Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nätverk OSX <--> Classic

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

finns det någon trevlig tutorial hur man nätverkar en classicmaskin med en OSX-maskin?

jag har just skaffat mig en ethernet hub och två raka kablar. borde inte det räcka?

det var iofs en billig dussinprodukt jag köpre på Kjell å Co

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 01:12

Mac OS X har strul att tala appletalk så se till att ge båda burkarna varsin ip-address ( isamma range ex vis 10.0.0.1 och 10.0.0.2) så skall det lira. Om du inte ser os x burken i väljaren så testa att skrivare in dess ip.

Strul med AppleTalk?!? Vad är det för strul du menar? Jag använder Appletalk dagligen emellan OS X och OS 9....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 08:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Strul med AppleTalk?!? Vad är det för strul du menar? Jag använder Appletalk dagligen emellan OS X och OS 9....

Pröva att ansluta till en burk som bara kör atalk och inte asip (appleshare över ip) så får du se vad jag menar...

Citat:

finns det någon trevlig tutorial hur man nätverkar en classicmaskin med en OSX-maskin?

jag har just skaffat mig en ethernet hub och två raka kablar. borde inte det räcka?

det var iofs en billig dussinprodukt jag köpre på Kjell å Co

Här är ett bra ställe att börja på.

Citat:

Pröva att ansluta till en burk som bara kör atalk och inte asip (appleshare över ip) så får du se vad jag menar...

Funkar bra. Jag kör dagligen fildelning mellan en G4 med OS 9.2 och en PowerBook med OS X 10.2.6 utan problem, IP är inte aktivt på G4:an. Fram till OS X 10.0.4 fanns det bara stöd för att ansluta till AppleShare över IP, men det är ju länge sen.

1
Bevaka tråden