Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad använda PM G5:a till?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en PM G5 single 1,8 ghz med 4gb ram som står och skräpar!

Vad kan jag hitta på med den?
Lite klen att använda som mediacenter antar jag? Kan man använda den som ftp-server även om man inte har fast ip-adress?

Vad skulle du hitta på?

  • Medlem
  • 2011-05-04 16:26

Med DynDNS kan du jobba utan fast IP.
Managed DNS, Domain Names and more! - DynDNS.com

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2011-05-04 17:18

Jag använder en G5:a med Dyndns som server och maildator Funkar prima.

uppvärmd pall

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

uppvärmd pall

Jag använder just nu två avdankade G5:or som pallar. Funderar dock på att sälja dom, men snyggare pallar får man ju leta efter.

Ursprungligen av citronsyra:

Jag använder just nu två avdankade G5:or som pallar. Funderar dock på att sälja dom, men snyggare pallar får man ju leta efter.

Jag har en som inte funkar/är död. Har funderat på att göra ngn slags förvaring av den typ för sci-fi dvd :D. Möjligen kan moderkortet vara ok så egentligen skulle jag vilja ha hit ngn som fick skruva ur allt de ville ha o pilla med...ska göras ngn dag

För några år sedan hade ni blivit lynchade om ni yttrat tankar om att använda G5or till pallar. Tänk på stackaren som publicerade (den fejkade) historien om hur han byggde om en sprillans ny G5a till en PC... How I PC’d an Apple G5 | Overclockers

Ursprungligen av johan_tanying:

För några år sedan hade ni blivit lynchade om ni yttrat tankar om att använda G5or till pallar. Tänk på stackaren som publicerade (den fejkade) historien om hur han byggde om en sprillans ny G5a till en PC... How I PC’d an Apple G5 | Overclockers

Fick en tanke härom natten att jag kanske kunde ha den som ett underrede till ett sängbord

...jag tror att så länge man inte gör som någon gjorde o stoppar in en ful-PC i skalet så är man "säker"

Proppa den full med multiterrabyte-diskar och kör den som NAS och server.

  • Medlem
  • 2011-05-07 18:17

Brevlåda?

Ursprungligen av Baron:

Brevlåda?

Har själv funderat på detta men det är bara en magnet för fulla puckon på helgerna...

Skulle vara skojigt att plocka ut alla komponenter och göra om till dockhus till barnen.

Ursprungligen av Daniel Roos:

Skulle vara skojigt att plocka ut alla komponenter och göra om till dockhus till barnen.

Tala om för oss hur det går, gör gärna en lista över arbetsgången - typ som på iFixit -så att fler som önskar kanske kan göra det samma.

Udda ultramodernt dockhus

Du kan få skicka den till mig annars

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-06-25 17:31

Jag funderar lite på en begagnad g5:a och ha som generell server och nerladdningsserver / plex server i kombination med min nas. De går på runt 2000 begagnade och är ju därtill riktigt snygga. Men är det dumt kanske, vad talar emot att ha dom som server idag?

Ursprungligen av dhanjel:

Jag funderar lite på en begagnad g5:a och ha som generell server och nerladdningsserver / plex server i kombination med min nas. De går på runt 2000 begagnade och är ju därtill riktigt snygga. Men är det dumt kanske, vad talar emot att ha dom som server idag?

Om du vill ha en ljudnivå som en flygmaskin så....

Ursprungligen av panther:

Om du vill ha en ljudnivå som en flygmaskin så....

Nu skall vi inte prata illa om stackars försvarslösa G5or... I jämförelse med en vindtunnel-G4a är den knäpptyst! (Om du inte öppnar luckan och tar bort plastskalet förstås )

Ursprungligen av johan_tanying:

Nu skall vi inte prata illa om stackars försvarslösa G5or... I jämförelse med en vindtunnel-G4a är den knäpptyst! (Om du inte öppnar luckan och tar bort plastskalet förstås )

Nejdå, G5:an var en trogen arbetshäst i många år, men det var med stor lättnad över att jag inte blev bullerskadad när den nya stora och fina iMacen kom. Hur tystnaden blev så fantastiskt njutbar. Stackarn blev omhändertagen, kanske styckad och/eller älskad av en sann geek-mac-lover senare i alla fall. Var G4:an värre, jag hade en sådan också, föregångaren till G5:an, det kanske var därför som jag inte tänkte på G5:ans ljudnivån förrän det blev så oerhört märkbart och underbart när iMacen kom

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-25 19:27
Ursprungligen av dhanjel:

Jag funderar lite på en begagnad g5:a och ha som generell server och nerladdningsserver / plex server i kombination med min nas. De går på runt 2000 begagnade och är ju därtill riktigt snygga. Men är det dumt kanske, vad talar emot att ha dom som server idag?

Plex media server går på G5, däremot klienten kräver Intel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-06-25 18:06

Problemet med G5, även om dom fortfarande är ganska kraftfulla, är ju att allt nytt byggs enbart för intel. Tex Plex som nämns ovan. Hade det bara varit Intel burkar hade dom nog fungerat i några år till..

  • Medlem
  • 2011-06-26 11:16

Köp en till och en härdad glasskiva så har du ett sjysst vardagsrumsbord!

Min G5a höll bara i fyra år :(. Efter en garantireparation höll den i ett år till :(:(

Just nu agerar den brevpress bredvid mitt skrivbord i väntan på att jag antingen ska riva ut allt ur den utan eftertanke eller på att jag ska hitta nån annans G5a att testa vissa delar i för att se om de fortfarande går att använda...

  • Medlem
  • 2011-06-26 21:09

Papperskorg?

Ursprungligen av Baron:

Papperskorg?

Hur hade du tänkt dig då?

Såga ut ett hål i toppen eller lägga den på sidan för att samla A4 i prydliga högar?

Fågelholk

Har du bestämt dig än Daniel?

Jag tycker du borde göra om den till vacker server eller slita ut innehållet och stoppa in innehållet från en modernare dator eller ett tevespel och ge den ett andra liv.

Nja, inte riktigt bestämt mig. Största problemet är såklart tiden. Hemma finns det ingen plats för den, så den får nog bli kvar på jobbet. En egen server vore ju kanske inte helt fel…

Senast jag använde min PMG5 så var det för att ladda polarens HTC då min macbook pro dött pga den katastrofalt usla laddaren (HATAR nya magsafe)

För inte så länge sedan sålde jag ett tomt G5 chassi för en tusenlapp, nu får jag inte ens en tusenlapp för en komplett Dual-Core...

Kanske man ska plocka isär den och bara sälja chassit...

Ursprungligen av LCR:

För inte så länge sedan sålde jag ett tomt G5 chassi för en tusenlapp, nu får jag inte ens en tusenlapp för en komplett Dual-Core...

Jag fick 3k för min dual-core för några månader sedan.
Men det var mest för att det var ett bra grafikkort i den som han köpte den, för han hade en bättre dual-core där grafikkortet rasat. Sen fick han ju mitt gamla original grafikkort på köpet, som fungerade så vitt jag vet, så med den dealen fick han ju 2 fungerande G5:or - det kanske var värt 3k.

Bevaka tråden