Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man se VAD TimeMachine tar backup på?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet problem med min Time Machine. Varje gång den tar backup (utan undantag) backup:ar den exakt 17.2Gb data. Självklart har jag inte ändrat något speciellt mellan gångerna - jag har läst några mail, surfat lite, kanske till och med laddat hem några Mb, men inte i närheten av 17Gb. Att det dessutom är samma mängd data varje gång verkar ju rätt misstänkt.

Finns det något sätt att se vad Time Machine gör och vilka filer den tar backup på? Någon verkar ju galet, och dessutom om den backupar 17Gb varannan timme dygnet runt så kommer den rätt snart att börja slänga gamla backuper som förmodligen innehåller viktigare data.

Alla tips mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-21 17:05

En skivavbild eller en stor databasfil där endast en liten ändring görs gör att Time machine backar upp hela filen/avbilden. Tex en skivavbild för en virtuell dator eller mail-databasen till Entourage (åtminstone i äldre version, undrar om de inte lärde upp Time Machine senare)
Har du någon liknande fil? I så fall kan man i TM inställningar ange att den inte ska ingå i backupen, ordna backup av den på annat sätt.

En sak till jag märkte.. Jag tänkte att man kanske kan sortera på senast ändrade filer eller liknande om man kikar på de backuper som finns. Men om jag väljer "Enter time machine" från menyn händer exakt ingenting. Det känns ju lite oroväckande iom att det är enda backupen jag har.. Måste nog se över detta asap!

Japp, jag är medveten om det. Jag har exkluderat katalogen med mina VMWare-images samt min download-katalog (tar visserligen inte hem så mycket, men ofta är det filmer jag ser och slänger, packade program jag installerar eller bara temporära filer som jag inte behöver ha kvar, så den känns inte så viktig). Jag kan inte komma på någon annan fil som skulle vara så stor och ändras konstant.. Har även kollat min mail (thunderbird), och även om jag har många mail liggandes landar inte maildatabasen på mer än en dryg Gb. Kanske en swap-fil? Vet inte hur swap hanteras på mac, men det känns spontant som att den inte borde backupas.

Tack för inputen iaf, fler förslag uppskattas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 18:18

Ladda ned ett program som heter BackupLoupe.

Stort tack!

Testade detta, och hittade genast problemet (ett spel vars data-filer uppenbarligen indexeras varje gång av okänd anledning, samt att jag passade på att exkludera inbox-databasen som var 1.5Gb då jag ändå kör IMAP).

Väldigt trevligt program, bara konstigt att liknande info inte finns inbyggt i TM-kontrollpanelen. Rekommenderas varmt.

1
Bevaka tråden