Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ej ut skiva ur datorn.

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-23 11:52

Har en iMac20" från ca 2002. Nu tycks den ha gett upp helt, datorn hängde sig och beskedet på den tonade skärmen att starta upp igen hjälpte inte alls,stoppade jag in skivan med snöleoparden. Hjälpte inte alls, så nu har jag en trasig imac med en systemskiva i som jag inte vet hur man ska få ut.
Någon som har ett tips?
Inser att det nog blir billigast införskafa ny iMac, men nog ska man väl kunna få ut skivan ur den gamla?

Tacksam för svar!

hpes

Senast redigerat 2011-06-23 13:28

Håll nere utmatningstangenten vid uppstart så ska den komma ut. Detta förutsätter så klart att du åtminstone kan starta datorn så pass att den kommer till att försöka ladda operativsystemet.

... annars tror jag att det blir svårt för dig att få ut skivan på egen hand.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-23 12:00

Nej den vill inte ens försöka köra systemet. Skruvmejsel och riva ner innan skroten kanske?

mvh
hpes

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-23 12:18

Du kan ju åtminstone trösta dig med att du inte behöver systemskivan när du ändå ska köpa ny mac. Tycker inte det är värt besväret med skruvmejsel.

Ändrade rubriken. Tänk på att sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om! Den tidigare rubriken "Hjälp?" sade ingenting om vad tråden handlar om.

/Mod

Om du håller ner vänster musknapp (eller musknappen, om du har en mus med bara en knapp), medan datorn bootar så bör den komma ut. Om den nu som sagt inte är stendöd. Är den stendöd så behöver du ju som sagt inte skivan om du ska köpa ny dator. Vilket det nog börjar bli dags att göra om den är nio år gammal. Å andra sidan blir jag lite förvirrad när du skriver att det är en 20" iMac. Det fanns inga 20" iMac 2002... Dessutom kan en så gammal dator inte köra Snow Leopard.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-23 14:28

Du har rätt, tyckte det kändes som evigheter sedan jag köpte den. Vid närmare koll visade det sig att jag köpte den i mars 2006. Det är första generationen med intelprocessor. Så lite drygt 5 år alltså, borde väl klarat sig några år till tycker man...

hpes

Ursprungligen av hpes:

Du har rätt, tyckte det kändes som evigheter sedan jag köpte den. Vid närmare koll visade det sig att jag köpte den i mars 2006. Det är första generationen med intelprocessor. Så lite drygt 5 år alltså, borde väl klarat sig några år till tycker man...

hpes

Så den är alltså stendöd? För annars borde du kunna få ut skivan på det sätt jag skrev ovan. Hursomhelst så blir din iMac "lite obsolet" nästa månad, eftersom du inte kommer att kunna köra Lion på den ändå.

Jag har fattat det som att datorn går att starta men inte systemet. Om det är så prova att sätta datorn i firewire mode., Kan du göra det? I så fall kan du från en annan mac installera om hela datorn med önskat system.OBS intel skiva så klart.

starta i firewire läge.
Så här använder och felsöker du FireWire-hårddiskläget

Sen är det bara att välja FW datorns hårddisk som mål för installationen.

Det är lite sista utvägen mig veteligen.

Man kan även prova om man får liv i den med felsäkert läge. Alla kända start tips här.
Kortkommandon i Mac OS X

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-26 12:58

Har skruvat isär och lyckats få ut skivan nu. När jag ändå höll på så plockade jag ut minnena, dammsög innanmätet, "snurra lite" på batteriet, montera ihop igen och satt tillbaka minnena. Provade att starta igen och ooops så fungerade datorn igen. Fickmeddelande om att klockan hade datum före 2001, ställde in datum och tid och stängde av datorn. Startade datorn igen efter ca 5 min, tvärdöd igen!. Det enda liv som syns är att lampan bakom plasten i nedre högre hörnet lyser.

Nå'n som har ngt tips på vad det kan vara för fel?
Minnen, batteri, hårddisk...

hpes

Kollade du spänningen på det interna batteriet?

Ursprungligen av morgan_a:

Kollade du spänningen på det interna batteriet?

Med stor säkerhet är det batteriet. Hade precis samma problem på min förra iMac. Köp ett nytt - så fungerar det säkert.....

Nu är jag helt nybörjare på Mac men viste inte att det sitter ett batteri i Imac.

Ursprungligen av hellfog:

Nu är jag helt nybörjare på Mac men viste inte att det sitter ett batteri i Imac.

Det sitter batteri i alla datorer. Mac som andra..

Ursprungligen av hellfog:

...viste inte att det sitter ett batteri...

Nonvolatile BIOS memory - Wikipedia, the free encyclopedia

Ok visste inte det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-26 20:35

Veteranen adress@mac i Huddinge verkar ju ha erfarenhet av liknande fel.
Några frågor:
Batteriet sitter ju ganska tajt under ett clips, hur tar man enklast bort det?
Var hittar man ett nytt, kanske rent av i Huddingetrakten?

Kan ju vara värt ett försök med batteribyte, sen får jag väl hitta nå'n som vill ha den för en rimlig penning.
Den har ju i övrigt fungerat klockrent i alla år.

hpes

Ursprungligen av hpes:

...Var hittar man ett nytt...

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik

Finns även på Teknikmagasinet. Båda finns i Skärholmens Centrum (SKHLM).
Kommer inte ihåg exakt - men om du googlar på batteribyte iMac - så hittar du. Finns (fanns) även uppgifter om det på någon av Apples supportsidor. Sök och finn...... Lite trångt var det, det kommer jag ihåg.

Ursprungligen av hpes:

Kan ju vara värt ett försök med batteribyte, sen får jag väl hitta nå'n som vill ha den för en rimlig penning.
Den har ju i övrigt fungerat klockrent i alla år.

Att den fungerat bra tills nu pekar också åt att det är batteriet. Problemet brukar komma om man alltid haft den ansluten till nätet och sedan låtit den vara bortkopplad ett tag. Ett gammalt batteri dras då ur snabbt och den låga spänningen gör att kretsarna inte fungerar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-27 23:04

Provar med ett batteribyte, förhoppningsvis imorgon. Återkommer med lägesbeskrivning...
Sitter iaf inte i sjön, ny iMac införskaffad och i full sving.
Tack gode gud (Jobs eller vad han nu heter) för Time Machine!

hpes

Ursprungligen av hpes:

Provar med ett batteribyte, förhoppningsvis imorgon. Återkommer med lägesbeskrivning...
Sitter iaf inte i sjön, ny iMac införskaffad och i full sving.
Tack gode gud (Jobs eller vad han nu heter) för Time Machine!

hpes

DAMMSUGA ALDRIG EN DATOR varken utanpå eller inne i den.
Electrostatic discharge - Wikipedia, the free encyclopedia

För rengöring av datorer använd dator luft eller som det i bland kallas " luft på burk".
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-28 19:39

Dagens rapport:
Efter batteribyte, ingen skillnad. Endast lampan som lyser nere i högra hörnet bakom plasten.
Testade med endast originalminnet monterat. Vid första försöket så drog iaf skärmen igång med grå bakgrund, men ngt system ville inte starta. Kunde urskilja ett svagt "skrapande/skorrande/vinande" ljud som kom och gick. Stängde av efter några minuter och provade att starta igen efter ett par minuter. Tvärdöd igen, endast lampan bakom plasten som lyser.

hpes

RIP!

Som någon var inne på här tidigare, efter försöket med batteriet är det frågan om det är värt besväret. Eftersom du inte får något annat än grå skärm verkar du inte ens komma till att den försöker hitta en bootbar skiva.

Ursprungligen av hpes:

Dagens rapport:
Efter batteribyte, ingen skillnad. Endast lampan som lyser nere i högra hörnet bakom plasten.
Testade med endast originalminnet monterat. Vid första försöket så drog iaf skärmen igång med grå bakgrund, men ngt system ville inte starta. Kunde urskilja ett svagt "skrapande/skorrande/vinande" ljud som kom och gick. Stängde av efter några minuter och provade att starta igen efter ett par minuter. Tvärdöd igen, endast lampan bakom plasten som lyser.

hpes

Jag förmodar att du redan försökt med att hålla ner c-tangenten när du startar datorn? Då försöker den starta från CD skivan alt. frågar om startskiva. Men det har du säkert redan provat.......

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-28 23:41

Jag tycker det låter som en trasig CDspelare... Testat target mode?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-29 11:07

Det var det jag provade utan resultat. Slutade med att jag fick skruva isär eländet för att få ut skivan.
Nå'n som har nå't/några gamla minnen som ligger och skräpar? Burken är av den första generationen med intel år 2006: Apple iMac 20" CTO.

hpes

1
Bevaka tråden