Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag metadata att följa med när jag exporterar bilder

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag undrar hur jag ska göra för att bilderna när jag har exporterat dem från iPhoto ska ha med sig informationen om när de togs (den infon finns ju om bilden i iPhoto) och inte bara om när den lades till i iPhoto.

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-21 03:34

Om du exporterar bilden som orginal eller jpg ska informationen följa med. Även om du bara drar ut bilden på skrivbordet. Men du ser inte all information genom att bara välja visa info i Finder. Öppna bilden i till exempel Förhandsvisning, välj menyn Verktyg > Granskare så får du upp ett fönster med flera flikar och knappar på där du bland annat ska kunna se kamerans Exif-information. Vilken information som finns varierar beroende på kamera som använts.

Metainfo i en bild hänger med i alla led - det är de facto ganska omständigt att försöka radera eller ändra den :-D.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2011-06-27 12:47

Hakar på denna tråd som ju hittills upplyst mig. har trots det några funderingar. Mina gamla bilder har begränsad eller ingen Exif info. Dessa bilder togs med tidig digital kamera och jag hade otur vid en tidigare Iphoto import (mycket tidig) version som jag härjade om i forum vid tidpunkten. Den gången hade jag nog problem med både datorer och hårddiskar som jag aldrig redde ut och kan inte sakligt beskylla iphoto för det inträffade.

Men en fråga: När jag exporterar blir både skapelsedatum och ändringsdatum dagens datum. För de filer som saknar digitaliseringsdatum i Exif går det således inte att läsa in dessa i en Iphoto installation utan att förlora kronologisk info. eller finns det annan info lagrad någonstans?

Jag blir automatiskt misstänksam när det inte går att exportera till andra mjukvaror på ett bra sätt. Jag har inga planer på att överge Iphoto men tycker att det borde vara enkelt att spotta ur sig bilderna på samma sätt som man läste in dem i programmet. Är det någon som kan berätta vad jag gör för fel eller bekräfta att Iphoto inte lämnar ut samma info vid export som den fick när den importerades?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-27 22:38

Saknar bildfilen Exif-data från början så saknas det. Men det finns fler former av metadata i bildfiler. På så sätt kan man lägga till nyckelord, gps-koordinater med mera, även ett alternativt datum som iPhoto då väljer att sortera på. Informationen sparas i en separat .xml-fil i ditt iPhoto bibliotek. Olika bildhanteringsprogram kan implementerar detta på lite olika sätt.

Med nyare versioner av iPhoto ska man kunna exportera annan metainformation i bildfilen i IPTC-format även om jag tror det är rudimentärt jämfört med t.ex Aperture eller Adobes program. Man ska då inte välja att exportera som original (då exporteras just bara originalfilen med den ursprungliga Exif-infon), utan det ska finnas alternativ att lägga med metainformation. Jag har inget nyare iPhoto att testa med just nu, jag tror det kom i och med iPhoto 8, och fungerar sisådär i iPhoto 9. Leta i hjälpen och googla.

1
Bevaka tråden