Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme fungerar inte trots hård omstart

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2011-06-29 09:39

Jag har använt AirPort Extreme, senaste modell och program i flera år och alltid kunnat läsa eventuella problem. Idag kommer jag inte ut på nätet med routern. Jag har startat om AirPort Extreme, felsökt med AirPort verktyg och allt ser OK ut. Men ut på nätet kommer jag inte.

Jag har kopplat förbi routern så jag vet att felet finns i AirPort Extreme.

Till sist har jag gjort en hård omstart av routern och gjort om nätverksinställningarna. Men inget hjälper.

Tacksam för hjälp!

Senast redigerat 2011-06-29 10:48
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-29 09:44

Kan du ge oss en skärmdump på de fungerande inställningarna från din dator när det fungera (kopplat förbi routern) och skärmdump på Airport Extreme när det inte fungerar. Då har vi en chans att se vad som skiljer. Lite mer fakta såsom ISP, dator och OS är också bra.

Du har inte uppdaterat till 10.6.8 då några på 99.se har skrivit i en tråd om att nätverket slutar att fungera?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2011-06-29 10:55

frazze: Tack för svar!:)

Inställningarna är desamma både när jag kopplar förbi routern och när jag försöker koppla upp mig via det trådlösa nätverket. AirPort visar grönt fram till Internet då lyser en röd lampa.

Vad är ISP? Datorn är en iMac9,1 och jo jag kör Mac OS X 10.6.8.

Ursprungligen av Iréne:

Vad är ISP?

Internet Service Provider, dvs din internetleverantör, t.ex Telia, Comhem eller Bredbandsbolaget

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2011-06-29 14:12

Vår ISP är Bahnhof.

Utan att jag har en aning om varför så fungerar helt plötsligt uppkopplingen via routern. Jag har inte gjort annat än att jag istället kört via Enthernet. Det stärker min misstanke om att AirPort Extreme av någon anledning själv tappar kontakten med nätet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-29 14:19

Kass TP-kabel? Glapp i uttaget? Testa dig fram, skulle det vara något av dessa så lär du få felet igen.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2011-06-29 14:27

zinned: Tack tipsen! : ) Ska testa dom.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-29 15:05

De flesta ISPer har en timeout när man byter enhet (byter routers, datorer etc) närmast deras anslutning. Hos Telia ligger den på ca 15 min tror jag, Bahnhof har troligen kortare.
Det betyder att om du kopplar bort din dator och sätter dit en router istället, tar det x antal minuter innan du kommer åt Internet. Om det inte funkar efter en halvtimma kan man börja leta fel...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2011-06-29 15:49

kenjon: Tack för svar!

Ursprungligen av kenjon:2002386:

De flesta ISPer har en timeout när man byter enhet (byter routers, datorer etc) närmast deras anslutning. Hos Telia ligger den på ca 15 min tror jag, Bahnhof har troligen kortare.
Det betyder att om du kopplar bort din dator och sätter dit en router istället, tar det x antal minuter innan du kommer åt Internet. Om det inte funkar efter en halvtimma kan man börja leta fel...

borde inte mac-adressen (från AE o Mac) begära ett nytt ipnummer?
sen kan man väl tvinga fram ett byte av ipadress själv? eller det funkar inte på AE o Mac?
/KRS

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

borde inte mac-adressen (från AE o Mac) begära ett nytt ipnummer?
sen kan man väl tvinga fram ett byte av ipadress själv? eller det funkar inte på AE o Mac?
/KRS

Yep, men vissa ISPs tillåter inte byte av MAC-adress rakt av, utan kräver att man väntar en viss tid för att få en ny IP-adress på en ny MAC-adress.
Gäller antagligen bara ISP's som endast delar ut 1 IP-adress.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-30 13:49
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

borde inte mac-adressen (från AE o Mac) begära ett nytt ipnummer?
sen kan man väl tvinga fram ett byte av ipadress själv? eller det funkar inte på AE o Mac?
/KRS

Nej jag tror inte du kan tvinga fram ett byte. Du frågar efter ett IP och får ta det som erbjuds. Är det samma MACadress och inom tidsramen, får du samma IP igen, inget du kan styra över. En annan MAC och/eller utanför tidsramen, får du ett annat IP. Men där finns det som sagt en timeout innan det accepteras.

Bahnhof låser MAC-adresser till IP-nummer eller hur jag nu ska förklara..
Man måste låsa upp MAC-adressen på deras sida Bahnhof - Störst på stadsnät för att man ska få ett publikt IP-nummer.

Iréne:
Kolla upp vad AirPorten har för MAC-adress och logga sedan in på Bahnhof - Störst på stadsnät
Leta igenom listan och se om den MAC-adressen finns med..

1
Bevaka tråden