Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i InDesign 5.5 Svensk Mac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2011-05-18 16:43

Kan det vara så att Adobe har lyckats med samma bugg som i InDesign 5.0 för Svensk och Tysk version, dvs att när man trycker Enter så får man en stycke-brytning istället för en radbrytning. Det händer för mig iallafall. Är det något som sett något om att Adobe har uppmärksammat detta?

Här är en länk till samma fel i förra versionen 5.0:
http://mjonsson.me/adobe-rattar-kritisk-bugg-i-svensk-och-tysk-indesign-cs5-och-incopy-cs5_679

Senast redigerat 2011-05-20 11:34

Har hört detta från några olika källor nu. Så, det verkar inte bättre...
Har dock inte installerat 5.5 själv, så jag har dock ej bekräftat själv.

Har precis fått CS5.5 installerat och har samma problem som dig (på samtliga datorer, Mac).
Någon som fått buggen bekräftad av Adobe ännu, eller sitter inne på en lösning?

Då jag för närvarande kör engelsk version kan jag inte bekräfta, men jag föreslår att du kontaktar Adobe-supporten. Jag skulle tro att du kan få en "hotfix" för det här ganska omgående. Det är troligen bara ett värde i en XML-fil (textfil) som ska ändras, och rent teoretiskt skulle du kunna göra det själv, men man ska ju veta vilket värde som ska ändras också…

Tack, har kontaktat supporten, rapporterat buggen, samt bett vår leverantör kontakta Adobe.
Har också kontaktat Andreas Hollström som inte verkar medveten om problemet.

Du ska ringa och vara lite besvärlig. Säg att de får eskalera frågan till level 2, alt level 3-supporten. Fortsätta också stöta på Andreas Hollström.

Tack Richard,
har mejlat Andreas igen och hänvisat till den här tråden för att
visa att vi är fler med samma problem.

Hej igen,
en kollega till mig har löst problemet före Adobe.
Det är så enkelt som att "Enter-tangenten" är förinställd
på spaltbrytning i kortkommandolistan.
Ändra kortkommandot så är problemet ur världen!

Ja, men, var medveten om att problemet kommer att återuppstå om du av någon orsak (ändrad konfiguration, krasch, uppdatering etc.) tappar de anpassade kortkommandona.

Yes. Har meddelat Adobe & bett att dom släpper en fix snarast möjligt.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2011-05-26 23:51

Kul att så många har uppmärksammat detta! Har också skickat in en request om bugg-fix till Adobe för ett par veckor sedan + ringt supporten i Sverige några gånger. De var dock förstås heeeelt ovetande om detta, men tack vare dessa eminenta forum så kanske en 5.5.1 snart är på G. Vi får se

Nu finns i alla fall supportdokument om buggen och lösningen

Tangenten Return ger inte styckebrytning | InDesign CS5.5 – svenska | Mac OS

Har just installerat uppdateringen 5.5.1. Problemet med radbrytning kvarstår. Otroligt.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2011-06-20 09:16

Problemet löst (för mig funkar det med 5.5.1 uppdateringen som kom nyss)!

Vi har haft problemet där jag sitter. Beställdes två Indesign 5 tätt inpå släppet av 5.5 och Adobe lovade att fixa uppgraderingar. Två beställda - den en han skickas innan Adobe stoppade leveranserna av Svensk 5.5 pga buggar. Så nu vet vi inte när det dimper ner till burk nummer två. Detta gäller som sagt Svensk version.

/m

1
Bevaka tråden