Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta grafikkort i iMac 24"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt grafikkort i min iMac 24" har gått sönder.
Det satt ett nvidia 8800GS 512MB i min iMac.

Nu har jag fått tag i ett ATI Radeon 2600XT som suttit i en MP 2008.

Kommer det funka att slänga i det kortet i min iMac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-19 12:35

Det är speciella kort som sitter i iMacen så svaret är nej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-19 13:11

Hur gammal är iMacen? Jag fick mitt bytt när jag nämnde konsumentköpslagen, de hade t.om. färdiga formulär som LAN-master fyllde i. Jag hade haft min i ca 2.5år om jag inte missminner mig - det hela tog inte mkt mer än en vecka och kostade inte en krona.

Den är köpt Maj 2008.
Jag skällde ut Apple efter noter i ca. 2 timmar i fredags, då mitt grafikkort la av efter deras uppdatering.
Men dom hade inget som helst intresse av att hjälpa till alls.

Så nu lutar det åt ca. 5000 kr för att få kortet utbytt.
Eller finns det någon som har ett bätte/billigare förslag?

Ursprungligen av rodman45:

Den är köpt Maj 2008.
Jag skällde ut Apple efter noter i ca. 2 timmar i fredags, då mitt grafikkort la av efter deras uppdatering.
Men dom hade inget som helst intresse av att hjälpa till alls.

Så nu lutar det åt ca. 5000 kr för att få kortet utbytt.
Eller finns det någon som har ett bätte/billigare förslag?

Skälla ut folk brukar sällan hjälpa, tvärtom.. Du kanske bara skrev så men det var inte riktigt så aggressivt som din text..

Bättre förslag, köp ny. Verkar vansinnigt att betala 5000kr för att få igång en 3 år gammal iMac. Tycker iaf jag.

Snarare så att jag tröttnade på att få höra: "Den är över 3 år gammal, så vi tänker inte hjälpa dig"
Och nej, jag var inte ett dugg aggresiv, bara förklarade att dom var ansvariga för att mitt kort gick sönder, för att det faktiskt är dom som rekomenderar att man ska uppdatera så fort det finns en uppdatering.
Och dom tar inget som helst ansvar för mjukvaran...

Jag försökte förklara att det faktiskt finns något som heter goodwill, för det är till sist dom som får ta ansvar för uppdateringarna som dom skickar ut.
Men nej, det ville dom inte alls...

Och att hitta ett grafikkort till min iMac verkar helt lönlöst, det finns inga att få tag på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-24 11:00

Fan vilken otrevlig tillfällighet.

Min iMac 24" som jag köpte i maj2008 har precis gått sönder också. Tror det är fläkten till grafikkortet som gav upp.
Körde ett hardware test och hittade fel "1369".

Verkade vara riktigt dyrt att lämna in för reparation. Tror lätt det är mer värt att köpa nya 21" för 11 tusen.

Kan man få ut något för sin imac som är trasig? Sälja av delar, eller va tusan, är den värd 0kr ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-24 13:02

Har ni kollat med era försäkringsbolag? Har aldrig behövt använda det, men t.ex. If har nyprisgaranti på eletroniska prylar i fyra år.

edit. Var visst tre år, kollade deras försäkringar nu. Antingen har de ändrat det, eller så är det jag som kommer ihåg fel.

Skadar iaf inte att ringa och fråga.

Har samma problem med min iMac. Har haft den inlämnad vid 2 tillfällen och de har bytt grafikkortet totalt 3 gånger.
Nu verkar samma fel ha inträffat igen, och den är 3 år i höst så jag hoppas på att kunna reklamera hela datorn och få en annan eftersom reparation inte verkar hjälpa.

Jag köpte en imac den sista vita 24". Grafikkortet havererade då köpte jag en imac 24" 2008.
Nu har det grafikkortet slutat att funger det med. Hur många år behöver Apple för att komma tillrätta med dessa datorer. Vågar jag köpa en 27" imac eller ska jag köpa något mer driftsäkert. (kom med förslag)
Sitter det fortfarande mxm kort i imac27"

1
Bevaka tråden