Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksproblem efter uppdatering

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vill börja med att ursäkta om jag har lagt tråden i fel forum eller om det finns någon tråd som rör sig om samma problem.

Det här är problemet:

Min mamma har en macbook med Snow Leopard 10.6.5. Allting har fungerat bra med att koppla upp sig till nätverket bortsett från någon gång då och då, när det stått "anslutningen nådde en maxtidsgräns", fram till igår.

Igår installerade vi den senaste uppdateringen, med Itunes och en mac os x-uppdatering. Enligt fliken "programuppdatering" så var det 10.6.5-uppdateringen.
Det som hänt nu är att vi fortfarande kan nå nätverket och skriva in lösenordet men INGENTING händer. Det står fortfarande att den nått en maxtidsgräns, men när man går in och försöker få hjälp av assistenten så står det att "LÖSENORDET ÄR OGILTIGT".

Hur kommer det sig när jag på min andra dator kan surfa och logga in hur lätt som helst? Har det med nyckelhanteraren att göra?

Snälla, hjälp mig! Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2010-11-20 01:01

Provat att skapa en ny användaridentitet och provat logga in därifrån? Funkar det så är det förmodligen inställningarna det är fel på och då kan det vara god idé att plocka bort inställningsfilerna och lägga in informationen på nytt. Gör ett försök med detta och rapportera sen hur det gick.

Tack för svaret, har inte hunnit testa då jag befunnit mig på annan ort. Ska besöka morsan på söndag, återkommer med svar!

Har nu skapat en ny användare och det fungerar fortfarande inte. Något nytt tips?
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2010-11-29 02:34

Ja då är nog mitt bästa tips att

1. Ta back-up på allt.
2. Nollställ PRAM
3. Formatera om och installera om datorn.

Om inte ovanstående funkar, så kan du ha ett hårdvarufel i datorn, eller så är det något knas med routern. Har ni ändrat någon inställning i routern på senare tid? Jag utgår från att det är trådlöst ni ansluter, men bekräfta gärna.

skönare att kolla routern än formatering=)

  • Medlem
  • 2010-11-29 03:11

Det förutsätter dock att någonting ändrats där. Annars tror jag inte att det är lösningen.

Ursprungligen av wilhelmsson:

skönare att kolla routern än formatering=)

Routrar kan ju balla ur ibland, en återställning eller uppdatering av firmware kan lösa problemet också!

  • Medlem
  • 2010-11-29 13:29

Låter rätt osannolikt, med tanke på att de andra datorerna fortfarande funkar där, mot samma router.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Routrar kan ju balla ur ibland, en återställning eller uppdatering av firmware kan lösa problemet också!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Låter rätt osannolikt, med tanke på att de andra datorerna fortfarande funkar där, mot samma router.

Den informationen missade jag! Då är det säkert något fel med datorn.

Något man kan göra för att undvika ominstallation av datorn är att sätta en annan mac i targetmode och boota datorn från den hårddisken för att utesluta hårdvarufel

  • Medlem
  • 2010-11-29 13:37

Och hur skulle det gå till om det inte är identiska datorer? Systemet på varje respektive mac är specifikt för den maskinen. Du kan t e x inte starta en mac pro från en macbooks startskiva.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Den informationen missade jag! Då är det säkert något fel med datorn.

Något man kan göra för att undvika ominstallation av datorn är att sätta en annan mac i targetmode och boota datorn från den hårddisken för att utesluta hårdvarufel

Ursprungligen av Korsriddaren:

Och hur skulle det gå till om det inte är identiska datorer? Systemet på varje respektive mac är specifikt för den maskinen. Du kan t e x inte starta en mac pro från en macbooks startskiva.

Har för mig att jag bootat genom t-mode, kan minnas fel då det var ett tag sen i så fall.

Då är det nog enklast och installera om OSX för att utesluta hårdvarufel.

Har för mig att man skall kunna installera OSX på en extern hårddisk men kan också vara fel. Vet iaf att man kan installera OSX från usb minne/hårddisk

  • Medlem
  • 2010-11-29 14:07

Det sista du skrev med USB-minne stämmer, om det görs på rätt sätt. Det förutsätts dock att det är datorns specifika system, eller en retailversion som använts. Det går inte att ta en annan dators restoreskivor och använda.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Har för mig att jag bootat genom t-mode, kan minnas fel då det var ett tag sen i så fall.

Då är det nog enklast och installera om OSX för att utesluta hårdvarufel.

Har för mig att man skall kunna installera OSX på en extern hårddisk men kan också vara fel. Vet iaf att man kan installera OSX från usb minne/hårddisk

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det sista du skrev med USB-minne stämmer, om det görs på rätt sätt. Det förutsätts dock att det är datorns specifika system, eller en retailversion som använts. Det går inte att ta en annan dators restoreskivor och använda.

Japp, stämmer bra. Installerade om mitt system på det viset i förrgår

Hej igen! Efter nästan ett halvårs uppehåll ( ) har vi nu installerat om OSX! En liten detalj som jag missade senast var att hon kan ansluta till andra WLAN, men inte det här hemma.
Alla andra datorer kan också ansluta som sagt, det är bara den här specifika datorn som krånglar med hemmets WLAN men andra nätverk, som grannens, kan hon ansluta till. Väldigt skumt det här.

Har varit med om samma sak, vissa datorer/nätverkskort verkar vara totalt inkompatibla med vissa routers.
Gäller både Windows/Mac..

Prova med en annan router.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-16 23:46
Ursprungligen av keptang:

Har varit med om samma sak, vissa datorer/nätverkskort verkar vara totalt inkompatibla med vissa routers.
Gäller både Windows/Mac..

Prova med en annan router.

Håller med,

fick egen erfarenhet för någon vecka sedan. Satta upp en Zyxel och kunde inte ansluta med min MBP, fick inom ett fåtal sekunder upp att maxtiden för anslutningen hade nåtts vid försök att ansluta med kryptering påslagen. Funkade utmärkt med min iPhone när jag slog av krypteringen kunde även datorn ansluta. Helt sjukt problem, framförallt eftersom Apple har haft stöd för WPA/2 i över fem år i alla sina datorer.

Ursprungligen av mattem:

Håller med,

fick egen erfarenhet för någon vecka sedan. Satta upp en Zyxel och kunde inte ansluta med min MBP, fick inom ett fåtal sekunder upp att maxtiden för anslutningen hade nåtts vid försök att ansluta med kryptering påslagen. Funkade utmärkt med min iPhone när jag slog av krypteringen kunde även datorn ansluta. Helt sjukt problem, framförallt eftersom Apple har haft stöd för WPA/2 i över fem år i alla sina datorer.

Yep, det är något med vissa nätverkskort i kombination med vissa (skräp)routrar som skiter sig.

1
Bevaka tråden