenter ser ut att klara av biffen. Som jag förstår det så sitter ditt Zyxel-modem med VDSL2(?) framför din Airport Extreme, men det skulle inte skada med en liten schematisk översikt av ditt nätverk för fortsatt felsökning.

be felia gå tillbaka till ADSL24 istället? är nog där problemet är eller att telia inte leverear då.
ibland får man be de mäta upp kvaliteten på linan. och då kanske de kommer fram till att VDSL inte funkar till110% hos dig pga av något fel någonstanns

Ursprungligen av pemala:

Med anslutning till Telia ADSL 24 funkade min AE klockrent i 11 månader. Har 4 olika Macar (varav en med både Windows och OS X), 4 iPhones (3,3G,2x4), 1 iPad, 1 PS3, 1 AirPort Express och 1 LaCie HDD anslutna normalt. Sedan 2 månader går AEn "ner sig" efter kortare eller längre stund så att internethastigheten blir jättelångsam eller att den hänger sig helt. Direkt via kabel från det gamla Zyxelmodemet får jag fortsatt full hastighet. Prövat alla former av omstarter, ominstallationer, uppdateringar och till sist även fått AEn utbytt till en helt ny men efter ett tag upprepas exakt samma prroblem varför jag börjat misstänka att det finns nån sorts inkompabilitet som korrumperar. Kan AEn gå ner sig efter att Telia lagt till VDSL2-möjlighet? Fast det borde väl inte göra nån skillnad på vad modemet levererar vidare? Någon med liknande problem? Teorier?

Har exakt samma problem, felsök med hjälp av apple support på telefon och kom fram till att det är zyxel som spökar, är ett zyxel 660 triple play, det är helt enkelt värdelöst tillsammans med AE, så sitter o letar efter ett nytt modem, någon som har förslag på ett stabilt och AE kompatibelt Modem?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-06-28 20:04
Ursprungligen av _pojke:

Har exakt samma problem, felsök med hjälp av apple support på telefon och kom fram till att det är zyxel som spökar, är ett zyxel 660 triple play, det är helt enkelt värdelöst tillsammans med AE, så sitter o letar efter ett nytt modem, någon som har förslag på ett stabilt och AE kompatibelt Modem?

Började ditt problem också efter att Telia kopplat in VDSL2 i stationerna i våras? Min teori är att detta gett nån sorts negativ inverkan på Zyxel-modemet som sen gör att detta inte kommunicerar som det ska med AEn. Men med kabel direkt modem - dator får jag som sagt fortfarande full hastighet. Är tveksam till om Telia Smartpaketet med sin Thomson modem/router är nån säker lösning - tycker mig läst en del negativt här...

Det började tidigare i våras ja , men då hade jag inte ae utan en zyxel router , där gick hastigheten också ner sig och de gick inte längre lira spel online , så då köpte jag ae , men nu är det fastslaget att det är zyxel modemet ( 660h F1 triple play ) som är boven , så tänkte slå till på ett dlink modem idag, nångon som vet hur dlink och ae funkar tillsammans ? Och telias "gateway" vill jag inte betala 29 i månaden för , och sen har Hannes hört att folk har haft problem då den är en router i sig .

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-29 09:47

"och sen har Hannes hört att folk har haft problem då den är en router i sig" beror nog på att dom inte slår av router-funktionaliteten i zyxel utan hamnar med två (2) routrar efter varandra. Det fungerar inte om du inte ställer in utrustningen rätt. Enklast för merparten är att slå av router-biten i den närmast din ISP och ställa den i brygg-läge.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-06-29 13:00
Ursprungligen av frazze:

"och sen har Hannes hört att folk har haft problem då den är en router i sig" beror nog på att dom inte slår av router-funktionaliteten i zyxel utan hamnar med två (2) routrar efter varandra. Det fungerar inte om du inte ställer in utrustningen rätt. Enklast för merparten är att slå av router-biten i den närmast din ISP och ställa den i brygg-läge.

OK, på andra forum står att Telia spärrat möjligheten att överhuvudtaget använda en annan router - men det kan väl inte vara sant?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-29 14:52
Ursprungligen av pemala:

OK, på andra forum står att Telia spärrat möjligheten att överhuvudtaget använda en annan router - men det kan väl inte vara sant?

Det går även att vända på steken och ställe en Airport Extreme i bryggläge och enbart utnyttja den trådlösa (wifi/wlan) sidan, men då går väl en hel del förlorat med att du har köpt en Airport Extreme. En trådlös accesspunkt skulle ge dig samma funktionalitet till ett mycket lägre pris.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-07-04 12:07

Tack för alla råd!
Bytt ut Zyxelmodemet mot Telia Smart-gatewayen nu. Gatewayen har än så länge lika bra räckvidd och stabilitet som min AE hade tidigare. AEn använder jag nu enbart för skrivar- och hårddiskdelning (inkl Time Machine). Även min Airport Express för musikströmning funkar än så länge utmärkt i det nya nätverket.

Och jag har bytt ut zyxel mot en Extreme, gick genom den upp från 7-10 mbt/s trådlöst till 17-22 mbt/s trådlöst !
Dessutom bättre räckvidd och inget krångel med att ställa in portar för Ps3 o liknande.

apple <3

Hej!
Hittade den här tråden eftersom den precis beskrev mitt problem. Efter snart ett år av felfritt nätverk via min time capsule (17 mb/s trådlöst) får jag helt plötsligt inte ut mer än 2 mb/s trådlöst och 5 mb/s trådat.
Från mitt modem (BBB zyxel) får jag ut mina 17 mb/s utan problem. Det är timecapsule som "stryper" hastigheten.
Vad kan ha hänt?
(jag har dubbelkollat kablar, fabriksåterställt flera gånger)

Tacksam för hjälp!!!

1
Bevaka tråden