Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordsstickers till MBA

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-11 11:03

Hej!

Jag har kollat runt på forumet och ej hittat en tråd som behandlar endast detta.

Jag skall nästa vecka resa till NYC och köpa en MacBook Air. Jag har varit i kontakt med dem och det är tydligen för sent att beställa en svensk dator dit. Således verkar mitt sista bud vara att använda mig av stickers.

De jag har hittat är dessa. Jag har läst runt i olika trådar om huruvida man skall använda amerikanskt eller spanskt tangentbord för dessa stickers. De spanska tangentborden skall tydligen vara desamma som de svenska om man ser till uppsättningen (men såklart inte samtliga tecken).

Min fråga är: vet någon om jag skall köpa amerikanskt eller spanskt tangentbord, givet att jag skall använda dessa stickers?

Tack på förhand!

---

Ps. Att byta hemma i Sverige är inte ett alternativ, då detta kostar 3200 kr för MBA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-11 11:15

Amerikanska och spanska har inte ens samma uppsättning. Nu vet jag int med Air men alla andra av Apples datorer går att byta enstaka tangenter. Dvs köper du en spansk så är det inte direkt så dyrt att byta.

En fråga, är det verkligen värt 1800:- i prisskillnad för att få en dator med fel layout och klisterlappar?

Ursprungligen av hummel:

En fråga, är det verkligen värt 1800:- i prisskillnad för att få en dator med fel layout och klisterlappar?

Inte om du frågar mig. Först och främst har tangentborden olika utseende. Jämför t ex enter, backspace och de knapparna på dessa två tangentbord: Svenskt vs engelskt.

Sedan om du tittar på bilden på de klisterlappar du tänkt köpa, så ser du t ex att "Å", "[" och "{" är på samma tangent. Så fungerar inte svenska tangentbord, där sitter { och [ på 8:an.

Själv hade jag gladeligen betalat 1800:- (eller vad det nu kostar) för att slippa ett tangentbord med layout som jag inte är van, fullklistrat med klistermärken som inte riktigt stämmer ens en gång. Men det är jag det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-11 13:57

Hej!

Tack för svar. Gällande prisskillnaden är den 4000 :- om jag beställer via Apple Store US som levererar till mitt hotell.

Anledningen till varför jag var intresserad av det spanska var att layouten skall vara detsamma som den svenska. Stämmer ej detta?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-11 14:54

Det tillkommer väl sales tax (moms) på de priser som står på Apple Store US?

Ursprungligen av kainen:

Det tillkommer väl sales tax (moms) på de priser som står på Apple Store US?

8% i New York t ex. Kul är att ingen snackar om det förrän man står i kassan ....

Sedan bygger de flestas kalkyler på att man tar den under armen hem och skiter i att betala momsen.

Vad jag förstått så läggs sales tax på om man handlar i butik, samt ifall man beställer från samma delstat som den ska levereras till (då den skatten varierar mellan delstater). Om man däremot beställer från en annan delstat läggs det inte på priset, utan man har då skyldighet att själv rapportera in detta och betala. Vad jag förstått finns ingen kontroll på att man verkligen gör det, så i praktiken slipper man sales tax om man beställer från en annan stat.

Angående spansk layout, det kan stämma att den har samma layout som svenska. Det verkar så från en snabb googling, men jag ska inte säga till 100%. Däremot kvarstår problemet med att även de tecken som finns på klisterlapparna inte stämmer med svensk layout (iaf på de du länkade, det kanske finns svensk-anpassade klistermärken att köpa).

Däremot bör du kunna prata med någon butik som reparerar Mac-datorer och höra om du inte får köpa en bunt lösa tangenter. Det är inte speciellt avancerat att poppa loss en tangent och byta den på ett apple-tangentbord. Det kanske kostar nån hundring mer, men blir betydligt snyggare än klisterlappar iaf.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2011-05-13 22:10
Ursprungligen av Kermit:

Vad jag förstått så läggs sales tax på om man handlar i butik, samt ifall man beställer från samma delstat som den ska levereras till (då den skatten varierar mellan delstater). Om man däremot beställer från en annan delstat läggs det inte på priset, utan man har då skyldighet att själv rapportera in detta och betala. Vad jag förstått finns ingen kontroll på att man verkligen gör det, så i praktiken slipper man sales tax om man beställer från en annan stat.

Jag hade också hört det men förra året beställde jag en iPad på Apple Store via en Amerikansk kollega och jag fick betala skatt på den när den levererades från Apple. Skatten var den skatt som gäller där han bor (New Jersey).

Men om man beställer via någon annan leverantör kanske de hanterar det annorlunda.

Om jag har förstått det hela rätt så tar postorderbutiken Apple Store ut Sales Tax i alla stater.
Men, tex postorderbutiken Amazon tar ut Sales Tax endast till vissa stater i USA.

Om jag har rätt enligt ovan så kan man inte ställa den generella frågan "behöver jag betala Sales Tax om jag beställer från en amerikansk postorderbutik och jag skeppar det till en USA-adress?"

Det beror alltså på *kombinationen av* vilken postorderbutik man använder och vilken stat man vill ha det levererat till.

Apple Sales and Refund Policy

Amazon.com Help: Sales Tax

Fast trådskaparen planerar väl att beställa datorn via nätbutiken Apple Store, och inte butikskedjan?

Hursom så tror jag att nät-apple-store tar sales tax till alla stater. Dock finns det andra postorderbutiker som säljer till vissa stater
utan skatt, om jag förstått det hela rätt. Amazon verkar sälja skattefritt till vissa stater, dock inte NY om jag inte misstar mig.

Vem kollar på tangenterna när man skriver?

Nu har vi halkat väldigt långt från den här trådens ämne. Låt oss släppa prisskillnader och moms.

/Mod

  • Medlem
  • Boston
  • 2011-06-28 21:20

Spanskt och svenskt tangentbord har samma tangentuppsättning med i princip bara å, ä, ö som skillnad. Om du kan lära dig tre tangenter kan du strunta helt i tangentbordsstickers. Spansk tangentuppsättning finns dessutom normalt i lager hos Apple-stores.

1
Bevaka tråden