Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air (late ’10) - tangenterna tappar färgen.

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-25 21:47

Samtliga mina PowerBook och MacBook Pro har haft problemet med att jag krafsar sönder silverfärgen och den målade bokstaven med naglarna.

Jag trodde jag skulle slippa det på MacBook Air. I kväll visade det sig att dom svarta tangenterna egentligen är tillverkade av silverplast med svart färg målad utanpå.

Tangenten för A var den första att ge upp.

  • Medlem
  • 2011-06-25 21:57

Trist, kanske dags att klippa klorna?

Surt! Det där har jag aldrig varit med om, på några av mina Macars tangentbord...

  • Medlem
  • 2011-06-25 22:06

Jag har då aldrig hört talas om detta problem förr...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-25 22:23

Det har hänt på mina samtliga tre PowerBook 12, en MacBook Pro 15 och nu på MacBook Air som är inköpt när den kom ut i höstas. Och naglarna är inte speciellt långa max 1-2 mm.

Det finns en del trådar om det på Apples forum, angående MBP, så jag är inte ensam. Det vanligaste är att färgen bara slits av lite lätt såhär.

http://farm4.static.flickr.com/3160/2599189662_a752bdd4cb.jpg

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-25 22:31

Vet inte hur ni lyckas?? Har du naglarna i fingersättningen, dvs krafsar eller "gräver" du på tangenterna när du skriver? Då kan jag förstå att det händer?

För egen del så skriver jag med fingertopparna, naglarna rör "normalt" inte i tangenterna.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-25 23:34

Har aldrig hänt mig och mina tidigare macbook pros. Min nuvarande MBA har inte tappat ansiktet- eller färg ännu på något vis.

Knappast någon som kan skriva med naglarna eller ?

Samtidigt kan jag fatta att en äldre macbook pro med några år på nacken kan uppvisa slitage på tangentbordet.

Men tråkigt om en sån ny dator som MBA 2010 tappar färgen utan någon vassare anledning ?

skärpning APPLE i så fall.

Bisarr fråga, men spelar du piano?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-26 00:23
Ursprungligen av PeeMaN:

Bisarr fråga, men spelar du piano?

Nej. Inga andra instrument heller.

Har haft fler bärbara Macar än du Mija, de senaste sju åren, har aldrig haft det fenomenet som sagt... Men tråkigt alltså, inte snyggt direkt.

Jag har korta naglar, och har aldrig haft problem med någon av mina bärbara när det gäller att nöta bort texten på tangenterna. Har haft bärbara datorer som "huvuddatorer" sedan 1998. (Översätter böcker och skriver alltså mycket varje dag).

Det är helt klart något med Mijas sätt att skriva i kombination med hennes naglar som gör att det sliter. Morsan jobbar som journalist och skriver dagligen på sin bärbara och jag har aldrig sett något liknande. Det är väl bara att konstatera att det är sjukt tråkigt! :/

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-26 04:36

Jag gned av färgen på tangentbordet på min förra MBP (2006), inte riktigt såhär illa:

men nåt åt det hållet...
Jag gissade att det var mitt kaustiska hudfett, för naglarna hålls alltid korta.
Numera kör jag alltid med silikontangentbordsöverdrag. Det blir tystare och man kan diska av det nån gång då och då för en fräsch känsla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-26 08:19

En kompis har lyckats slita ut vissa bokstäver på flera av sina bärbara. I hans fall kom vi fram till (gissade) att det var snuset, ha tog ofta ut en påse och direkt in med en ny. Alltid med samma hand/ fingrar och det var på ena sidan framförallt som några tangenter slitits ned. Men det kan säkert få samma effekt av smuts, fett eller andra saker som man kommer i kontakt med ofta under dagen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-26 11:12

En tänkbar möjlig lösning kan ju också vara att man nyligen gjort rent sina naglar tex. tagit bort nagellacken med aceton och kanske samtidigt har kvar lite aceton på nagel spetsarna.

Tråkigt i alla fall det som hänt, hoppas våra synpunkter på något sätt kan hjälpa till
så du slipper samma problem med framtida macbookars tangentbord.

Det mest tänkbara läsning är att det är skit dålig kvalitet på ett tangentbords fit and finish som inte håller för att en kvinna med naglar gräver på det. Att färgen gnags av är bara en enda sak om du frågar mig, Kass kvalitet alternativt dåligt materialval. Men det är faktiskt första gången jag hört att någon vill ta upp det. Annars tror jag många tänker, ja saker slits. Men är det rimligt att det inte håller för lite naglar? Apple är en premium pris produkt, borde inte kvaliten följa med då? Någon som har liknande problem från andra premium märken?

  • Medlem
  • Prag
  • 2011-06-28 21:03

Släng iväg ett mail eller fråga i en servicebutik! fråga kan man alltid även om det tyvärr låter som att du är den ända med detta problem. men så vitt du vet har du använt den som du ska och normalt slitage ska tangenterna tåla. late '10 låter som att du har garanti kvar?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-28 21:24

Jag har använt den som man ska, blev nog mest förvånad över att det inte ens höll garantitiden ut den här gången. Dom tidigare PowerBook och MacBook Pro med silvertangentbordet har klarat sig runt 1,5-2 år innan första tangenterna blivit fula. Nagellacksrengöring tvättar jag noga bort från fingrarna innan jag rör apparaten.

Jag kommer nog inte att orka lämna in den för reparation, den är ju till för att användas och slitas på. Skulle färgen släppa på fler tangenter inom kort så ska jag fundera på det.

Ursprungligen av Mija:

Jag har använt den som man ska, blev nog mest förvånad över att det inte ens höll garantitiden ut den här gången. Dom tidigare PowerBook och MacBook Pro med silvertangentbordet har klarat sig runt 1,5-2 år innan första tangenterna blivit fula. Nagellacksrengöring tvättar jag noga bort från fingrarna innan jag rör apparaten.

Jag kommer nog inte att orka lämna in den för reparation, den är ju till för att användas och slitas på. Skulle färgen släppa på fler tangenter inom kort så ska jag fundera på det.

Jag skulle vilja se dig skriva på din dator, för något måste du och de andra göra annorlunda

Brutalvarianten av touchmetoden?

Annars så verkar det ju iofs finnas underligt skapta personer som slår ner med naglarna på tangenterna - trots korta naglar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-29 14:04

Aldrig varit med om på någon av bärbara maccar, är inne på den fjärde nu (just en air late 2010).

Men det är väl inte hela världen, antar att du är en sån som gråter över att din favoritpenna blir kortare varje gång du vässar den också?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-29 14:42
Ursprungligen av snigel1:

Men det är väl inte hela världen, antar att du är en sån som gråter över att din favoritpenna blir kortare varje gång du vässar den också?

Du har uppenbart inte läst vad jag skrev ett par inlägg upp:

"Jag kommer nog inte att orka lämna in den för reparation, den är ju till för att användas och slitas på."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-29 15:55
Ursprungligen av Mija:

Du har uppenbart inte läst vad jag skrev ett par inlägg upp:

"Jag kommer nog inte att orka lämna in den för reparation, den är ju till för att användas och slitas på."

Sorry, är så van att alla här gnäller över att deras prylar inte ser nyinköpta ut för alltid

1
Bevaka tråden