Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ofta byter du upp dig?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av eskimo:

Jag lovar att köpa min första när de inte kostar som en halv macbook air.

Eh, ok.

Det blir byte när min produkt inte supporteras längre. Kan jag inte uppgradera OS så tänker jag inte behålla en död telefon.

Ursprungligen av illerG:

Det blir byte när min produkt inte supporteras längre. Kan jag inte uppgradera OS så tänker jag inte behålla en död telefon.

Det är faktiskt lite så jag har börjat resonera nu. När min fyra inte går att uppdatera mer är det dags för en ny!

Så resonerar jag med mina Macar. Jag gör inget direkt avancerat med dem längre, så jag behåller dem till de inte längre kan köra det senaste OS X, eller till datorn i fråga lägger av, vilket som nu kommer först.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-06-23 20:54

Hade en 3G i 18 månader då en 4:a blev över som jag kunde ta. Vid det laget kändes det som ett måste då 3G:n laggade hårt. Min första dator var en PC -98 den fick vara med via uppdateringar till 2005 då det blev en powerbook. Den fick gå ner i tempo 4,5 år senare (jan 2010) då en macbook pro som lär få hålla några år till. Men det är en jobbdator så det kan bli en MBA privat när de uppgraderas.

Telefoner har tidigare bytts var 18:e månad då det är vad de hållt.

Jag betalade bara Telias upplåsningskostnad på 300 kr för min 3G, men jag skulle betalat mycket mer om jag vetat hur oumbärlig den skulle bli. Väntar snällt på iPhone5 nu - den jag har är väl omhändertagen av sin förra ägare och funkar egentligen bra (lite långsam bara) men eftersom jag har en tendens att tappa den i golvet hela tiden är tanken att skaffa en ny snygg-iPhone med härdat glas ganska läskig.
Inte säker på hur jag gör med operatören, men det SKA bli en!
Så ja, iP3G > "iP5."

Hur ofta man byter upp sig?

Så ofta man har råd...

  • Medlem
  • 2011-06-24 11:50

Uppgradera? - jag lägger bara till i samlingarna

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-24 16:54

Telefon varje år, dator vartannat år.

Ny mac tidigast var tredje år. Köper direkt vid släpp, uppgraderar minne till max efter 1,5 år.

Har övergått till iOS nu och räknar med att uppgradera vart annat år. Kanske att jag köper en sista mac beroende på hur iPad 4 står sig 2013, troligen finfint

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-06-24 22:21

iPhone byter jag när jag märker att barnens (mina gamla) inte hänger med längre, då känner jag att det finns motivation att köpa en ny...så det pekar åt att jag måste ha nästa modell som kommer eftersom jag vill att de ska kunna använda sina telefoner med de senaste funktionerna...;)
(ganska genomskinlig motivation men men)

När det gäller datorer är det bara dotterns som inte kan köra Lion men hon är nöjd eftersom det snart är jul och då kan ju tomten komma med något som ersätter hennes (min) gamla vita MB...:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-24 23:33

För ca. 10 år sedan var det självklara svaret att jag bytte dator vart 3:e år.... Vi pratar MacPro, MacBook o.s.v. Med alla handhållna devices så är saken något annorlunda. Jag har en iPad 1, men känner inte att jag genast måste skaffa en iPad 2, snarast väntar jag till iPad 3... Jag har en iphone 3Gs (min första iPhone), men känner inte att jag måste ha en iPhone 4 utan väntar på iPhone 5.

Hur man än resonerar finns det en bakomliggande miljöaspekt; hur vettigt är det att uppdatera VARJE GÅNG ???
Ja, jag är själv en Apple-freak men har tankar i andra banor...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-25 17:34

Jag hade gärna vilja ha det bra ekonomiskt så man kunde byta ofta Dock så får jag nog nöja mig med min iPhone 3GS och min iMac ett bra tag.

  • Medlem
  • 2011-06-28 02:38

Bytte förr telefon vartannat år, men den senaste telefonen i ordningen, en SE P1i, har hängt med bra sedan årsskiftet 07/08, så det blir troligtvis inget byte före hösten, när den nya iPhonen förväntas komma. P1-an är nog den telefon jag haft längst hittills, och även den telefon som varit bäst och haft flest funktioner som jag har nytta av. Tänker då på navigation etc.

iPhones: Jag planerar ha min 3GS i fortsatt tjänst, också när den är såobselut, att goddags-piltarna skrattar åt mig.

Desktops: Min PowerMac G3 beige, ännu i daglig användning, viker de sig redan, åt.

Off-topic: Jag hade inte hjärta kastrera min han-katt, så jag lät honom ha samma Mac-prylar som jag har, så får han ändå inga ligg.

Ord-förklaringar:

obselut = ut-daterad, sjukt ålderdomlig

goddags-pilt = ung mans-person, som lever i överdriven välmåga

Ursprungligen av Henry4dAce:

iPhones: Jag planerar ha min 3GS i fortsatt tjänst, också när den är såobselut, att goddags-piltarna skrattar åt mig.

Desktops: Min PowerMac G3 beige, ännu i daglig användning, viker de sig redan, åt.

Off-topic: Jag hade inte hjärta kastrera min han-katt, så jag lät honom ha samma Mac-prylar som jag har, så får han ändå inga ligg.

Ord-förklaringar:

obselut = ut-daterad, sjukt ålderdomlig

goddags-pilt = ung mans-person, som lever i överdriven välmåga

Respekt att köra Powermac G3 fortfarande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-29 14:16
Ursprungligen av Goflorp:

Hur ofta man byter upp sig?

Så ofta man har råd...

Böt upp mig från 2G till 3GS bara för att 3G-hastigheten började kännas som ett måste.

3GS:en hänger dock fortfarande med trots att den är totalt sliten utvändigt (vägrar köra mobilhölster) och att mitt abonnemang har gått ut, skulle även kunna köpa en fyra olåst från Apple numera.

MEN, det känns illa för miljön att haka på att alltid köpa det senaste bara för att det är just det senaste. Blir lite äcklad över hur alla alltid ska ha den hetaste prylen, trots att de inte behöver den, ofta känns det bara som flashning och stress.

Visst jag älskar ny teknik, men det är ju fortfarande samma mjukvara. 3GS:en får hänga kvar tills den inte fungerar längre, eller tills det blir ett sådant paradigmskifte i hårdvaran att den känns totalt antik.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-29 15:14
Ursprungligen av snigel1:

MEN, det känns illa för miljön att haka på att alltid köpa det senaste bara för att det är just det senaste. Blir lite äcklad över hur alla alltid ska ha den hetaste prylen, trots att de inte behöver den, ofta känns det bara som flashning och stress.

Vad då illa för miljön? På vilket sätt? Det är ju inte direkt att man slänger sin gamla telefon i sjön, man säljer den eller ger den till behövande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-29 15:49
Ursprungligen av zinned:

Vad då illa för miljön? På vilket sätt? Det är ju inte direkt att man slänger sin gamla telefon i sjön, man säljer den eller ger den till behövande.

Sant, men om alla köper nytt före det gamla är trasigt så kommer det ju ändå leda till att massa telefoner längst ner i näringkedjan hamnar på soptippen.

Var inte ute efter att provocera utan snarare förmedla att min konsumtionsfilosofi är att köpa kvalité och att använda det tills det är slutkört, snarare än att köpa på mig massa krimskrams i fartblind hastighet. Detta får även gälla för teknikprylar så länge de nya inte erbjuder markanta fördelar som de gamla fungerande sakerna inte kan ge mig!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-29 16:29
Ursprungligen av snigel1:

Sant, men om alla köper nytt före det gamla är trasigt så kommer det ju ändå leda till att massa telefoner längst ner i näringkedjan hamnar på soptippen.

Var inte ute efter att provocera utan snarare förmedla att min konsumtionsfilosofi är att köpa kvalité och att använda det tills det är slutkört, snarare än att köpa på mig massa krimskrams i fartblind hastighet. Detta får även gälla för teknikprylar så länge de nya inte erbjuder markanta fördelar som de gamla fungerande sakerna inte kan ge mig!

Hört talas om återvinning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-29 20:20
Ursprungligen av zappee:

Hört talas om återvinning?

Absolut, men tror fortfarande miljön hamnar på negativ effekt om du byter ut din telefon.

Det ska fraktas, energi för framställning, metaller, kemikalier.

Som sagt, jag gillar bra prylar jag med. Men tycker att denna hets att byta bara för att det finns något nyare på hyllorna är rätt sjuk!

På samma sätt som jag blir upprörd när min tjej springer och köper en top för 49:- som hon använder en gång och sedan tvättar sönder och slänger längst in en garderoben.

Den kostade kanske inte hennes ekonomi så mycket, men nånstans kostar det på...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-29 17:12
Ursprungligen av zinned:

Vad då illa för miljön? På vilket sätt? Det är ju inte direkt att man slänger sin gamla telefon i sjön, man säljer den eller ger den till behövande.

Nja, det är ju inte så att en mobiltelefon är gjord av luft och vatten. Det krävs många spännande metaller och kemikalier för att tillverka en mobiltelefon. Kan man undvika detta har man sparat miljön en liten smula.

Ursprungligen av snigel1:

MEN, det känns illa för miljön att haka på att alltid köpa det senaste bara för att det är just det senaste. Blir lite äcklad över hur alla alltid ska ha den hetaste prylen, trots att de inte behöver den, ofta känns det bara som flashning och stress.

Det kallas konsumtionssamhälle och bygger på ständig tillväxt. Det är ju det här som kommer att ha ihjäl oss allihopa förr eller senare om inte folk börjar sansa sig.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-29 20:54
Ursprungligen av PeeMaN:

Det kallas konsumtionssamhälle och bygger på ständig tillväxt. Det är ju det här som kommer att ha ihjäl oss allihopa förr eller senare om inte folk börjar sansa sig.

Å andra sidan så faller samhället ihop om vi slutar också

Någon hade räknat ut att det inte längre finns tillräckligt med odlingsplatser för att förse hela världen med mat. Eller som någon annan utryckte det, om alla kineser vill ta en Öl till maten kommer det aldrig finnas så mycket vete.

Har vi ingen ekonomi har vi ingen mat och det räcker att slå på nyheterna för att se beviset på det.

I slutändan handlar det om att vi är för många och att vi hindrar naturens mekanismer för att kontrollera populationer d.v.s dödliga sjukdomar som idag är nästintill ineffektiva på människan.

Men vad vet jag off-topic blev det iaf.

Ursprungligen av Csoft:

Å andra sidan så faller samhället ihop om vi slutar också

Någon hade räknat ut att det inte längre finns tillräckligt med odlingsplatser för att förse hela världen med mat. Eller som någon annan utryckte det, om alla kineser vill ta en Öl till maten kommer det aldrig finnas så mycket vete.

Har vi ingen ekonomi har vi ingen mat och det räcker att slå på nyheterna för att se beviset på det.

I slutändan handlar det om att vi är för många och att vi hindrar naturens mekanismer för att kontrollera populationer d.v.s dödliga sjukdomar som idag är nästintill ineffektiva på människan.

Men vad vet jag off-topic blev det iaf.

Det är en jävla skillnad på att konsumera och överkonsumera. Och en ekonomi behöver inte vara beroende av tillväxt. Orkar inte rota fram en länk nu men vetenskapens värld hade ett jävligt intressant program om det där...

Iallafall, det är en diskussion för loungen. Som du säger, Off-topic, back to topic!

Nu är det väldigt off topic här. Återgå till ämnet "Hur ofta byter du upp dig?" Vill ni diskutera miljöinverkan, ta det då i en separat tråd.

/Mod

Bevaka tråden