Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.6.8 nätverksfel

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-06-27 20:56

Efter jag uppgraderat till 10.6.8 så har min server blivit "read only".
Har en hårddisk utdelad på min router, men jag kan inte skriva filer till disken, mappar går bra att skapa och läsa alla filer går fint, men det går inte att skapa några nya filer. Fungerar utmärkt på min andra macar (kör ej 10.6.8 på dom)
Någon som har hört något eller har någon lösning på problemet?

//Fredrik

Hur delar du ut? Vad kör du för server-OS?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-06-27 21:15

Har en Asus router som kör någon form av samba server. Finns nästan inget att ställa in på den, bara användare, lösenord & arbetsgrupp.

edit: Asus N56-u

Routermodell kan också vara av intresse.

Så din server är helt enkelt en router med en hårddisk tillkopplad?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-06-27 21:58

Ja det stämmer.

Jag har inte en sådan router men föreslår att du testar att:
1. reparera rättigheter (på din mac)
2. skapa en ny användare på din mac och prova att skriva till disken från den (om det funkar är det sannolikt någon trilskande inställning, annars en "bug" i 10.6.8.
3. stänga av IPv6 på macen (har gett stabilare samba och afp för mig mot vissa äldre servrar, ipv6 dessutom ändrat i 10.6.8)
4. installera 10.6.8 igen med combo update

Själv har jag hittills lyckats avhålla mig från att uppdatera denna gång. Alldeles för mycket att göra innan semestern för att hinna med ev. krångel.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-06-27 22:23

Skall testa dina ideer, men blir imorgon först.

Tackar på förhand.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-06-28 20:22

provade alla sundbom´s idéer men tyvärr fungerade inget, får väl nedgradera till 10.6.7 så länge, får fixa lion och hoppas det fungerar bättre när det kommer.

Ok, sorry för dåliga tips. Här är ett annat långskott. Jag vet inte hur disken är utdelad eller hur du brukar ansluta. Men om det är med AiDisk så bör disken ha ett ip-nummer. Vad händer om du ansluter till servern direkt via ip istället för via det namn du har gett den? I då alltså kringgår routerns DNS-proxy (eller är jag ute och cyklar nu?).
Eller prova att byta DNS i nätverksinställningarna till Google's eller annan öppen DNS.

Det finns vissa som har router-problem med 10.6.8 och löste det genom att byta till annan DNS (t.ex. 208.67.222.222). Därav ovanstående tips, som jag lovar blir det sista om det inte funkar.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-06-28 21:23

Tyvärr så hjälpte inte ditt sista tips heller, men tack ändå för tipsen, var värt att testa.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-28 22:30

Jag har nog en likadan router, ASUS RT-N56U.

Testade med att ansluta en NTFS-formatterad disk, det fungerade.
Formatterade om till HFS, det gillade inte routern.
Inte heller exFAT gillades av routern, men FAT funkar bra.

Skapade en användare via routerns web-interface, skapade kataloger, kopierade in filer med finder, inga problem alls.

MacBook Pro, OS X 10.6.8

Router BIOS 1.0.1.4

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-06-28 22:48

Har en Mac Mini OS X 10.6.8

Router Bios 1.0.1.4 (testat 1.0.1.5 också)

Och två hårddiskar med NTFS. Undrar vad som blivit fel då, får väl helt enkelt installera om OS X.

Men då borde man kunna få det att fungera i alla fall.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-28 23:53

Jag kanske var för snabb där, jag formatterade om en disk med NTFS på en windowsburk, och nu kan jag bara skapa mappar, men inte kopiera in filer.

Men på FAT fungerar det.

Ska kolla lite mer imorgon.

låter som om det är bra NTFS stöd i 10.6.8 kör du tredjeparts program för att kunna skriva till NTFS?
kombon med det programmet och nya uppdateringen kanske inte är optimal?
NTFS är ju MS skötebarn. och vi vet hur MS o Äppel går ihop.
enklast är att sätta en linuxburk som filserver istället. eller köra Äppel only grejor.

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

låter som om det är bra NTFS stöd i 10.6.8 kör du tredjeparts program för att kunna skriva till NTFS?
kombon med det programmet och nya uppdateringen kanske inte är optimal?
NTFS är ju MS skötebarn. och vi vet hur MS o Äppel går ihop.
enklast är att sätta en linuxburk som filserver istället. eller köra Äppel only grejor.

Det kvittar om det är NTFS, är den utdelad så behövs ingen särskild mjukvara för att kunna skriva till disken, det gäller enbart direktanslutna diskar. Eller hur menade du?

capeman> ja disken är ju direktansluten till routern. som i sin tur delar usbporten vidare till nätverket.

TS> kör du annat än mac på nätverket? nej? enklast är då att bara köra apple produkter och filformat.
skall man blanda in MS så är det enklast att ha en linux/bsd mellanhand.
många routrar är ju inte kända för att vara optimala på många saker default. är det inte prestanda så är det optimering av någon annan tjänst som blir lidande...
för du vet väl ingen formel1 bil som drar 0,5l/milen??
/KRS

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

capeman> ja disken är ju direktansluten till routern. som i sin tur delar usbporten vidare till nätverket.

TS> kör du annat än mac på nätverket? nej? enklast är då att bara köra apple produkter och filformat.
skall man blanda in MS så är det enklast att ha en linux/bsd mellanhand.
många routrar är ju inte kända för att vara optimala på många saker default. är det inte prestanda så är det optimering av någon annan tjänst som blir lidande...
för du vet väl ingen formel1 bil som drar 0,5l/milen??
/KRS

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menade med ditt förra inlägg, jag ville bara påpeka att det inte behövs någon slags mjukvara i OS X för att läsa en utdelad NTFS-disk, vilket jag fick intrycket av att ditt förra inlägg påstod. Alltså, huruvida disken kör NTFS, FAT32 eller HFS+ spelar i det avseendet ingen som helst roll.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-29 15:12
Ursprungligen av shampo:

Efter jag uppgraderat till 10.6.8 så har min server blivit "read only".
Har en hårddisk utdelad på min router, men jag kan inte skriva filer till disken, mappar går bra att skapa och läsa alla filer går fint, men det går inte att skapa några nya filer. Fungerar utmärkt på min andra macar (kör ej 10.6.8 på dom)
Någon som har hört något eller har någon lösning på problemet?

//Fredrik

Ni behöver inte bråka om filsystem, protokoll eller annat.

Uppenbarligen finns åtkomst till disken då mappar kan skapas, men inte filer. Dessutom så funkar det från andra datorer på nätverket som inte har uppgraderats till 10.6.8

Eftersom inga andra förändringar verkar vara gjorda än just uppdatering av OS X så lär det också vara där felet ligger, inte i router, protokoll eller filsystem eftersom det bevisligen funkar på ej uppdaterade datorer.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-29 16:09

Det ser ut som att man använder samba för att dela ut shares.
Routern stöder vad jag kan se hittills FAT, och NTFS, troligen också EXT2/3 eftersom det är en linux kernel i botten.

Jag har just testat med min gamla MBP 2007, 10.6.3, den kan inte heller skapa filer (filsystem NTFS).

Undersökningen fortsätter, ska testa med FAT igen.

Fel i konsollens systemlogg: "...type 'smbfs', mounted on '/Volumes/matti', from '//matti@rt-n56u/matti', dead"

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-29 18:18

Testat med NTFS på disken och kört kopiering och radering av filer både med Windows 7 och Kubuntu, båda 64-bitars system, fungerade utan problem.

Detta verkar fungera på 10.6.8:

- Skapa en användare i routern, exv Admin, i Network Neighbourhood Share (i routerns web-interface)
- Skapa kataloger (shares) som denna och andra användare ska få skriva/läsa etc. (i routerns web-interface)
- I OS X, Go To Server >> smb://[email protected]/<share-namn>
- Tryck på Connect och ange lösenord som du satt i routern för användaren Admin (IP-adressen är min router)

Nu verkar det som om jag kan kopiera och radera filer, inte så smidigt kanske men ändå (det var klart enklare i Kubuntu/Windows 7).

Testa och återkom med resultat.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-06-29 21:17
Ursprungligen av mattiL:

Detta verkar fungera på 10.6.8:

- Skapa en användare i routern, exv Admin, i Network Neighbourhood Share (i routerns web-interface)
- Skapa kataloger (shares) som denna och andra användare ska få skriva/läsa etc. (i routerns web-interface)
- I OS X, Go To Server >> smb://[email protected]/<share-namn>
- Tryck på Connect och ange lösenord som du satt i routern för användaren Admin (IP-adressen är min router)

Nu verkar det som om jag kan kopiera och radera filer, inte så smidigt kanske men ändå (det var klart enklare i Kubuntu/Windows 7).

Testa och återkom med resultat.

Får inte detta att fungera heller. Har googlat mig blå på lösningar men detta verkar inte vara så vanligt problem, hittar bara denna tråd på google

Just nu så har jag delat ut en mapp på strul datorn, sedan kopierar jag till "servern" via en annan dator, fungerar ju men rätt långsamt och omständigt.

//Fredrik

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-06-29 21:52

Testade att byta ut smbfs.kext mot en äldre version dock utan framgång, tror ni att det är någon mer fil .kext fil som används för samba?

//Fredrik

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-29 22:41

Har du lyckats att få det att se ut ungefär som i bifogad bild?
(tryckt på knappen "Share with account" ?)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-06-29 22:46

Ser precis ut så där.

Tydligen verkade även 10.6.3 lida av snarlikt problem, har testat även några lösningar på det viset men även det utan framgång.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-29 22:48

Vad händer/händer inte för dig?
Kan du komma åt eller se dina shares via 'Connect to Server' ?
Eller via 'Network' ?

Några felmeddelanden?

Kolla i loggen på routern också, kanske något där.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-06-30 07:23

jo, jag kommer åt share:sen utan problem, men som sagt får bara läs behörighet på alla kataloger dock kan jag skapa nya kataloger.

Kan connecta till servern både via network & connect to server, får samma problem med båda.

har suttit och jämfört lite konfigurationsfiler mellan 10.6.6 och 10.6.8 men hittar inga väsentliga skillnader.

provat att ändrat i /etc/smb.conf men fortfarande samma fel.
nu kommer jag inte vara hemma på några dagar så då hoppas jag att apple löser mitt problem

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-30 21:03

Nu har jag testat med att formattera disken med EXT3 (Linux filsystem), skapat en testanvändare i routern och en katalog (share).
Jag kan se routern direkt i Finder och bläddra in på katalogen efter att jag anslutit till routern med användare/lösenord.

Funkar klockrent.

Vad säger consoleloggen?
Jag ser ingen anledning till att du inte ska kunna rwxa en disk som är ansluten till en router även om det är SMB +spott+.

Har du kikat "view info" på den? Se ifall du kan köra 'ignore permissions on this volume' när den är ansluten via 'View Info'

Hur ser det ut om du ansluter disken direkt till datorn?

Och om igen, vad säger console när du försöker ansluta

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-15 18:21

Det finns nu en ny firmware v1.0.1.4m som har en hel del fixar, bland annat för NTFS.
Kanske värd att testa?

1
Bevaka tråden