Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tyst uppdatering av AirPort Extreme

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 23:20
  • Medlem
  • 2011-06-22 00:02

Gäller även Tme Capsule.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-06-22 07:08
Ursprungligen av ;:

3 TB på den största Capsule, lite snålt.

Ursprungligen av Calle s:

3 TB på den största Capsule, lite snålt.

På vilket sätt är det snålt?

Den har bara plats för en disk, och för närvarande finns det inga större diskar än 3 TB.

Skulle du hellre vilja ha en större låda, så att de kunda sätta in två diskar?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skulle du hellre vilja ha en större låda, så att de kunda sätta in två diskar?

Gärna det och i RAID 1 så man kunde känna sig lite säkrare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-22 12:57
Ursprungligen av illerG:

Gärna det och i RAID 1 så man kunde känna sig lite säkrare...

Men om man vill ha en större backupdisk så tittar man väl på ett helt annan lösning? Själv har jag backup just nu på 10TB (!), men då är också mina behov extrema... Vitsen just med TC är ju att den är liten och smäcker... Tror 3GB räcker mer än väl för de flesta!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-06-22 18:21
Ursprungligen av illerG:

Gärna det och i RAID 1 så man kunde känna sig lite säkrare...

Håller med. Nu kör jag en Readynas Duo med två stycken 2TB-diskar. Den är ful (speciellt som den står bredvid min Airport Extreme), men funkar bra. Jag hade gärna sett samma, eller större, kapacitet i nya Capsule.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-22 07:47

Vad skiljer egentligen nya och gamla generationen Extreme åt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-22 08:02
Ursprungligen av ;:

Ryktena gjorde ju gällande att de skulle köras på A5-processorer. Tills någon öppnar upp en och tittat på insidan så vet ingen.

Ursprungligen av xtrem:

Ryktena gjorde ju gällande att de skulle köras på A5-processorer. Tills någon öppnar upp en och tittat på insidan så vet ingen.

Det var alltså helt oförändrat; ett ARMv5-baserat SoC från Marvell. Vilket är fullt logiskt, ryktena om att det skulle vara en A5 (eller fördenskull att de skulle köra iOS) var ju lite märkliga. Varför skulle man peta in ett SoC med en avancerad dual core-GPU i en basstation, liksom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-09 12:29
Ursprungligen av Samuel K:

Det var alltså helt oförändrat; ett ARMv5-baserat SoC från Marvell. Vilket är fullt logiskt, ryktena om att det skulle vara en A5 (eller fördenskull att de skulle köra iOS) var ju lite märkliga. Varför skulle man peta in ett SoC med en avancerad dual core-GPU i en basstation, liksom?

Känns väl overkill. Däremot kunde de gärna sätta in något kraftigare i Airport Express. På den hackar musiken så fort man samtidigt pressar uppkopplingen lite. Känns verkligen så där. Fixa det eller sätt in en ljudport på Airport Extreme. Antar att det är det och inte n-kortet i den. Det känns inte troligt men vad vet jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-22 09:02

De har grejat lite med antennerna verkar det som. Kanske 4 st istället för 3...?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-06-22 09:23
Ursprungligen av ;:

Köpte en Extreme för 2v sedan. Tur på Elgiganten. De har ju som bekant returrätt 30dgr även om man öppnat & använt produkten. Hoppas att de nya kommer inom 2v dåra.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-06-22 10:33
Ursprungligen av ;:

Själv tycker jag i alla fall att 3GB känns snålt, som xtrem skriver i sin artikel

Ursprungligen av xtrem:

Även Time Capsule har uppdaterats, där har man tagit bort 1GB-modellen och ersatt den med 3GB.

Annars är jag, liksom er andra rätt nyfiken på vad som faktiskt hänt under skalet.
Kan dock inte säga att jag verkligen är sugen på något utöver det som redan funnits i den ett tag, men någon annan kanske kan fylla i vad jag skulle kunna vara sugen på?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-06-22 12:19
Ursprungligen av ;:

Nu känner jag mig som ett stolpskott. Köpte nämligen Time Capusle 1TB förra veckan för 2500kr (hade studentrabatt). Fick den i måndags. Nu när jag går in på sidan så finns 2TB för endast 2335kr

Det är då fan att jag har missat att det skulle komma en ny!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-22 12:56
Ursprungligen av Folke_89:

Nu känner jag mig som ett stolpskott. Köpte nämligen Time Capusle 1TB förra veckan för 2500kr (hade studentrabatt). Fick den i måndags. Nu när jag går in på sidan så finns 2TB för endast 2335kr

Det är då fan att jag har missat att det skulle komma en ny!

Distansköplagen ger dig alltid 14 dagars returrätt. Skicka tillbaka den och köp en 2 TB istället.

  • Medlem
  • Prag
  • 2011-06-22 13:34
Ursprungligen av Vassius:

Distansköplagen ger dig alltid 14 dagars returrätt. Skicka tillbaka den och köp en 2 TB istället.

Det gäller BARA oöppnade förpackningar. Om du öppnat och använt produkten är det goodwill att ta tillbaka den, även om många försäljare ofta gör det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-22 14:09
Ursprungligen av iMikee:

Det gäller BARA oöppnade förpackningar. Om du öppnat och använt produkten är det goodwill att ta tillbaka den, även om många försäljare ofta gör det.

Man har rätt att "undersöka" produkten och skicka tillbaka den så länge den är i "väsentligen oförändrat skick". Det går att tolka lite som man vill, men i vilket fall som helst måste man ju öppna förpackningen för att kunna undersöka produkten.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Lathundar/lathund_distans%20och%20hemförsäljningslagen.pdf

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-06-22 18:35
Ursprungligen av Vassius:

Man har rätt att "undersöka" produkten och skicka tillbaka den så länge den är i "väsentligen oförändrat skick". Det går att tolka lite som man vill, men i vilket fall som helst måste man ju öppna förpackningen för att kunna undersöka produkten.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Lathundar/lathund_distans%20och%20hemförsäljningslagen.pdf

Jag undrar om de går med på det. Jag har trots allt använt den i ett par dagar nu. Det är väl bara att bita i det sura äpplet. Eller det någon annan som har erfarenhet utav att skicka tillbaks en använd produkt till Apple?

Ursprungligen av Folke_89:

Jag undrar om de går med på det. Jag har trots allt använt den i ett par dagar nu. Det är väl bara att bita i det sura äpplet. Eller det någon annan som har erfarenhet utav att skicka tillbaks en använd produkt till Apple?

Det är nog inga problem.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-06-22 20:43
Ursprungligen av keptang:

Det är nog inga problem.

Tyvärr är det nog det :/ Jag har läst på lite Apple Store - Försäljningsvillkor.

Ursprungligen av Folke_89:

Tyvärr är det nog det :/ Jag har läst på lite Apple Store - Försäljningsvillkor.

Nädå, ska inte vara några problem. Kolla avsnittet "Ångerrätt" på precis den sida du länkat till.

Ursprungligen av Folke_89:

Tyvärr är det nog det :/ Jag har läst på lite Apple Store - Försäljningsvillkor.

Vad läste du nu? Du har 14 dagars ångerrätt om du köpt produkten på distans, punkt.

Läs det som Vassius länkade till från KO en gång till.
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Lathundar/lathund_distans%20och%20hemf%C3%B6rs%C3%A4ljningslagen.pdf

Från din egen länk;

Citat:

7.1 Du har rätt att lämna tillbaka Produkter du köpt hos oss och få tillbaka erlagd köpeskilling förutsatt att du kontaktar oss inom 14 dagar efter det att Produkten levererades till dig. Du har emellertid inte rätt att återlämna och få tillbaka pengarna för Programvara som levererades till dig i obruten förpackning om du har brutit förseglingen.

7.2 För att lämna tillbaka en Produkt skall du kontakta oss på vårt avgiftsfria telefonnummer (0771 400484) Vardagar 09.00 - 19.00 så att vi kan avtala om återlämnandet. Därefter skickar vi ett Returmedgivande. Denna handling innehåller uppgifter om telefonnummer till en fraktfirma som du skall kontakta för att avtala om avhämtningen av de Produkter du vill lämna tillbaka. Produkterna måste lämnas tillbaka genom den fraktfirma och till den adress som anges på Returmedgivandet. Produkterna skall returneras i sina originalförpackningar.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-06-22 21:12
Ursprungligen av keptang:

Vad läste du nu? Du har 14 dagars ångerrätt om du köpt produkten på distans, punkt.

Läs det som Vassius länkade till från KO en gång till.
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Lathundar/lathund_distans%20och%20hemf%C3%B6rs%C3%A4ljningslagen.pdf

Från din egen länk;

Aha, då kanske det går ändå. Det jag läste var nämligen "Du har emellertid inte rätt att återlämna och få tillbaka pengarna för Programvara som levererades till dig i obruten förpackning om du har brutit förseglingen". Men det gäller naturligtvis bara mjukvaror. Står ju faktiskt om produkter att: "Produkterna skall returneras i sina originalförpackningar.". Inte att den ska vara obruten.

Då gör jag nog ett försök. Hoppas det inte är några problem och dröjer. För jag är verkligen i behov av den. Jag skriver ett par rader om hur det har gått. Tack för eran hjälp.

Ursprungligen av iMikee:

Det gäller BARA oöppnade förpackningar. Om du öppnat och använt produkten är det goodwill att ta tillbaka den, även om många försäljare ofta gör det.

Ursprungligen av Vassius:

Man har rätt att "undersöka" produkten och skicka tillbaka den så länge den är i "väsentligen oförändrat skick". Det går att tolka lite som man vill, men i vilket fall som helst måste man ju öppna förpackningen för att kunna undersöka produkten.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Lathundar/lathund_distans%20och%20hemförsäljningslagen.pdf

Det är Vassius som har rätt här. Reglerna om ångerveckor finns till just för att man ska kunna vrida och vända på produkten, eftersom man ju inte kan göra det innan man köper. Hade det bara gällt oöppnade förpackningar så hade lagen varit helt meningslös.

Däremot har man ingen som helst lagstadgad rätt till öppet köp i butik, av samma anledning! Allt sådant är ren goodwill, däremot är det ju störtkorkat att inte erbjuda det.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-22 22:11
Ursprungligen av Folke_89:

Nu känner jag mig som ett stolpskott. Köpte nämligen Time Capusle 1TB förra veckan för 2500kr (hade studentrabatt). Fick den i måndags. Nu när jag går in på sidan så finns 2TB för endast 2335kr

[B]Det är då fan att jag har missat att det skulle komma en ny!

[/B]
Det var det ingen som visste. Förekommit vissa lösa rykten, men det är allt...

Jag har ett hemmabygge som står och rullar.
Men att använda netatalk för afp-stöd faller mig inte i smaken men ser inte något alternativ.

Officiella lösningar innebär mera pengar så hade önskat mig något mellanting.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-06-22 15:18

Det ser ut som AirPort Express också är uppdaterad och prissänkt
AirPort Express-basstation med AirTunes - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-22 18:01

Några tankar om uppgraderingen av AirPort Extreme:
Apple Silently Refreshes AirPort Extreme With No Advertised Changes | MacTrast

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-23 22:37

Ok, tänker att jag för in den här tråden på rätt bana igen genom att säga att det kanske var en uppdatering som inte gav några nya funktioner men tydligen ska skillnaden finnas där.
AppleInsider | Apple's tweaked AirPort Extreme serves stronger Wi-Fi with 2.8X power boost

Bevaka tråden