Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort-id vs ethernet-id

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver använda ett program (FlowJo) som kräver att man registrerar med sitt AirPort id eller ethernet id. Jag använder programmet på jobbet, men jobbar också ofta hemma. På jobbet använder vi ethernet, men hemma har jag trådlöst.

Eftersom programmet kostar en nätt summa som jag ska hosta upp själv vill jag förstås vara säker på att det funkar. När jag går in och kollar på mina id så är dom ju olika. Kommer jag bara att kunna köra programmet på antingen ethernet eller airport? D v s bara kunna jobba med programmet hemma eller på jobbet...

Ja, verkar som det. Ett ID är en MAC-adress, och de adresserna är unika för varje nätverkskort, vare sig det är Ethernet eller AirPort.

Har jag förstått det här rätt...

Låt oss anta att det trådlösa nätverkskortet heter Kalle Johansson och ethernetkortet heter Lasse Svensson. Tillverkaren av programmet säger nu att dom säljer programmet till Kalle och då får Lasse inte använda det?! Det är ju absurt på många sätt... ...men det stämmer säkert. Det är ju trots allt själva datorn som använder programmet. Finns det inget smartare sätt som tillverkaren hade kunnat lösa det på?!

Jag har ingen aning om vad det ens är för program, eller vilka deras anledningar är till att göra så här. Jag bara tolkade det du skrev som att deras licens gäller per MAC-adress. Varför vet jag som sagt inte.

Det är väl en form av kopieringsskydd skulle jag gissa. Men utifrån ett teoretiskt perspektiv, finns det inget smartare sätt att kontrollera datoridentitet? Det kommer ju inte att hjälpa mig nu, men...

Det är inte så att de menar datorns AirPort eller Ethernet MAC-adress?

Jo det är väl de dom menar. Men grejen är att dessa är olika...

Från FlowJos FAQ:
"License numbers are generated from a specific hardware address of the computer that will be used for analysis."

Så du knyter alltså licensen till en hårdvaruadress på din dator - antingen Ethernet-adressen eller Airport-adressen.

Den knytningen är bara till för att hindra att programmet körs på flera datorer.

Låt säga att du använder Ethernet-adressen för att knyta licensen till din dator.

När du sedan kör trådlöst hemma, så känner ju programmet av att det fortfarande körs på den dator som har rätt Ethernet-adress, även om du för tillfället kör trådlöst.

Så tolkar jag det i alla fall, och du har med största säkerhet inget att oroa dig för.

Om du inte tror på min tolkning så har de andra licensmetoder, t.ex att man knyter licensen till en USB-dongle i stället för en nätverksadress.

Tack Jesper! Det verkar rimligare (och bättre för mig!)... ...och så slipper jag vänta på en dongle

1
Bevaka tråden