Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning Mac/Win, ärva behörighet i undermappar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått till fildelning mellan mina macar och windowsdatorer men hur gör jag för att min macmini (som fungerar som filserver) ska låta undermapparna ärva behörigheterna? Jag sätter "Läs/skrivbar" på hemmappen på servern, men denna behörighetsnivå följer inte med nedåt i mappstrukturen. Jag vill ju inte behöva gå in på varje undermapp och sätta behörigheten.

Tacksam för er hjälp.

/Johan

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-18 19:24

Kolla in terminal-kommandona "chmod -R" och "chown -R" (R = rekursiv, ändra allt nedan angiven katalog).

Exempel (ändra ägare):
sudo chown kalle -R /Users/kalle/katalog/

Exempel (ändra rättigheter, Read Write eXecute):
sudo chmod +x -R /Users/kalle/katalog/ (tillåt alla filer att köras, exekveras)

Ungefär så.

Tack för tipset Matti! Är rätt ny på Mac. Har lite svårt att fatta att en sån här grej ska vara så komplicerad att åstadkomma. Det borde vara en mycket vanlig önskan att dela ut en mapp och dess undermappar. Eller tänker jag på fel sätt? Jobbar man med fildelning på ett annat sätt på Mac?

Men som sagt, tack för tipset. Ska testa det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-19 00:42

Nej det behöver inte vara så krångligt. Du väljer "Visa info" (kringla-I) på en mapp, trycker på hänglåset och under kugghjulet finns alternativet "Använd för inkluderade objekt"

Tack Ingo! Detta fungerade utmärkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-19 00:48

Men ett säkrare sätt än att manuellt börja mixtra med rättigheterna är att använda den inbyggda fildelningen på mac-minin. Systeminställningar > Delning > Fildelning. Du kan lägga till vilka mappar som ska delas ut och till vilka användare. För att aktivera Windows-fildelning (SMB) trycker du på knappen Alternativ.

1
Bevaka tråden