Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fusk HDMI kabel till Macbook Pro saknar ljud?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Jag har den senare varianten av macbook som ska kunna skicka ljud)

Denna kabel kändes som ett smart sätt att komma undan billigt (istället för att köpa HDMI displayport adapter och sedan HDMI kabel).

Men, det kommer inget ljud till min TV. Måste man ändra i inställningarna på Macbook pro eller är det kabeln det är fel på? Det är en Phillips LED TV.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-07 20:35

Du måste ändra ljudinställningar på Macen.

Känner mig dum. Tittade hela tiden i Display inställningarna. Ska testa.

(Till mitt försvar googlade jag en hel del, måste ha fokuserat på fel ord)

Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-08 17:21

Ljudenheten brukar heta HDMI eller DP nånting + namnet på den enhet den är ansluten till, typ HDMI på Samsung XA-23233

Hej! Kan inte mycket om Mac men har en Macbook5,1. Köpte den i slutet på 2009. Har precis köpt en full HD LG 32tum lcd tv. Gick till Media Markt och sa att jag villa koppla datorn till tv:n. Jag köpte då en 20Pin Mini Display Plug/HDMI 19 Male L:2.0M. Jag har kopplat lagt i sladden till datorn och hdmi sladden till tv:n och lyckades få fram bild som en extra skärm på tv:n, skärmarna är alltså separata just nu. Ljudet kommer dock ut från macen och inte från tv:n som det borde göra. Jag har inte rört några inställningar eller liknande. Hur kopplar jag lättast samman macen med tv:n och får med ljud? Har som ni nog förstår inte så bra koll på det här, men skulle någon kunna berätta detaljerat hur jag enklast gör det!

Oerhört tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • 2011-06-14 12:35

Du har det gamla GeForce 9400M-grafikkortet i den burken. Och det kortet stödjer inte ljud ut via MDP. Vad du får göra är att köra via hörlursuttaget på datorn.

Tack för svaret! Skulle du kunna länka till ett förslag som bör fungera?

  • Medlem
  • 2011-06-17 09:30
Ursprungligen av koffas:

Tack för svaret! Skulle du kunna länka till ett förslag som bör fungera?

Antingen kör du en budgetvariant, behåll den kabel du har och komplettera med denna:
KABEL AUDIO 3,5MM HANE TILL 2XRCA HANE 0.5M - Produktinformation

Eller så köper du en onödigt dyr kabel hos tex Macoteket:
Kanex Mini DisplayPort > HDMI-adapter med analogt ljud - Macoteket
(Den finns även med digitalt ljud)

Samma funktion, olika pris.

Nu har jag köpt budgetvarianten. Har lagt upp lite bilder på ljudsladd och tv, dator utgångar. Problemet är att nu när jag kopplar in Ljudet i datorn och i tvn så försvinner ljudet helt, det låter varken i dator eller tv:n, trodde först att det var glapp men vrider, drar in/ut men fortfarande samma problem, kan man göra någon inställning eller liknande?

ImageShack Album - 4 images

Ursprungligen av koffas:

Nu har jag köpt budgetvarianten. Har lagt upp lite bilder på ljudsladd och tv, dator utgångar. Problemet är att nu när jag kopplar in Ljudet i datorn och i tvn så försvinner ljudet helt, det låter varken i dator eller tv:n, trodde först att det var glapp men vrider, drar in/ut men fortfarande samma problem, kan man göra någon inställning eller liknande?

ImageShack Album - 4 images

Nu var det lite svårt att förstå hur du hade kopplat det, men om du nu har HDMI in på en ingång på TVn så kan du inte ha ljud in på en annan ingång. Om jag fattat dina bilder rätt så har du kört in ljudet på AV IN 2, och då hamnar ljudet också där. Du måste koppla in ljudet på någon ingång som du kan ha samtidigt som du kör HDMI. Smidigast är förstås om du tar ut ljudet från Macen till en förstärkare.

Det du skriver stämmer, ajdå. Det var inte bra! Får sprätta upp pengarna, något förslag på billig och bra förstärkare?

Ursprungligen av koffas:

Det du skriver stämmer, ajdå. Det var inte bra! Får sprätta upp pengarna, något förslag på billig och bra förstärkare?

Det beror väl lite på om du vill ha en stereo- eller surroundförstärkare, men det ligger lite utanför detta forums område. Forumet på MinHembio brukar ha många tips.

  • Medlem
  • 2011-06-17 20:18

På min TV finns det en HDMI-in som har analogt ljud in. Du har ingen sådan kombo på TVn?

Hej! Vi kör om alltihop. Vi säger att jag säljer alla sladdar som jag har köpt och vill koppla min mac till tv:n. Nedan finns alla ingångar som både tv:n och datorn har som vi kan använda. Vilken/vilka sladdar behöver jag köpa? Kan jag klara mig utan en förstärkare?

ImageShack Album - 3 images

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-18 22:48
Ursprungligen av koffas:

Hej! Vi kör om alltihop. Vi säger att jag säljer alla sladdar som jag har köpt och vill koppla min mac till tv:n. Nedan finns alla ingångar som både tv:n och datorn har som vi kan använda. Vilken/vilka sladdar behöver jag köpa? Kan jag klara mig utan en förstärkare?

ImageShack Album - 3 images

Du har en optisk ljudingång som benämns "AUDIO IN (RGB/DVI)". HDMI-ingången benämns som "HDMI/DVI", så jag tolkar det hela som att den optiska ingången fungerar samtidigt som hdmi-ingången. Då borde det funka med en sån här ljudkabel tillsammans med hdmi: Optisk fiberkabel

1
Bevaka tråden