Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker Bill of Material-program till Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag är i stort behov av ett "Bill of Material" (BOM) program/app till Mac.
Är det någon som vet något. Till PC verkar det finnas vart man än söker.
Här är en länk till ett program som ser trevligt ut, finns dock ej till Mac.

Advanced Bill of Materials: Create, organize and maintain Bill of Materials of your products

/rick

Menar du att man automatiskt skall kunna få lagerstatus på delkomponenter i takt med att de förbrukas som delar i färdiga produkter som säljs och faktureras?

Vet att vi jobbade med ett komplett order - fakturering - lagerstatusprogram med denna funktion till mac redan på 90-talet. Gick att köra under OS7, 8 och 9. Men vad tusan hette det? ... Utvecklades av någon liten firma i Sverige. Kanske på västkusten (nej, inte Hogia).

Vet ej om det är vad du menar, men CAD-programmet Vectorworks har omfattande möjligheter på detta område. Du kan skapa egna databaser med information så du vill hålla reda på. Detta kan användas både vid skapande av en produkt, såväl som för att lista komponenter i form av färdiggjorda symboler som man placerar ut. Resultatet kan sammanställas direkt i programmet i form av Excellikande kalkylark, antingen direkt på ritningen, eller som lösa kalkylblad. Dessa kan också skickas vidare till kalkylprogram som Excel eller databasprogram som Filemaker. Några exempel som jag själv jobbat med är köksinredningar , mässmontrar, huskomponenter, osv.

Hej,
Tack för snabba svar.
Det jag är ute efter är att ur en stor sammanställning stycka ner detaljer till delsammanställningar samt detaljnivå. Ungefär som ett släktträd.
Den viktigaste funktionen skall dock vara att detaljerna följer med antalet på toppnivå.
Produkt ex:
En stol
Ben 4x
Sits 1x
Ryggstöd 1x
Skruvar 8x

Skulle jag tillverka 2st Stolar skulle det bli
Ben 8x
Sits 2x
Ryggstöd 2x
Skruvar 16x

Det känns som om det skulle vara en uppgift på någon programmeringskurs och bör därför finnas åtminstone som en Excelfil någonstans på nätet,
eller som ett komplett program.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-06-28 10:33

Borde kunna göra det i Filemaker utan problem. Ta kontakt med Taz här på forumet, han har även en firma.

Om det inte skall kopplas till order och fakturering (och kanske bokföring) är nog Filemaker en bra väg att gå. Där kan man banne mig göra _allt_!

Filemaker är ett program man måste köpa va? Ja jag kan verka snål, men det rör sig om ett enda projekt jag jobbar med.
Jag behöver ingen order-, faktureringshantering bara en strukturhantering som mitt exempel med "stolen".
Tycker bara att det borde finnas något sharewareprogram eller någon tabell i excelformat "free on the web" men jag kan ha fel.
Tack ännu en gång för era svar och engagemang.

/rick

Ursprungligen av rick.torpedo:

Filemaker är ett program man måste köpa va?

https://filemaker-apel.moduslink.com/FMShop/default.html?lang_id=en&billcountry=SWE&store=retnine

1
Bevaka tråden