Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad 3 i början av hösten?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gruber är ju känd för att då och då släppa riktiga scoop lite nonchalant i förbifarten. Frågan är om han just gjorde det igen?

Angående HP:s TouchPad som presenterades idag skriver Gruber (min markering):

The software looks great, it really does, but:

Planned availability this summer.

Summer feels like a long time away. If my theory is right, they’re not only going to be months behind the iPad 2, but if they slip until late summer, they might bump up against the release of the iPad 3. And not only did they announce this with a distant ship date, they did it with no word on pricing.

What? iPad 3 i slutet av sommaren??

Det kan ju vara jag som läser in för mycket i det förstås

Men en teori vore att Apple vill ha samma cykel för iPad som iPod har (uppdatering varje år i september) eftersom det är perfekt tajming inför den viktiga julhandeln.

Ursprungligen av Adrian B:

Men en teori vore att Apple vill ha samma cykel för iPad som iPod har (uppdatering varje år i september) eftersom det är perfekt tajming inför den viktiga julhandeln.

Det verkar vara exakt den teorin Gruber har (se nedan), så jag var rätt ute trots allt. Inte för jag brukar vara fel ute

Gruber har sedan dess följt upp det med en lång text, där det bland annat står:

Apple doesn’t announce much about what they’re going to do in the future. But, they’ve become a very predictable company regarding the schedule for new hardware — at least in the consumer space. New iPods come in the fall, at an event in September, timed to hit full production for the holiday season. New iPhones are announced at WWDC in June and ship soon thereafter.

[...]

So where does the iPad fit in? Last year’s iPad was announced early, in late January, and went on sale at the beginning of April. Apple was willing to announce it months in advance because they had no competition, and because they wanted to give iPhone developers time to write native iPad apps. The lack of competition was why they were willing to pre-announce the original iPhone by six months, as well.

Now that the iPad is out, though, I don’t expect to see new hardware revisions pre-announced — at least not by more than a handful of weeks. Overall, I think the iPad fits most naturally into the same schedule as the iPods: where new hardware is announced and ships in September. The iPad was a massive hit during this past holiday season.

I don’t think April is a particularly good month for an annual iPad release. I don’t think it’s a particularly bad month, either, but it doesn’t make as much sense as September. April is four months into the new year, but still feels like “early” in the year. That leads to whispers and rumors during the holiday season that people should wait. Shipping new hardware in April adds another milestone to the iOS release schedule, too.

Thus, my gut feeling is that Apple will move the iPad to a September release schedule, alongside the iPods. But they wouldn’t want to wait over a year and a half from the announcement of the original iPad to announce the second one — not with these stakes, and not with so many serious competitors trying their best to catch up.

Dock: Gruber är väldigt noga med att poängtera att detta är bara han som gissar. Han har inga speciella källor för detta.

En annan teori vore förstås att han bara syftar på att ju längre HP dröjer, desto närmare iPad 3 i april/mars 2012 (med normal cykel på 1 år).

  • Medlem
  • 2011-02-09 23:06

The angry drunk:
"I give it less than 24 hours before the tech press treats it as gospel that the iPad 3 will ship this fall."

På sätt och vis hoppas jag att han har rätt...

TechCrunch väger in i frågan: 2011: The Year Of Two iPads?

  • Medlem
  • 2011-02-10 01:05

Asch. Jag hade hoppats på att Gruber satt och bloggade lite på fyllan och bara ville röra om i getingboet för att se vad som händer, för att sedan (48 timmar senare) ta tillbaka det hela. "Skrev jag verkligen iPad 3? Oj då. Slant visst på tangenterna där. Hehe..."

Fast blogosfären verkar ju iallafall vara på.

Man undrar ju varför just iPad och iPhone måste ha ett nummer efter sig i produktnamnet? Som revisionsnummer kan jag förstå att det är ett nummer. Min Mac Pro är revision 5.1

Men det är ju inget man säger överlag med ex iMac eller Mac Book.
"-Nu kommer Mac Book 17..."

Kommer då iPhone heta iPhone X om sex år?

Oftast så säger man ju min Mac är "iMac late 2008" eller nåt liknande...

Visst, snillen spekulerar ...men ändå..?

Ursprungligen av KillwithSkill:

Man undrar ju varför just iPad och iPhone måste ha ett nummer efter sig i produktnamnet?

De varken måste det eller har haft det hela tiden. Men när man pratar om kommande modeller är det smidigt att använda siffror tills vidare.

Som du säkert minns hette den andra iPhone-modellen "iPhone 3G" vilket inte alls hade något att göra med versionnummer utan bara indikerade stöd för 3G-nätet. Sen kom 3GS där S:et indikerade prestanda ("speed"). Det är först med den fjärde generationen som Apple faktiskt använder en siffra för att indikera generation.

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-02-10 08:24

Tror att siffrorna är helt galet bra för Apple. Man har ju ingen koll alls på i vilken ordning andra företag släpper sina telefoner.. 3210, 3220... Sen tappade jag räkningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-18 21:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-03 10:46

Trots att vi "visste" vad iPad 2 skulle innehålla så blev jag lite besviken (inte lika som vid MBP 2011-lanseringen), men det är bara att blicka framåt.

och för att citera en källa inom Apple:

"For the iPad 2 don't get your hopes up too high. That's all I'm going to say. They've had a number of problems along the way, and the third-generation iPad is the one to make a song and a dance about."

  • Medlem
  • 2011-03-03 11:20

Frågan är ju om Apple släppte 2:an bara för att visa var skåpet ska stå - september känns ju mycket mer naturlig tidpunkt att presentera på.

Jag känner mig tveksam till om det kommer en till redan i år...

Year of iPad 3? 2012 | 9 to 5 Mac Year of iPad 3? 2012 | Apple Intelligence

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-03-03 12:33

Steve sade ju att "2011 is the year of the iPad 2". Så jag blir förvånad om de uppdaterar den innan 2012. Känns lite som att det får inflation i ryktena nu för tiden. Jag har läst seriösa kommentarer som t.ex. "va? Jag trodde att iPad 3 skulle komma innan 2an".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-05 17:28

Tekniken med att utveckla 3D-skärmar där man inte behöver glasögon går allt fortare framåt...
Kika bara på den här filmen från ett gäng franska datatekniker:
YouTube - Head Tracking for iPad: Glasses-Free 3D Display

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-27 15:10

Vad tror ni nu då? Själv har jag köpt iPad 2 nyss så jag klarar mig till 2012 även om jag inte är helt främmande för en uppgradering i jul.

Ursprungligen av baller:

Vad tror ni nu då? Själv har jag köpt iPad 2 nyss så jag klarar mig till 2012 även om jag inte är helt främmande för en uppgradering i jul.

Nej, det blir nog ingen iPad 3 i år.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, det blir nog ingen iPad 3 i år.

Man vet aldrig vad Steve kan få för sig att visa i September...

Ursprungligen av PeeMaN:

Man vet aldrig vad Steve kan få för sig att visa i September...

Nej, det kan man aldrig vara säker på, men jag håller det för ganska osannolikt.

Ja 2an verkar ju sälja sjukt bra och har just kommit ut på vissa marknader.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-28 12:24

Dessutom, "2011 - The year of iPad 2". Alltså ingen iPad 3 under 2011.

  • Medlem
  • 2011-06-28 12:27

Personligen tror jag att den iPad 3 som det ryktas om är en helt annan produkt. Nämligen en Air som kör iOS. En direkt utmanare till Googles Chromebook, alltså.

Jag misstänker att allt bråk mellan Apple och Samsung har att göra med var denna nya produkt produceras...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-28 15:40
Ursprungligen av lime:

Personligen tror jag att den iPad 3 som det ryktas om är en helt annan produkt. Nämligen en Air som kör iOS. En direkt utmanare till Googles Chromebook, alltså.

Jag misstänker att allt bråk mellan Apple och Samsung har att göra med var denna nya produkt produceras...

Det tror jag inte på. Själva motiveringen till iPads existen var väl just att netbooks var crap enligt Steve Jobs? Sen är det så mycket i iOS som baseras på touch att ett helt annat OS skulle krävas. Framåt i tiden tror jag dock på idén att datorerna kommer att övergå till mer iOS-liknande mjukvara och gränserna mellan mobila och stationära enheter suddas ut.

Det jag vill se är ju en macbook där man helt enkelt kan "haka av" skärmen och vips har man en ipad med sig istället!

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-06-28 22:13
Ursprungligen av PeeMaN:

Det jag vill se är ju en macbook där man helt enkelt kan "haka av" skärmen och vips har man en ipad med sig istället!

ClamCase® The all-in-one Keyboard Case & Stand for iPad®

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-28 23:40
Ursprungligen av PeeMaN:

Det jag vill se är ju en macbook där man helt enkelt kan "haka av" skärmen och vips har man en ipad med sig istället!

Då behöver du CPU, batteri, RAM mm i displaydelen. Så det blir att haka av tangentbordet, och köra på resten.
Typ iPad med tangentbordsdocka, finns redan idag
Visst, du saknar alla ut/ingångar...

Ursprungligen av kenjon:

Då behöver du CPU, batteri, RAM mm i displaydelen. Så det blir att haka av tangentbordet, och köra på resten.
Typ iPad med tangentbordsdocka, finns redan idag
Visst, du saknar alla ut/ingångar...

Jag vill kunna köra Mac OS X när den sitter "fast" och ios när den är "loss"....
Hade det gått att köra OSX i ipaden hade vi inte haft ios i den!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-06-29 09:19
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag vill kunna köra Mac OS X när den sitter "fast" och ios när den är "loss"....
Hade det gått att köra OSX i ipaden hade vi inte haft ios i den!

I mina öron låter det fullständigt vansinnigt, vad vinner du på det?

Bevaka tråden