Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad håller datorn vaken?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dator vill inte riktigt gå i vila vid inaktivitet trots att jag kör med defaultvärdena i Strömspararinställningarna. Skärmsläckare och sedan skärmvila funkar men inte mycket mer.

Går det på något sätt att se vad som håller den igång? Något Terminalkommando?

Trots att alla program är avslutade så spinner (men inte skriver) hårddisken eller fläkten (eller båda, svårt att höra) och den är rätt varm, nästan varmare än vid enklare aktiviteter. Även om den står oanvänd i timmar.

Inget mer än laddare ansluten. Händer även om batteriet är fulladdat.

Ser inga processer i Aktivitetskontroll (efter att ha väckt skärmen) som drar mer än någon tiondels procent så det är svårt att fatta vad som håller maskinen igång och varm.

MacBookPro Core2 (A1226) duo 2.2 GHz 4 GB RAM
OS 10.6.7

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-20 18:01

Provat säker start? Ja eller att helt enkelt starta om för den delen? Kan ligga något skit som förhindrar vila.

Annars är det nollställning av SMC som gäller

OK.
Tänkte om det fanns något Terminalkommando där man kan se sånt eller att det kan gå att se i System.log eller något i den stilen.

Provat allt det, spelar ingen roll i det här fallet.

Ett problem som jag haft på ALLA mina datorer från Apple. Jag har aldrig heller lyckats lösa det. Tycker det borde finnas någon inställning som tvingade datorn i vila om man så önskade.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-06-20 19:27

Jag hade också detta fel, kom i samband med att jag installerade en SSD-disk och grejade med lite inställningar för att spara batteri...

Jag blev inte heller av med problemet; lösning: ominstallation och återställning via TimeMachine

Är det samma problem om du starta om datorn och låter den stå tills den borde gå in i viloläge? (utan att starta några program såklart)

Japp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-21 16:15

Testat med att skapa en ny användare och se om problemet består?

kollat så att något nerladdningsprogram inte ligger och väcker datorn hela tiden? typ torrent eller liknande
annars är det väl bara att skapa en ny användare och kolla om problemet kvarstår. gör det det så är det något med installationen eller hårdvaran

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-21 21:29

Torrentklienter samt Voddler (vnet) är (ö)kända felkällor till diverse suspekta fel som drabbar OS X.

Om du tvingar den i vila genom att välja "sleep" i menyn, vaknar den upp igen direkt då? I så fall kan man kolla systemloggen, där står det var som avbröt vilan.

Nej, manuell sleep brukar funka. Fast det händer att den vaknar ibland. Det brukar vara bluetoothmusen som väcker datorn men ibland eventuellt airportnätverket.

Ny användare ger samma uppförande. Aldrig ordentligt viloläge.

Inga trorrentgrejer eller sånt.
Som sagt alla program jag själv styr över är av, endast Finder igång.

Jag har misstankar riktade mot en mjukvara för en midikontroll som eventuellt har skapat en bakgrundsprocess (som jag i så fall inte kan stoppa) och just därför undrar jag om jag på något sätt kan se vad som hindrar datorn från riktig sömn. Processorn står ju i princip på noll så det går inte att se någon akivitet i Aktivitetskontroll.

Ett helt annat spår: Kan ett mindre bra batteri vara orsaken? Det står "byt snart" fast jag tycker det räcker rätt länge fortfarande. Batteriet i sig är inte varmt men området ovanför (i princip i mitten av undersidan på datorn) brukar hålla hög temperatur. Kan ju ha med laddning att göra.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-22 12:48

Har du provat stänga av "Wake for network access" under System Preferences / Energy Saver?
(Kör OSX på Engelska så kan tyvärr inte de Svenska namnen)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-22 13:14

Ibland är det USB anslutningen som påverkar så att dator inte går i vila eller vaknar

Testa att ta bort USB anslutningen och testa stänga av Bluetooth mus.

Kolla även Systeminställning -> Strömsparare -> kryssa av Vakna för nätverksåtkomst

Du kan alltså testa en sak i taget...

Har för mig att datorns nvram / pram styr lite "power management"-saker. Testat att resetta dem (hålla in Cmd + Option + P + R vid start tills datorn startar om igen)?

Hej, ni är mycket hjälpsamma.
Jodå, jag har testat alla de grejerna.
Stängt av bluetooth, airport, vakna för nätverksåtkomst är alltid av, resettat på alla upptänkliga sätt, inklusive ovanstående.

Återstår således att försöka ta reda på vilken process som håller datorn vaken men det kanske inte är något som enkelt låter sig göras. Hade det varit något som väckt datorn hade det kanske synts i system.log men det är snarare det att den aldrig vid inaktivitet fullt går i sleep-läge (som det blir när man manuellt aktiverar sleep) så något håller den igång.

Frågan är vad...

Gissar att det som återstår är uteslutningsmetoden.. Ställ ner tiden för sleep så lågt det går, och slå av ett program i taget i aktivitetskontrollen och se om det gör någon skillnad. Kanske inte det smidigaste sättet, men det bör nog gå hitta boven så (förutsatt att det är ett program som orsakar det, det KAN ju vara någon i OS:et som blivit tokigt och rent av kräver en ominstallation, men jag har svårt att tro att det skulle vara något sådant).

Minns att jag hade problemet med mi MacBook och använde ett tag DragonOne - Products - PleaseSleep som löste problemet. Tog i alla fall bort symtomen...

Logfilen visar som som förhindrar sleep.

Ursprungligen av hummel:

Logfilen visar som som förhindrar sleep.

Nej, logfilen visar bara om datorn t.ex. väcks. I mitt fall somnar den inte ordentligt. Skärmen slocknar visserligen och sovlampan tänds men något inuti fortsätter spinna (fläkt eller hd) och den är rejält varm även om den stått overksam med alla program avslagna i timmar.

Logfilen berättar inget.

Tack Kermit jag gjorde det men hitta ingen process från någon tredjepartstillverkare som var inblandad.

Nä, det får bli ominstallation.

OSX har generellt problem med sleepfunktionen. Det har varit så sedan OSX kom. Det kan bero på tusen saker och det enda man kan säga är att det är OSX fel (man ska väl kunna ha blutooth och usb på en dator!). Jag hoppas inte längre på att Apple fixar detta - dom klarar det inte - det är uppenbarligen ett mycket, mycket svårt problem - så jag kör med PleaseSleep (ett program) på dom burkar jag vill ska somna in och sova tills dom väcks.

1
Bevaka tråden