Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget internet via airport på en MacBook, men funkar på en iMac och via ethernet på en MacPro.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-02 15:16

Hej!

Vi har haft strul med internetuppkopplingen några dagar, svajig hastighet och ibland helstopp. Vi har ett modem och en router som matar en Timecapsule. En MacBook och en iMac är kopplad via airport på det trådlösa och en MacPro är fast uppkopplad via ethernet på routern.

Eller var! Efter lite omkopplande och testande har jag kommit fram till att routern skulle kunna vara problemet. Nu är den helt bortkopplad och modemet kopplat direkt till Timecapsule. På en ethernetutgång på den är MacPro kopplad. Nu hittar iMacen internet via airport och MacPro via ethernet och båda verkar stabila och har hyfsad hastighet.

MacBooken hittar inget internet trots att den är uppkopplad på nätverket och "ser" dom andra datorerna. Felmeddelande är att den har tilldelats en intern IP-adress och inte kommer att kunna kopplas upp mot internet. Kopplar jag den på ethernetkabel till Timecapsule så funkar det. Nätverksguiden kan inte lösa problemet.

iPad och iPhone verkar inte heller komma åt internet trots att dom är uppkopplade mot wifi!

Ja, jag har startat om modemet och TimeCapsule

Alla enheter är uppdaterade med senaste mjukvaror.

Blev det här rörigt eller är det någon som förstår hur jobbigt vi har det och har någon idé om var problemet kan ligga?

/Per

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-02 15:49

Kontrollera att modemet är kopplat till WAN-porten på TimeCapsule. Du har ju tidigare haft en router som nu är bortkopplad, nu ska TimeCapsule agera router mellan det interna nätverket och internet. Det verkar som om den just nu bara är en switch mot modemet och att två av dina datorer kanske fått externa ip-nummer direkt av din ISP? Istället ska TimeCapsule ska få ett externt ip-nummer och dela ut interna ip-nummmer till datorer/iphones. Använd AirPort Utility om du behöver ändra inställningar i TimeCapsule.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-02 16:13

Det lät som en rimlig förklaring. Macpro har ju alltid varit fast uppkopplad på ethernet och iMacen varit det tidigare. Visste inte riktigt vilka inställningar jag skulle ändra i Timecapsule, men chansade Nu funkar det! Kanon! Tack!

/Per

1
Bevaka tråden