Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur formatera hårddiskar för både Mac OS X och Windows?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har kört PC i en massa år men nu har jag beställt en MacBook! Jag har ett antal externa hårddiskar som jag har kört till Pc och som är formaterat i NTFS. I viket format ska jag formatera om hårddiskarna för att det ska funka både till Mac och Pc?

Tack på förhand!

/Rob

Skivverktyg.

Har för mig att det hetter MS DOS, med programmet Skivverktyg som Marcus skrev.

Det finns sätt att få skrivmöjlighet till NTFS i Mac OS X: HOWTO - Read/Write to NTFS drives in OS X

Hmm... jag har testat mina hårddiskar på en massa Mac-datorer och det funkar inte, så det kanske är klokt att byta "språk" om än jag kan få min Mac att läsa NTFS. Vad menar ni med "Skrivvergtyg"? Är det ett program där jag formaterar om diskarna eller? Är det på Mac eller Pc? Viket språk blir det då? Många frågor....

Tack på förhand igen!

Skivverktyg (Disk Utility på engelska) är ett verktygsprogram som installeras med Mac OS X och finns i verktygsmappen i programmappen. Skivverktyg kan använda flera olika format, däremot inte NTFS, men om hårddisken är formaterad för NTFS och du följer guiden ovan bör det fungera för både Mac OS X och Windows.

Det finns en snabbguide till hur man mountar NTFS nu:

http://tutorialninjas.net/2007/07/01/ntfs-readwrite-on-a-mac/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-04 08:15

Egentligen är det så att NTFS är endast läsbart i OS X. Om du vill kunna både läsa och skriva till hårddiskarna på både OS X och XP så är det FAT32 du ska formatera dom i. Men kom ihåg att då klarar dom inte av filer större än 4GB.
Enklaste då är att formatera dom på XPn.
Om du heller vill köra NTFS följ guiderna ovan.

Kom ihåg att allt gammalt försvinner från hårddiskarna vid formatering.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-26 14:54

Jag har en extern hårddisk till min Vista-burk idag, den har FAT32 som filsystem. Så om jag har förstått det rätt, så när jag får hem nya iMac/MBP ska det bara vara att koppla in den externa hårddisken och tuta och köra?

Vill bara veta så att jag inte behöver strula med en massa kopiering hit och dit för att kunna öppna alla tusentals bilder jag har på min externa hårddisk.

Ursprungligen av AndyK:

Jag har en extern hårddisk till min Vista-burk idag, den har FAT32 som filsystem. Så om jag har förstått det rätt, så när jag får hem nya iMac/MBP ska det bara vara att koppla in den externa hårddisken och tuta och köra?

Japp.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-26 15:22

Gôtt!

Bör man formatera hårddisken man ska köra Time Machine på i något speciellt filsystem?

Kom ihåg att Fat32 inte klarar större filer än 4 GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-26 16:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Kom ihåg att Fat32 inte klarar större filer än 4 GB.

Senaste versionen av FAT (exFAT/FAT64) har dock inte denna begränsning och fungerar i alla aktuella OS. Tom. antika Windows XP, men är osäker på Linux.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-26 16:11
Ursprungligen av Zimmerman:

Kom ihåg att Fat32 inte klarar större filer än 4 GB.

Än så länge har jag inga filer som är i närheten av 4 Gb, så det ska nog vara lugnt. Använder bara den hårddisken till bilder, så det lär nog dröja innan jag får filer som är i närheten av 4 Gb. Men tack för att du påpekade det.

Angående hårddisken för Time Machine, ska man formatera den i HFS+?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-06-26 16:26

För Time Machine måste man ha HFS+.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-26 17:02

Tack!
Då behöver jag inte fundera på det mer.

Någon som kan svara på en fråga som jag inte har hittat svar på?

Jag införskaffade en 1TB exten HD idag som tanken är att jag ska ha som multimedia-box till tv:n (som har inbyggd USB-MediaPlayer)
och eftersom min tv inte tar HFS, och flera filer är större än 4GB så går ju både HFS och FAT bort.

Då läste jag om NTFS G3 som tydligen är någon drivrutin/program som ger både läs och skriv möjlighet på Mac.

När jag väl öppnade skivverktyg så upptäcker jag att jag har valet "NT filesystem 3G" att välja direkt i skivverktyg.
Och nu när jag formaterade i NTFS G3, och öppnar info om hårddisken står det klart och tydligt "Format: NTFS 3G (MacFUSE)".
Men jag har aldrig laddat hem någon drivrutin. Enda gången jag har formaterat en disk i denna datorn så har det varit till TimeMachine!
Och ingen annan har använt datorn för att formatera något heller! :S

Hur fasen kan det komma sig? Kan det komma från något annat program?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-09-24 00:04

har du någon programvara för virtuella OS? Fusion, Parallels eller VirtualBox.

Fösökte någon gång närjag skaffade datorn att köra parallels, men gav upp och körde bootcamp!

Kan det vara där det kommer ifrån?

Ja, det är där det kommer ifrån.

Jaha! ok tack för svaren!

jag har en fråga,
jag använde mig av den första länken som länkades "http://blog.makezine.com/2007/06/16/howto-rea..." och den står då på engelska.Jag har lyckats att följa den, men har stött på problem nu.

Är det någon som kan hjälpa mig med denna del?:
Mount your drive- First, make sure it’s unmounted in disk utility (Applications/Utilities/Disk Utility – select drive – click unmount)
- Make a mount point: mkdir /Volumes/ntfsdrive
- Mount the drive: /sw/bin/ntfs-3g /dev/disk2s1 /Volumes/ntfsdrive
Replace /dev/disk2s1 with your external drive’s device. You can find this in Disk Utility.

The last step is all that you’ll need to repeat in the future to connect to your NTFS drive. After executing the mount command, the drive will appear on your desktop and you should be able to write files to it!

Hur ska jag göra en mount point?

Tacksam för snabbt svar!

  • Avstängd
  • 2012-05-15 18:44

Jag använder NTFS for Mac OS X från Paragon... Orkade inte strula mer utan köpte detta och nu "bara funkar det"

Jag har skrivit ett stycke text kring formattera hårddiskar;

http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

1
Bevaka tråden