Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro - helt död

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Macbook Pro Mid 2010 15"

Idag satt jag och förde över bilder via wifi när jag sänkte ljusstrykan på skärmen och gick och gjorde annat - när jag kom tillbaka var den helt svart och gick inte att väcka. Vita lampan på framsidan hade slocknat. Nu startar den inte alls - ingenting händer när man trycker på power knappen, inget start ljud, ingenting hörs från hårddisken eller liknande.

tänkte att det var batteriet men det konstiga är att om jag trycker på indikatorknappen för batteriet så visar den 6 av 8 lampor men om man sätter i laddaren så lyser den grön (som den gör när den är full laddad).

Nån som har någon ideé om hur man kan lösa det/vad felet är?
tack på förhand

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-01 18:39

Har du testat att trycka på power-knappen 5-10 sekunder?
Kanske den är i något slags halvt sovläge...

Japp, och ingen skillnad. också testat ctrl+command+power

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-01 21:37

Har du låtit laddaren sitta i en längre stund, en timme eller så?
Ibland så lyser laddlampan grön när man pluggar in den men går över till orange efter en stund.

nope, ingen garanti - ska plocka isär den - behöver bara köpa en trewing skruvmejsel imorrn... (alltid en sort man inte har som ska användas)
tack för hjälpen btw mattiL och Goflorp

Ta ur batteri, ta ur strömsladden.
Håll inne powerknappen 10-15s.
Sätt i batteriet och strömsladden.
prova starta.

med lite tur så...

Den har varit i ett tag men inte en timme - låter den stå över natten och ser vad som händer

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-01 22:37

En mid 2010, har du garanti kvar? Använd den isåfall.
@Goflorp, inte så kul att ta ur batteriet i en unibody, men är garantin (& AppleCare?) ute kan han ju testa det.

Det jag tror Goflorp föreslår är att återställa SMC - men så gör man inte på en unibody, man behöver inte ta loss batteriet för det. Följ guiden här:

Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)

Du skriver att du provat Ctrl+Command+Power, men det skall vara Shift+Ctrl+Alt+Power.

Hej
Var hittade du en 3-wing skruvmejsel som passade?

Tack Capeman, det var Shift+Ctrl+Alt+Power.jag gjorde men satt och tänkte på annat när jag skrev tydligen ;).
Vad det gällde SMC så funkade det inte heller. Jag ska testa att lossa batteriet imorrn - jag har ju lite kunskap om såna saker så jag kommer ju inte förstöra nått... hoppas jag...

Om du känner dig osäker kolla på ifixit så får du en bra guide!

Fungerar det inte att återställa SMC så är jag tveksam till att det kommer att hjälpa att ta bort batteriet. Men har du ingen garanti kvar så har du inte så mycket att förlora - utom kanske chansen att göra en reklamation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-05 00:38

Så länge inte datorn är över 3 år och skadan har orsakats pga fabriksfel/dålig kvalité så är det bara att reklamera

Ok, lämnat in den, fått prisförslag.... 18000:-
Skoj, dator för över 25000 så håller den i lite över ett år....
Ska försöka övertala dom/ tjata med försäkrings bolag men om det inte blir nått så är jag klar med mac

Det var moderkortet och "top case" som var sönder för er nyfikna

Reklamation då?

Mmm, ska prata med dom - men kan inte idag. Skriver när jag vet mer

1
Bevaka tråden