Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill se en ny sektion - iOS, mac och funktionshinder

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hoppas det kommer upp en sådan sektion för funktionshinder och Ios samt mac. Ipad som exempel är något som många med exempelvis syn relaterade funktionshinder kan ha nytta av. Sektionen skulle kunna fokusera på appar inom området samt allmänna ios relaterade frågor om funktionshinder.

Den hjälpen de funktions hindrade får idag inom nersatt syn som exempel är i behov av uppdatering. Med ny och färsk diskussion så kan kanske till och med landstingen få upp ögonen för vad exempelvis ipad och iOS kan göra för nytta.

Jag skickar med ett exempel på daisy filshantering. Daisy är ett speciellt filformat. se filmen så tror jag det klarnar.

YouTube - ‪InDaisy‬‏

Detta görs i dag ofta med en "spelare".Bara ljud alltså. För den som är blind är det bra men för den som har kraftigt nersatt syn, inte totalt blind, så kan det vara trevligt att kunna få läsa också?
PLEXTALK Products

om daisy
Talboks- och punktskriftsbiblioteket - Reading programmes and players

Jag är ingen expert men har anhörig som ganska plötsligt började tappa synen, problemet var något om våta fläcken. Läkarna gör vad dem kan, men jag vill göra vad jag kan för att underlätta en stor livskris som inte går att rätta till utan man måste anpassa sig. Det finns så klart många som genomgår livs ändrande förändring och om dagens apple teknik kan underlätta på något sätt så tycker jag det borde finnas en sektion för att utbyta kunskap och erfarenheter om detta på 99mac. Över tid så kan det det kanske dra sitt strå till stacken?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-10 08:46

Jag tycker vi kan börja med att få upp ett sub-forum för just iOS som operativsystem, det är något vi har efterfrågat länge och som alla har varit positiva till men som ändå inte har kommit än.

Allt som är en början med ambitionen att komma dit med tiden är jag för. Hoppas på ett sådant underforum.

1
Bevaka tråden