Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BassJump - en subbas för MacBook från Twelve South

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-07 10:37

Den här tråden tänkte jag kunde handla om Bassjump, en usb-driven subbas för MB och MBP. Mjukvaran som styr ballansen mellan datorns högtalare och denna subbas laddas ner fritt från hemsidan. Jag presenterar i ord och bild och sen kan vi väl dela erfarenheter. Bilderna finns tillgängliga för nedladdning varför jag tar mig friheten att visa dem här.

Framifrån

Som synes en ren och mac-ig design. Företaget är det samma som gör BookBook, BookArc (även för iPad)och BackPack för att nämna deras mest kända produkter.

Bakifrån

Här ser man något väldigt glädjande. Bassjump hämtar sin ström från USB-kontakten, vilket ger ett renare skrivbord.

Uppifrån

Ett svart nät ger skydd åt högtalarelementet.

Transportväska

... smidigt när man vill ha med dunka-dunka när man är ute på jobb!

Mjukvaran - Bassjumps hjärna!

I denna mjukvara kan man, som bilden visar, enkelt ställa upp den nivå man vill ha. Smaken är som baken och bra ljud är det Du som lyssnar tycker om, inte vad experten bedömer som "bra", så här är det bara att "ratta" sig fram till Ditt drömljud!

Jag hoppas dessa bilder och denna info skapar intresse! Är det någon som rentav redan köpt den? Jag har inte hittat den i några svenska butiker än, men det går alldeles utmärkt att handla från utländska butiker. Jag köpte själv ett fodral till min MBP 17" som är på ingång. Det tog 8-10 dagar från betalning till leverans.

  • Hur tycker du denna produkt verkar vara?

  • Har du den själv?

Jag har läst lite om den tidigare och den verkar ju helt klart som en sköning.
Skulle lugnt kunna ha den stående här hemma bredvid den kära.

  • Medlem
  • 2010-05-07 12:16

Den finns att köpa på svenska Apple Store. Betvivlar dock starkt att det är en "subwoofer". Skulle snarare se det som en schysst högtalare till mellanregistret. Förvänta dig inga sprängda rutor med den precis.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-07 12:24

Tjenare Dalle!

Du har förmodligen rätt men man vet aldrig. Så länge ingen har testat ... Jag kommer ALDRIG glömma Hus & Hem 1988 i Göteborg. Jag gick in i en monter med högtalare som såg ut som små kuber. Det var förta gången jag såg sateliter. Den gången var det Boose. Sh*t vad det lät. Förstår att det inte är audiofilvarning, men om det enbart är mellanreg. är existensberättigandet av denna produkt tveksamt.

Någon som köpt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-07 14:13
Ursprungligen av Ricard:

Den gången var det Boose.

Jag ber nästan om ursäkt innan jag ens har skrivit detta men...Boose? Det låter ofta när spriten kommer in i bilden

Du menar ju givetvis Bose och deras Lifestylesystem med de små juvelkuberna till högtalare. Jag står helt på din sida, jag var också helt blown away när jag såg och hörde dem första gången Well well, nog OT.

Jag tycker denna produkten verkar riktigt intressant, iaf om man har en något annat än en laptop i hemmet.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-07 16:05

Ser trevliga ut

Synd att man inte kan koppla eventuella extra högtalare / satelliter till denna låda, så att den blir lite som ett extra ljudkort så att säga. Så att man bara kopplar in en USB-enhet och får därmed ett skönt ljud. Men visst, grundtanken med den är ju att komplementera de inbyggda högtalarna i den bärbara

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-07 17:51

Hahaha! Ja, boose är verkligen OT i denna tråd! Tack för korrigeringen!
Anslutning av usb-enhet finns. USB-enheten man ansluter heter MB eller MBP. Det är ju det som är poängen. Satelitsystem finns i tusentals så det behövs inta. Det här är en helt ny prdodukttyp. Om HK (Harman Kardon) eller Bose gör en liknande produkt, eller B&W rent utav, handlar jag på momangen!

  • Medlem
  • 2010-05-07 18:28

Hmm, nja. Jag forsätter nog att köra via min Arport Express till stereon med en riktig subba.
Men den är nog schysst när man är på resande fot.

  • Medlem
  • 2011-06-21 20:24
Ursprungligen av Dalle:

Hmm, nja. Jag forsätter nog att köra via min Arport Express till stereon med en riktig subba.
Men den är nog schysst när man är på resande fot.

Såhär ett år senare har jag köpt en för att ha med på resor. Har precis kopplat in den och lyssnat någon timme. Och jag gillar den mer och mer. Den var svinigt dyr, men den blir säkert trevlig att ha med sig framöver.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-09 20:22

Kanske lite offtopic men köpte precis den här;

WOWee ONE Speaker - Global Website

Den använder resonansytan där du sätter den (bord, fönsterruta, vägg etc.) och det blir riktigt schysst basljud. I grunden är det en vanlig portabel högtalare men blev så imponerad av ljudet att jag satte fast den i glasbordet som min Macbook Pro står på och det rockar på bra.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-10 15:26

(Som Dalle nämner här ovanför).
Twelve South BassJump bärbar subwoofer för MacBook Pro - Apple Store (Sverige)

849:- är inte så pjåkigt, vore dock kul att se dem in action för att se om de fyller upp ljudet så som det lovas.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-10 15:39
Ursprungligen av Drakfot:

(Som Dalle nämner här ovanför).
Twelve South BassJump bärbar subwoofer för MacBook Pro - Apple Store (Sverige)

849:- är inte så pjåkigt, vore dock kul att se dem in action för att se om de fyller upp ljudet så som det lovas.

... och det kommer vi säkert få se i den här tråden så småningom ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-20 05:56

Jag köpte min på Macforum i Göteborg för en månad sedan.
För dessa pengar kan man naturligtvis få bättre ljud men då
blir det inte längre bärbart. Ljudet blir överraskande bra.
Jag är mycket nöjd och kan rekommendera ett köp.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-26 06:47

Cool, skulle kunna tänka mig en sån till min iMac 20" jag har på jobbet. Tror ni den kommer fungera bra till den? Står bara att den är för bärbara men stämmer det verkligen?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-26 07:30

nej det stämmer inte att den inte fungerar till en stationär maskin. Däremot har man ingen nytta av mobiliteten hos BassJump och det finns som bekant en oändlig mängd lösningar om man har en stationär dator gällande olika ljudsystem, men visst - tycker man den är snygg, och det är det ju, och inte behöver mer tryck, så varför inte....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-12-27 20:12

Även jag har köpt mig en BassJump 2.0
Är väl inget man blir vräkt från sin lägenhet av men ger helt klart ett lyft till bärbara datorer. Den är mest tänkt att ha vid bakgrundslyssning och ingen partyhögtalare. Ljudet är lite burkigt men för 655kr som min kostade så får det väl anses som godkänt.

Har även testat den till min iMac 21,5" men där var skillnaden inte lika stor.
Riktigt smidig är den och det är skönt att slippa nätadapters och externa volymkontroller. Bara ändra som vanligt på tangentbordet.

1
Bevaka tråden