Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD till min gen 1 Air - vilken ska jag välja av dessa?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallåj alla!

Så dog min Air häromdagen, efter att först ljudet slutat fungera och efter att ha blivit slö och långsam.

Försökte med alla tjyvknep, inklusive att bygga om directory med Diskwarrior, som bara ger resultatet "kan inte ersätta ditt directory p g a hårdvaruproblem med disken".

Jahapp. Då är det väl lika bra att hutta in en SSD disk och få upp farten på den tyvärr rätt långsamma Airen.

Frågan är, vilken disk ska jag välja? Fungerar alla med Zif-anslutning, eller måste den vara speciell för att gå att använda till Airen?

Googlade reda på följande diskar (i UK eftersom jag flyttat till London):

AMP 128GB SaberTooth Z4 1.8-inch IDE / PATA ZIF SSD Drive, International Discount Cabin

128GB RunCore Pro IV 1.8" 5mm PATA ZIF Solid State Drive SSD

128GB KingSpec 1.8" ZIF 40-pin SSD Solid State Disk SMI Controller (MLC)

Jag har nog aldrig hört talas om dessa märken tidigare, och vet inte riktigt vad jag ska välja.

De kan ha olika läs- och skrivhastigheter också, men med tanke på hur långsam och gammal (gen 1) Airen är kanske den är den svaga länken i sammanhanget?

Jag skulle verkligen uppskatta lite input i frågan, och köper den jag blir rådd att köpa. Valet 128 Gb är p g a att jag aldrig överlever med så lite som 64, samtidigt som steget till 256 verkar omotiverat dyrt....

Den enda jag själv har erfarenhet av är Runcore, och dessa funkar kanonbra.

Vilken som som har zif-kontakt ska funka.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-21 00:49

Jag har en Rev A MacBook Air med PATA och därmed valt en Runcore 128GB. Det är nog inte datorn utan PATA som gör att det går så segt. Men räkna med ca 4-5 ggr snabbare dator.

Ok, verkar som om alla star bakom Runcore...

Ingen som nagonsin hort talas om eller anvant sig av AMP eller Kingspec? Skiljer en tusing i pris, vilket kan indikera att de ar samre eller langsammare eller bade och...

Men det kan ju samtidigt vara sa att samtliga tillverkas i samma fabrik i Asien och bara brandas olika

Tusen tack - vic

Enligt specarna så skiljer det ganska mycket iallafall.

Runcore read/write 90/80 (MB/sec)
AMP read/write 80/38 (MB/sec)
Kingspec read/write 93/54 (MB/sec)

Mitt inlägg försvann tydligen. Här är i alla fall en länk till en tråd i ämnet med tips både för rev 1 och rev MBA: http://www.99.se/macbook-air/237877-byta-harddisk-i-macbook-air.html

Verkar som om Kingspec (f.o. made in China vilket ar det land jag litar minst pa i Asien vad galler kvalitet och finish) anvander JMicron's controller JMF602, vilken jag just last en del negativt om...

Aterstar bara Runcore och AMP.

Hastighetsmassigt har Runcore dubbla skrivhastigheten men i princip samma lashastighet - ar denna senare viktig?

Ursprungligen av scooterbabe:

[...] (f.o. made in China vilket ar det land jag litar minst pa i Asien vad galler kvalitet och finish) [...]

Gissa var i världen Apple tillverkar 100% av sina produkter!

Allt hänger på kravspecar och kvalitetskontroll snarare än fabrikens fysiska belägenhet...

Joda, jag kanner till det (designed in california, made in china) men det rubbar anda inte mina (van)forestallningar....

Verkar f o som om Kingspec-disken (aven Runcore tillverkas i Kina) finns med tre olika controllers:

* JMF602
* SMI
* SM2235

Den forsta ar ju uppenbarligen inte att ens tanka pa, men nagon som vet skillnaden mellan de ovriga tva?

Ok, sa samtliga tillverkas i Kina, antagligen i samma fabrik.

Den har har INTE JMF-kontrollern och ar samtidigt hyfsat prisad och specad:

128GB KingSpec 1.8" ZIF 40-pin SSD Solid State Disk SMI: Amazon.co.uk: Electronics

Klickar buy now with 1 click och aterkommer med resultat sa snart den anlant. Nagon som kan tipsa pa ett bra (enkelt) program for att testa disk-prestanda?

1
Bevaka tråden