Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini med iPad som skärm och mus?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-06-20 13:06

Jag tänkte använda min Mac mini utan att koppla en vanlig skärm till datorn via HDMI kabeln och istället bara skicka bilden till min Ipad trådlöst.

Jag köpte appen Air Display men den visar bara bilden som skickas ut till ordinarie skärmen och eftersom jag inte har någon bild där får jag ingen kontakt. Det känns lite tråkigt att behöva köpa en skärm för några hundra som jag inte behöver därför undrar jag om någon vet något annat sätt att få bilden till Ipaden?

Jag vill att det skall vara automatisk inloggning och väckning om MacMinin har somnat. Sedan skall man kunna trycka på Ipad för att röra muspekaren, man ska alltså inte behöva "dra" musen på Ipaden.

Tacksam för hjälp.

Det går nog inte. Du kan ju fjärrstyra den via VNC, men det är nog också allt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-20 13:23

Det är ett alltför specifikt önskemål. Du måste nog skapa en lösning själv, eller anlita någon som kodar åt dig.

Vad hade du tänkt tjäna på en sådan lösning istället för att använda din iPad direkt? Tänk även på att inga program på mac är anpassade för touch-styrning. Även om det skulle gå att ordna blir det knappast någon angenäm upplevelse, ens när du t.ex. surfar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-06-20 15:09

Den står som musikstation och är kopplad till min förstärkare. Jag kör spotify via den och det kan jag köra med en spotifyapp, men jag skulle även vilja kunna spela vanliga cd-skivor via mac minin.

Ipaden skulle då bara fungera som en fjärrkontroll när jag vill byta låt, ändra volymen m.m.

Då skulle VNC fungera, men det vore varken smidigt eller snyggt. Låter som om det vore enklare med en vanlig Apple Remote och sen använda VNC när du behöver göra något mer avancerat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-20 16:16

Remoteappen i iPad? Den fjärrstyr ju iTunes... och där kan du spela CDskivor. Eller missförstår jag?

Ursprungligen av kenjon:

Remoteappen i iPad? Den fjärrstyr ju iTunes... och där kan du spela CDskivor. Eller missförstår jag?

Nej jag tror du förstår rätt, men blev lite nyfiken. Kan man styra CD-uppspelning från Remote-appen också? Det måste jag testa... Har inte tänkt på att det kan fungera.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-06-25 21:11

Hade det inte varit lättare att köpa en förstärkare med stöd för ipad eller airplay? Känns som en rätt dyr och omständig jukebox annars.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2011-07-14 01:53

Kolla in appen "Air Video" för strömmande video från stationär till iPhone och/eller iPad.
Fungerar enormt bra.

För fjärrstyrning fungerar Teamviewer superbt.

Du kan också via inställningar för kraft schemalägga sov och vakentider samt ställa in "Wake on lan",
vilket det också finns appar för (iphone) så du kan väcka utanför schema från telefon.

Musik i iTunes delar du ut via "Hemmadelning". Foton delar du ut via iPhoto.

Dokument kan du dela med hjälp av Dropbox.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-07-14 09:31
Ursprungligen av Proteus:

Kolla in appen "Air Video" för strömmande video från stationär till iPhone och/eller iPad.
Fungerar enormt bra.
.

Nu var det inte att strömma video han var ute efter utan att använda iPaden som extern skärm till sin Mac Mini

Jag kör VNC från min iPad till antingen Minin eller MacBook:en för att styra t ex Spotify, jag tycker det fungerar helt ok Så länge man inte försöker t ex se film eller så fungerar det helt ok att styra mus / tangentbord via iPad:en samtidigt som man har den som display.

Du kan väl installera AirPlayer på din Mac Mini och streama från din iPhone/iPad?

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2011-07-22 10:06

Den här kanske:
jfControl - Remote Control for the iPad

Ej testat. Verkar vara som gamla goda Salling Clicker. Man styr macen via förenklade gränssnitt. Bra just för att styra mediaspelare.

1
Bevaka tråden