Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra fotoredigeringsprogram - Elements?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 19:25

Hejsan!

Skulle vilja höra från er vad ett bra fotoredigerings program man ska använda. Jag har vuxit ut iphoto sedan länge, har typ aldrig räckt, men har strul med photoshop för vissa grejjer.

Jag har en Canon EOS 400D och fotar i RAW. Använder photoshop CS3 till att fixa till ljus och sån't men det andra känns kompliserat och tidskrävande. Jag gillar att spendera min tid bakom kameran, inte i photoshop.

Det allra viktigaste funktionen jag söker efter är ett lätt sätt att klippa bort all bakgrund sa man kan lägga in valfri bakgrund. Tex om jag tar ett photo på nån med fladdrande hår mot en blå vägg. Att "klippa ut" ALL bakgrund är vad jag då vill göra.
Men man ska samtidigt kunna fixa lite med ljus och "leka" lite med färger, osv. Bäst vore om man även kan fixa till blemmor och göra hyn mjukare och lenare också.

Har kollat runt på PHOTOSHOP ELEMENTS eftersom det verkar rätt enkelt och snabbt, men jag vet inte om alla funktioner jag behöver är med där. Nån som vet?

Eftersom jag har en massa program redan så är det väll mest att hitta ett som lätt kan "klippa ut" objektet jag söker. Restan kan jag pilla med i photoshop antar jag.

Tacksam för råd och svar.

Bia

Om du ska ha det till att redigera foton osv skulle jag utan tvekan rekommendera Adobe Lightroom. Grymt enkelt att använda och mycket kraftfullt.

Dock ingen aning hur det ska funka om du ska klippa ut bakgrund, men isåfall kan du bara välja "redigera i Photoshop" inuti Lightroom och sedan gå tillbaka kanske.

Enklast är nog att lära sig CS3, t ex genom att googla efter tutorials. "friläggning tutorial" gav bl a den här: Photoshoptips: Friläggning av bild Minelle

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-14 19:55

Jag rekommenderar att du lär dig att frilägga motiv ur bilder i Photoshop. Finns många guider på nätet med steg-för-steg anvisning. PS är ett kraftfullt program och ett av de bästa i just fotoredigering. Känns onödigt att använda ytterligare program för t ex frilägga och sedan tillbaka till ett annat program.

Ursprungligen av Reisan:

Jag rekommenderar att du lär dig att frilägga motiv ur bilder i Photoshop. Finns många guider på nätet med steg-för-steg anvisning. PS är ett kraftfullt program och ett av de bästa i just fotoredigering. Känns onödigt att använda ytterligare program för t ex frilägga och sedan tillbaka till ett annat program.

Kanske det.. fast PS tar ju lite tid att lära sig också

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-15 19:08
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Kanske det.. fast PS tar ju lite tid att lära sig också

Alla nya program/funktioner tar sin tid att lära sig. Men just nu behöver Bia lära sig att frilägga motiv. Och det finns ju tutorials i just detta. Man behöver inte lära sig hela programmet för det.

Man kan frilägga bakgrunder i Photoshop Elements, Pixelmator, PhotoLine m fl program.
Så man behöver inte Photoshop för det. (det går att göra i Photoshop också, givetvis).
Däremot så är det ett pillergöra...

Det verkar som om du behöver ett "hålla reda på tusentals foton program" lika mycket som ett redigeringsprogram.

Själv använder jag Adobe Lightroom, det har vissa redigeringsmöjligheter (inte som fulla Elements/PS). Däremot klarar det hålla reda på tusentals bilder och sortera dem på alla tänkbara sätt.

Hur gör du idag med bilderna? Har du backup på grejerna?

Jag håller med de andra som säger att PS is the shit - för redigering.
Lär dig PS, det har du förmodligen nytta av många gånger om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 08:38

Med rätt teknik så lär man sig frilägga bilder ganska fort i PS, men det kräver lite träning innan man fattar tekniken. Köp en bok, den är väl investerad - lyssna på tips från andra.

Med PS är en bildredigerare den håller inte reda på dina bilder - istället borde Bridge, Lightroom eller Aperture vara bra val.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 19:06

Hej Allihop!
Tack för alla svar, verkligen uppskattat. Gav mej den sparken jag behövde för att kolla PS video-tutorial'en som jag har. Och ja, det är MÅNGA tusen kort att hålla reda på... Men det sköter iphoto rätt bra.
Så, tack igen!
Bia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 09:58

Numera håller Bridge reda på mina bilder och jag gör all "framkallning" i CAMERA RAW. För friläggning och annan manipulering eller fix av bilder är det PS CS5. Tog ett tag att lära sej utnyttja PS, och jag lär mej fortfarande mer, men det är värt det. Boken som fick igång mej ordentligt var en bok av Scott Kelby om Photoshop som jag älskar.

Jag gick igenom följande: (kanske kan vara intressant för någon)

1. programmet som följde med kamera. Urkrångligt och jag kunde inte göra något med det.
2. iphoto. Definitionen på begränsningar. Men i början var det kul och jag gillade att ha alla bilderna där. Senare insåg jag vilken "fälla" det var. Bilder som var "gömda" på hårddisken och tog plats, konstigt fil-system, dålig koll på format, osv, osv....
3. Elements. Spännande!!! Hade kul som attan med det programmet.
4. Lightroom! En helt ny värld! Gillade även systemet med att hålla reda på bilderna.
5. Ett tag använda jag Lightroom till "framkallningen" och tog sedan in bilderna i Elements. Bökigt....
6. PHOTOSHOP och LÄRDE mej använda CAMERA RAW och läste Scott Kelby's bok.
7. Började ha bild-kontrollen i BRIDGE.
8. Började använda PS mer och mer allt eftersom jag lärde mej.

Tack till alla som svarat här i forumet!

Citat:

Det allra viktigaste funktionen jag söker efter är ett lätt sätt att klippa bort all bakgrund sa man kan lägga in valfri bakgrund. Tex om jag tar ett photo på nån med fladdrande hår mot en blå vägg. Att "klippa ut" ALL bakgrund är vad jag då vill göra.

Eller så inser man att det inte finns några genvägar till ett bra resultat; biter i det sura äpplet och lär sig hantverket från grunden. Det finns otroligt många trådar på internet generellt - men även här där folk vill ha ett "one click" tips på hur man skapar bilder och illustrationer som proffs lagt hundratals timmar på. Man blir lika trött varje gång.

Får folk som bygger NASAs rymdraketer samma frågor? Du, jag behöver en PDF på max 20 sidor hur man bygger en raket och flyger till månen. Måste väl finnas - kom igen nu, jag vet att det finns. Fan vad snålt att inge vill dela med sig....

/martin

Ursprungligen av martinator:

Eller så inser man att det inte finns några genvägar till ett bra resultat; biter i det sura äpplet och lär sig hantverket från grunden. Det finns otroligt många trådar på internet generellt - men även här där folk vill ha ett "one click" tips på hur man skapar bilder och illustrationer som proffs lagt hundratals timmar på. Man blir lika trött varje gång.

Får folk som bygger NASAs rymdraketer samma frågor? Du, jag behöver en PDF på max 20 sidor hur man bygger en raket och flyger till månen. Måste väl finnas - kom igen nu, jag vet att det finns. Fan vad snålt att inge vill dela med sig....

/martin

Han/hon kanske har lärt sig det på de 3 åren som gått sen tråden skapades.

Ursprungligen av martinator:

Fan vad snålt att inge vill dela med sig....

/martin

Ja, Inge låter som en riktigt jobbig en

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-30 14:41

Ha ha! Hade du kollat svaret ovanför ditt bittra inlägg skulle du ha sett att jag lärde mej PS men frågan var ju faktiskt ifall någon visste om ett program man kunde använda till det.

edit: riktat till Martinator

1
Bevaka tråden