Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virusskydd mobil?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev nyfiken när jag såg Kjell & Co ha en annons för F Secure Mobile för Symbian, Windows Mobile och Android. Vad skyddar det mot? Behövs det eller är det bara ren paranoia?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag blev nyfiken när jag såg Kjell & Co ha en annons för F Secure Mobile för Symbian, Windows Mobile och Android. Vad skyddar det mot? Behövs det eller är det bara ren paranoia?

Det får man givetvis avgöra själv men det finns en del "farliga" apps på Market, dock är google duktiga på att ta bort dem. Använder man Symbian eller windows mobile så kanske det är något man kan överväga som företag, dock inte som privatperson.

EDIT: Vad har detta med iPhone att göra?

Ursprungligen av barbapappa_86:

EDIT: Vad har detta med iPhone att göra?

Ingenting, därför flyttad till "Mobiltelefoner". Rapportera trådar ni ser ligger fel, skriv inte bara i tråden!

/Mod

Opps, sorry, jag såg helt enkelt inte den forumdelen så jag tänkte helt enkelt inte på det.

Känns i dagsläget lite som overkill enligt min mening. Kör omvärldsbevakning och ha "antennerna ute" och installera inte allt du ser så går det bra. Framför allt kolla referenser och betyg på de appar som du vill installera. Var inte heller först med att installera apparna så löper du ännu mindre risk. Kolla apparnas behörigheter de får så lär du dig vad som händer. Det brukar hjälpa.

Ursprungligen av tommy_r:

Känns i dagsläget lite som overkill enligt min mening. Kör omvärldsbevakning och ha "antennerna ute" och installera inte allt du ser så går det bra. Framför allt kolla referenser och betyg på de appar som du vill installera. Var inte heller först med att installera apparna så löper du ännu mindre risk. Kolla apparnas behörigheter de får så lär du dig vad som händer. Det brukar hjälpa.

Android?

Ja. Priset man får betala för att få en relativ frihet. Kör mac, och den älskar jag, men iPhone rör jag inte med tång. Hade bara Apple gett mig möjligheten att själv få bestämma över produkten så finns det ingen som klår den, men i dagsläget får jag allergiskt utslag mot hur Apple styr produkterna. Android har ex.vis (bara ETT exempel, orkar inte gå i debatt om det, smaken är som baken) ett val om man tvunget vill kunna installera tredjepartsprogram. Det skulle jag vilja ha i iPhonen. Men det finns andra exempel också.
Köpte iPhone till flickvännen och har köpt in till kollegor för att den är enklast och bäst i alla andra lägen om man inte bryr sig om de få, men enligt min mening starka begränsningarna/svagheterna.
Hoppas verkligen inte att mac:en inte går samma väg med styrning och begränsningar. Då får jag tuppjuck!

Ursprungligen av tommy_r:

Ja. Priset man får betala för att få en relativ frihet. Kör mac, och den älskar jag, men iPhone rör jag inte med tång. Hade bara Apple gett mig möjligheten att själv få bestämma över produkten så finns det ingen som klår den, men i dagsläget får jag allergiskt utslag mot hur Apple styr produkterna. Android har ex.vis (bara ETT exempel, orkar inte gå i debatt om det, smaken är som baken) ett val om man tvunget vill kunna installera tredjepartsprogram. Det skulle jag vilja ha i iPhonen. Men det finns andra exempel också.
Köpte iPhone till flickvännen och har köpt in till kollegor för att den är enklast och bäst i alla andra lägen om man inte bryr sig om de få, men enligt min mening starka begränsningarna/svagheterna.
Hoppas verkligen inte att mac:en inte går samma väg med styrning och begränsningar. Då får jag tuppjuck!

Du behöver inte försvara ditt val, ett ja hade räckt.

Tänkte inte på det som ett försvar... ha ha.. utan snarare som en frustrerad attack mot Apple, för att jag annars gärna hade velat ha en iPhone. Apple är trots allt bäst på gränssnitt och användarupplevelse. (och kom nu inte med att man måste behandla kunderna som barn för att de skall få en bra upplevelse...

mobilerna har varit väldigt skonade från virus,malware, och annat skit. men då telefonerna snart kan mer är den stationära datorn hemma så är det ett naturligt steg för personel med onda avsikter att gå vidare.
att sen iphone har störst marknad gör att de blir ett självklart mål precis som android.
kolla bara på bussen/tåget på väg tillskolan/jobbet eller någon annan resa. hur många datorer ser du? hur många mobiler ser du? hur många har inte mail i sina mobiler?
alla tror att bara för att de inte surfar runt och klickar pä länkar med mobilen eller installerar appar så är man skyddad.

tänk så här.... du sitter med en minidator som vet mer om dig än din mamma. vill du att detta skall hamna i fel händer?

om du tror att du är skyddad för att du använder mac?
se bara på viruset som släpptes för inte så länge sedan..
hur reagerade apple på det? stoppa huvudet i sanden och skylla på användarna.

jag tycker man behöver något skydd vare sig det är Kaspersky Mobile Security till mobilen eller comodo.antivirus till stationära.

jag har ingen aning om vilket som är bäst/billigast till äppel produkterna. men det kommer garanterat att komma mer till denna "skyddade" världen snart.... tyvärr :-S
/KRS

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

....
om du tror att du är skyddad för att du använder mac?
se bara på viruset som släpptes för inte så länge sedan..
hur reagerade apple på det? stoppa huvudet i sanden och skylla på användarna.

jag tycker man behöver något skydd vare sig det är Kaspersky Mobile Security till mobilen eller comodo.antivirus till stationära.

jag har ingen aning om vilket som är bäst/billigast till äppel produkterna. men det kommer garanterat att komma mer till denna "skyddade" världen snart.... tyvärr :-S
/KRS

Nu var det ju så här; det finns ett par TROJANER till Mac (OSX); program som utger sig för att göra ngt men som bakom kulisserna gör ngt annat. Delen där programmet kopierar sig självt FINNS INTE - vilket gör att det INTE kan kallas ett virus.

Det finns i dagsläget inga virus till OSX, inget heller till iOS.

Ett Anti-Virus-Program kommer troligen INTE att funka heller då det kommer att smälla först och AntiVir-programmet får sopa upp resterna efteråt. I stort sett funkar AntiVirus som att man scannar efter virussignaturer - alltså GAMLA virus.
De nya hoppas man kunna fånga på "suspect behaviour" ungefär, vilket inte kommer funka i alla lägen.

Så, mitt råd är, installera inte okontrollerad skit från konstiga ställen. var lätt skeptisk.

Att det kommer komma mer [Virus] till Applevärlden... nja, men det räcker ju med ETT virus då, det är ju fler än noll så det är ju lätt ge dig rätt här.

Jag tror inte jag är skyddad för att jag använder mac, jag VET att jag är skyddad - för jag kör en Mac och en iOS enhet (iPad och iPhone4).
Skulle det komma ut ett Virus lär hela mac-communityt veta om det inom en halv dag.
Risken att jag skulle få det på den halva dagen anser jag vara gränsande till noll.

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

om du tror att du är skyddad för att du använder mac?
se bara på viruset som släpptes för inte så länge sedan..
hur reagerade apple på det? stoppa huvudet i sanden och skylla på användarna.

Ja, det här är inte on topic, men det är så oinformerat att jag ändå måste svara. Det var, som Goflorp sagt, inte ett virus, utan en trojan, och Apple skylde inte på någon utan släppte väldigt snabbt en fix, som dessutom uppdaterar sig självt för att förhindra att det ska hända igen. Hur tänkte du här?

Här är ett sammandrag från en rapport som visar nackdelen med den så kallade friheten som Android ger kontra iOS:

AppleInsider | Apple's iOS more secure than Google's Android, says Symantec

Det var inte ett direkt svar på det du skrev, utan mer något som kändes aktuellt för tråden. Jag har många vänner som har Androidbaserade telefoner och är nöjda med dem. Jag har haft Androidtelefon men klarar inte av det (jämförelsevis) dåliga gränssnittet. Ingen diss, man får gilla vad man vill.

Det som jag blev nyfiken på var, som sagt, F-Secure annons som fanns i en reklamfolder för Kjell&Co. Där hade de ett erbjudande på 299:- (399:- normalpris). Jag reagerade på priset eftersom jag inte har varit i närheten av att betala 299:- för en enskild app (även om jag har lagt ner mer än vad jag vill tänka på för appar).

Sedan så började jag fundera på vilka hot som finns att skydda sig mot och hur de olika systemen löser dessa hot. Och om det behövs?

Vissa saker som F-Secure erbjuder (find my phone) finns direkt inom IOS. Andra saker får IOS nästan gratis i och med att IOS inte stödjer flash och då skyddar man sina barn från olämpliga siter utan att behöva göra detta via F-Secure (s.k. ironi:))

Rapporten som Capeman nämner läste jag i morse och den pekar på det som jag tycker måste vara knepigast med ett "virusskydd" för Android

Citat:

As has been pointed out by security experts in the past, Android’s reliance upon the user to grant a set of permissions is a weak link. A majority of users are simply not technically equipped to make these security decisions. In contrast, Apple’s iOS platform simply denies access, under all circumstances, to many of the device’s more sensitive subsystems, according to Symantec. On Android, a malicious app simply requests the set of permissions it needs to operate, and in most cases, users happily grant these permissions.

Vad hindrar en SMS app från att skicka betalsms när jag väl har gett den tillstånd att använda SMS? Hjälper ett virusskydd mot det?

Tråden handlar väl ändå om virusskydd till mobiltelefoner?

Inte Mac/Windows/Linux/*nix/*BSD, eller något annat.

1
Bevaka tråden