Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela upp systemet på olika hårddiskar?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro som jag tänkt smälla in en "optibay" eller liknande i - DVS en enhet som ersätter min SuperDrive med en till lagringsenhet. Jag tänkte sätta i en SSD där jag vill installera systemet och mina program. För lagring tänkte jag använda min befintliga 500 GB HDD.

Vad som uppstår då är ett litet problem om lagringsutrymme. Jag producerar en hel del musik och har därför många ljudbibliotek som hör till både Logic och mina sequenzers (t.ex Drumkit from Hell, Superior Drummer). Dessa samplingar verkar lägga sig i HD / Bibliotek / Application Support. Med tanke på hur mycket utrymme dessa kräver uppgår min mapp HD / Bibliotek nu i 85 GB. Det är rätt så mycket. Speciellt om man ska installera det på en SSD som är ganska dyr per GB.

Programmappen är också tung. 35 GB.

Så min fråga är:

Vilka mappar måste ligga på samma hårddisk vid installation? Kan jag ha Programmappen på lagringsdisken? Kan jag ha biblioteksmappen på lagringsdisken?

Jag vill av ekonomiska skäl inte i dagsläget gå över 120 GB SSD då man lätt är över 2000 kronor då. Det tillsammans med monteringskit etc blir rätt så dyrt. Så om man kan utnyttja min andra hårddisk så mycket som möjligt till dessa tunga biblioteksmappar etc vore jag glad.

Du kan skapa länkar till vilka mappar som helst, t.ex "Application Support" och "Program", och lägga dem på en annan disk

Sök på symlink och läs lite om det. Här t.ex:
A brief tutorial on symbolic links - Mac OS X Hints

Har inte provat sånt här själv, och kan därför inte uttala mig om eventuella risker eller problem.

Vill man inte jiddra med Terminal så finns t.ex. SymbolicLinker:

SymbolicLinker

Fast kanske det duger med vanliga Alias i detta fall?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-15 10:43

Ett problem kan vara att den externa hårddisken med Program resp Biblioteksmapparna inte hinner starta upp när man startar Macen.... då tror OSet att de inte finns.

I /Application Support borde det finns en till mapp där dina filer hamnar. Om du behöver använda dig av symlink (som Jesper Ohlsson tar upp) så är det en fördel att du bara gör det med den mappen. Annars kan du hamna i problemet som kenjon pratar om - att den externa hårddisken inte är åtkomlig direkt och därmed får du eventuellt meddelande om att din dator inte tror att Mac OS X är installerat.

Här finns en detaljerad beskrivning hur man kan göra i terminalen, men kanske det blir problem såsom kenjon antyder, med ett ursnabbt startande system och en långsam hårddisk.
Men det är väl bara att prova. Kanske någon har provat och kan rapportera här.
/LeNi

http://www.99.se/mac-os-x/7505-anvanarkonton-pa-annan-partition-skivenhet-systemet.html

Audio-mappen kan också symlinkas - den innehåller - om man har installera extra till Garageband eller proapp (t.ex. Soundtrack Pro) - enorma mängder feta ljudfiler.

Jag skulle nöja mig med att dra över just Application Support och Audio till andra disken - sedan göra symlinkar med appen jag tipsade om i förra inlägget - om det nu inte duger med vanliga Alias vilket jag tror. Det viktiga är att aliasarna - eller symlinkarna - har exakt samma namn som originalen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-15 15:29

Alias fungerar inte lika bra som symlinks. Jag skulle råda att göra symlinks. Att skapa alias kommer bara att skapa problem.

//Rob

Jag tackar för alla tips. Ska läsa igenom och fundera.

Ni är snälla!

  • Medlem
  • 2011-03-17 16:31

Har själv funderat på lösningen med system och program på ssd. Många praktiska frågor dyker då upp. T ex skrivbordet och allt man lägger där, hamnar det med nödvändighet på ssd:n?
Kanske det är dax med en klibbig tråd där viktigt att tänka på när man har en hybrid av ssd och vanlig hd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-18 18:14
Ursprungligen av per s:

Har själv funderat på lösningen med system och program på ssd. Många praktiska frågor dyker då upp. T ex skrivbordet och allt man lägger där, hamnar det med nödvändighet på ssd:n?
Kanske det är dax med en klibbig tråd där viktigt att tänka på när man har en hybrid av ssd och vanlig hd.

Din Home kan du lägga på en extern disk (helst via symlinks), då hamnar bl a ditt skrivbord där inkl dina mappar för Hämtade filer, Musik, Filmer etc.

Alright, nu sitter jag i beställartagen och funderar på vilken disk jag ska välja. 120 eller 160 GB väljer jag mellan.

Tankarna som fortfarande kvarstår är som tagits upp, vad som behöver ligga på startdisken för att allt ska funka. Men som jag förstår det behöver till exempel inte Adobes CS-svit, Logic med alla samplingar och plugins ligga på den disken. Eller?

Vad jag ska göra är helt enkelt att ha systemet och de flesta program på SSD-disken, för att få ett rappt system, men sen har jag väldigt stora projekt i företaget som jag kommer lagra på den andra disken. Slutligen vill jag installera CS5 och Logic + plugins (upp emot 60 GB) på den vanliga disken också för att spara utrymme på SSD-disken. Filmer, musik och dokument lagras också på vanliga disken.

Känns inte som att det borde bli problematiskt?

1
Bevaka tråden