Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Relationer och prestanda

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kort fråga;

I en databas med vad jag gissar är onormalt många relationer mellan olika tabeller och andra databaser, påverkas prestandan i denna nämnvärt?

Befintlig lösning fungerar väl inne på kontoret men försöker man ansluta till databasen via internet kan de ta extremt lång tid att ladda, detta beror antagligen på en rad faktorer men jag undrar alltså om detta är en av dem.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-06-23 14:08

Många relationer och allt för omfattande frågor kan sega ner en databas rejält. Släng på en profiler och skapa upp rätt index om du vill snabba upp databasen.

Med risk för att låta dum men vad är en profiler?

Segar det även ner själva initialladdningen av databasen dvs bara att öppna den?

Jag tror att Mr S pratar om MySQL, det brukar man göra när man pratar om "frågor". Skapa index sköter filemaker vanligtvis helt automatisk.

Relationer som sådana behöver du inte vara rädd för. Det är om du använder många beräkningsfält eller ännu värre beräkningsfält på relationerna som det börjar gå riktigt segt.

Ursprungligen av palmeros:

Det är om du använder många beräkningsfält eller ännu värre beräkningsfält på relationerna som det börjar gå riktigt segt.

Aha, jag misstänkte att detta kunde vara roten till problemet, det hade varit ett avsevärt större problem för mig om jag var tvungen att göra mig av med relationer.

tack

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-06-28 12:29

Ursäkta att jag varit borta från tråden, får skylla på sill och för mycket hallands fläder

Jag har bara erfarenheter av Microsoft SQL och där kan man köra en profiler på en databas in action för att se vad det finns för flaskhalsar. Monitoring with SQL Profiler

1
Bevaka tråden