Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk iMac 2010

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-07-02 21:27

Planerar att utöka med en SSD på min 27" 2010 iMac (iMac11,3). Eftersom det verkar vara lite pilligt att sätta in den tänkte jag passa på och byta ut original(hård)disken mot en större.

Har jag förstått det rätt att man kan sätta in vilken disk som helst av samma fabrikat som den levererades med?

Nu sitter en WD1001FALS 1TB 7200RMP, vill byta till en 2TB, tex WD2002FAEX SATA 6 eller WD2001FASS SATA 3. Den sista är dyrare trots att den inte har SATA 6.

Skulle det fungera med WD2002FAEX?

(Att det inte går att nyttja mer än SATA 3 är jag medveten om)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-30 23:18

Nu sitter en (något högljudd) WD2002FAEX 2TB på plats efter lite trevligt pill så här på aftonkvisten.
Sladden för temp-sensorn tillbaka på samma plats men ändock viner hårddiskfläkten...

Det sitter bevisligen speciella firmware på hårddiskarna i iMac.

Så här satt tempsladden fast i original hårddisken.

Är nästan hundra på att jag lyckades få tillbaka sladden korrekt.

Så nu lutar det åt att köra HDD Fan Control eller smcFanControl. Blev HDD Fan Control för 260kr. Fungerade två klick efter betalning! smcFanControl fick jag aldrig att fungera...

Märker skillnad på ljudet från disken, men det beror säker på hur jag skruvade fast den.

Körde för skojs skull en benchning med AJA, gick från 92 MB/s till 123. En bit kvar till SSD:n som ger 250

Senast redigerat 2011-10-02 00:20
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-10-03 00:11

Hårddiskarna i iMac har annan firmware än retaildiskarna, och därför rusar fläkten på högvarv om du sätter i en icke branded Apple disk.

Någon som har tips på vart man kan få tag på en "apple" disk till imac 2010. Har en 500GB disk men behöver mer utrymme. Kanske någon som plockat ur en WD 750GB eller större som inte behöver den eller om någon har tips på företag runt om i världen som säljer dessa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-21 12:50
Ursprungligen av Wennerholmen:

Någon som har tips på vart man kan få tag på en "apple" disk till imac 2010. Har en 500GB disk men behöver mer utrymme. Kanske någon som plockat ur en WD 750GB eller större som inte behöver den eller om någon har tips på företag runt om i världen som säljer dessa?

Jag har en iMac från mitten av 2010, dvs. iMac11,3.
Det är inga problem med tredjepartstillverkares hårddiskar om man löser temperatursensorproblemet.

För att göra detta finns generellt sätt tre tillvägagångssätt:
1. Kör Apple originaldisk
2. Installera tredjepartsmjukvara
3. Använd Apple's officiella hårdvarufix

Jag uppgraderade min 1TB HDD till en 256GB Samsung SSD samt en 2TB WesternDigital HDD med hjälp av alternativ 3.

Till 2010 års iMac erbjöds SSD'er som alternativ. Dessa diskar hade inte den modifierade firmware som Apple's temperaturgivare krävde. Därför byggde Apple in en fix till detta.

Kollar man i den officiella servicemanualen för 2010 års iMac noterar man att det följer med en jumper som kortsluter temperatursensorn då SSD (läs: annan hårddisk än originaldisk) används. Apple Part #922-9628

iMac 27" SSD Upgrade - Important Tip! - Page 21 - MacRumors Forums

Jag använde mig av ett avklippt gem för att kortsluta temperatursensorn, kopplade in min nya tysta HDD samt SSD.

Fördelen med alternativ 3 är alltså att du får större och tystare diskar till ett lägre pris. Som grädde på moset är lösningen officiellt skapad av Apple. Awesome!

Lycka till!

(Om något är intresserad av att installera SSD+HDD i sin 2010 27" iMac: iMac (High Quality) Installation Video at OtherWorldComputing.com )

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-07-09 22:07

Jag valde som sagt punkt två, med HDD Fan Control.

Nackdelar jag funnit med detta är att innan man loggat in så har inte det programmet laddats, och fläkten skenar. Varför valde du inte den lösningen?
Vilken hårddisk satte du in, och märkte du någon skillnad i ljud mellan diskarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-01 09:02

Jag gillar mer hårdvarulösningar, dessutom är den trygg mot programvaruuppdateringar och liknande

Själv satte jag in en WesternDigital Green 2TB 5400RPM, den skulle enligt "internet" vara bland de tystaste hårddiskarna.
Det blev en märkbar skillnad mot originaldisken

1
Bevaka tråden