Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lätt/svårt att byta hårddisk i denna Mbp?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Verkar vara olika svårighetsgrad med att byta hårddisk beroende på vilken modell man har.
Har bytt disk i dotterns Macbook för ett tag sedan och det gick ju ganska lätt med hjälp av er på forumet. Var mest att hålla ordning på alla skruvar och att inte dra av den där flärpen.
Gäller nu en Mbp15, 2,4 GHz årsmodell 2007 är den något att ge sig på för en som pillat lite men inte är någon tekniker.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-18 16:41

Det är väl en smula svårare än i Unibody-varianten av MBP. Men ändå inte oöverkomligt svårt...

Här är en guide från ifixit:
MacBook Pro 15" Core 2 Duo Model A1211 Hard Drive Replacement - iFixit

Skillnaden är väl att du monterar av topcase istället och måste därför vara lite försiktig med kablaget till tangentbord/trackpad.

Skall själv utföra denna operation när Lion kommer, min originaldisk har 50 skadade sektorer än så länge. Hoppas den håller någon månad till. Kämpa!

Det är lite knöligare, och just på grund av det fick man aldrig byta hårddisk och behålla garantin på den modellen, till skillnad från MacBook och dagens MacBook Pro.

Lite knöligare, innebär det svårt och i sådana fall vad är det att tänka lite extra på innan jag ger mig in i den dvs vad kan jag ha sönder är väl egentligen frågan som jag skulle vilja ha ett svar på innan mina små fingra ger sig på detta. Alternativet är ju att ge dottern denna och köpa mig själv en ny men gillar att den har plats för Esata kort.

Du ser i guiden som PutteSWE postade.

Det som riskerar att gå sönder är top case (p g a sådana små flatkablar som du stötte på i din MacBook). Sen finns det ju alltid en risk när man öppnar upp en dator så. Det kan vara lite krabbigt att få dit top caset perfekt, men det går till slut. Tänk dig när du tog bort top caset på MacBooken, och lägg till kanske lika mycket tid till eftersom hårddisken skall bort. Men titta i guiden och se om du tror du fixar det.

Tar man det bara lugnt och försiktigt så bör man inte ta sönder något, följ guiden bara i lugn och ro.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-18 16:58

Ett tips är att förbereda sig med korrekta verktyg, och läsa guiden 2ggr i förväg...

Många fler oranga kablar än i MacBooken, fuskade när jag bytte disken i den och tog inte bort kabeln utan ställde upp locket på böcker och jobbade med topcaset på, så, njae tycker det verkar vara vanskligare, en fråga som uppstår är hur sitter de där oranga snoddarna fast, man ser inte riktigt hur lätta/svåra de är att ta loss sätta dit är det "knäppen". För mig är de snoddarna som verkar vara problemet resten är ju "bara" att skruva.....

Ser inte hur det sitter fast, dvs om det är att dra eller knäppa loss, kanske inte är något problem när man väl är där, men man vill ju inte dra om det liksom inte är det som ska göras, säkert lite konstiga frågor om man har gjort/sett detta många gånger innan, men det är såna här oranga kablar som kan hindra en nybörjare att ta sig in.
Bra tips att läsa två gånger i förväg och ha korrekta verktyg, sist hade jag även plastmuggar märkta med varje steg, så att skruvarna hamnade rätt. Tack för hjälp och tips.

Ursprungligen av nyulrika:

Ser inte hur det sitter fast, dvs om det är att dra eller knäppa loss, kanske inte är något problem när man väl är där, men man vill ju inte dra om det liksom inte är det som ska göras, säkert lite konstiga frågor om man har gjort/sett detta många gånger innan, men det är såna här oranga kablar som kan hindra en nybörjare att ta sig in.
Bra tips att läsa två gånger i förväg och ha korrekta verktyg, sist hade jag även plastmuggar märkta med varje steg, så att skruvarna hamnade rätt. Tack för hjälp och tips.

Jo men titta på keptangs bilder. På den första ser du att han har ett svart verktyg under kontakten, därför att den lossas genom att man "drar" den rakt upp. På den andra bilden ser det likadant ut, men där sitter kabeln helt enkelt fast mot hårddisken med lite dubbelhäftande tejp.

Du ser vad du ska göra när du ser kablarna/kontakterna.
Om du inte gör det, så låt någon göra det åt dig.

Det är inga konstigheter..

Tack! Känner mig mycket säkrare nu på hur jag ska göra och att jag nog kan själv.

Tips på disk.

1
Bevaka tråden