Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro - Startar ej från bootmedium - 3 "beep"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försökte installera DP4 men detta misslyckades. Därefter så skulle jag återställa datorn till Snow Leopard och försökte då boota från en USB-sticka. Det enda jag hör är 3 "beep" i en jämn följd. Dessa upprepas tills jag stänger av datorn på "power-knappen". Vad är det för fel? Har försökt att resetta PRAM (cmd+opt+p+r) men det hjälper dessvärre inte.
Macbooken jag har är 15" early 2011-årsmodell.

Någon som har någonting som skulle kunna hjälpa mig?

Logga in på developer.apple.com, där ska du finna hur du som utvecklare ska lösa det!

För att förtydliga så är det boota från USB-sticka med Snow Leopard som jag vill göra. För att därefter kunna återställa min Macbook Pro via Time Machine. VARFÖR går det inte? Varför skulle jag inte kunna boota från ett medium som inte har något att göra med Lion?

Vad händer om du bootar på det mediet som levererades med datorn?

• 1 beep = No RAM installed/detected
• 2 beeps = Incompatible RAM type installed
• 3 beeps = No RAM banks passed memory testing
• 4 beeps = No good boot images in the boot ROM
• 5 beeps = Bad ROM boot block or processor is not usable

3 tut, ta ur ena minneskretsen, starta, fortf tut?
byt minne, starta

Försök sluta dig till vilken minneskrets som är kass.

Jag har vart med om att minnen inte sitter rätt i, ta loss och sätt tillbaka har löst det hela för min del.

Har nu provat att byta till originalminnena, då jag på egen hand satt i minnen. Detta hjälpte dock inte. Jag har nu vid flera tillfällen fått Kernel Panic då jag försökt boota från USB-stickan.
Anledningen till att jag inte använder originalskivorna är att jag inte bor där jag har dem nu över sommaren och det är ca: 40 mil att åka för att hämta dem. Har även provat att boota från min pappas skivor till en 2010-års iMac, vilket inte heller fungerade.

Är det moderkortet som har gått tro? Jag bifogar en bild på den Kernel Panic jag fått vid några tillfällen. Enligt den tolkar jag det som att processorn ej hittas/fungerar korrekt.

Imageshack - photo20110615004515.jpg

Ok, tror fortfarande att det beror på att du använder en version som inte stöder din Macbook.

Se här t.ex. Installed Snow Leopard Won't Boot Up - MacRumors Forums

Citat:

I just had a laptop do all of the things posted in this thread to me and found out that it was nothing more than using the exact OS disc that shipped with my model laptop which was Mac OS X Snow Leopard 10.6.7 for the Early 2011 MacBook Pro 15". Apparently every model I guess after 2010 is hard coded to only be re-installed with the exact OS version that the computer shipped with. If you don't know your model look on the bottom and type in the serial number into support.apple.com and it will tell you info on your laptop also just do like I did and set up a genius bar appointment at the apple store and tell them exactly what is going on and they will fix it in 5 to 10 minutes.

Ursprungligen av keptang:

Ok, tror fortfarande att det beror på att du använder en version som inte stöder din Macbook.

Se här t.ex. Installed Snow Leopard Won't Boot Up - MacRumors Forums

Det låter ju absolut inte orimligt. Jag hoppades ju att det skulle bli som på min gamla Macbook pro. När man stoppade i "fel skivor" där bootade den upp och sade att det inte går att installera och frågade om man ville återställa via TM. Men jag antar att jag får ta och masa mig iväg och hämta skivorna.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-16 10:53

Köp en ny för 319:- Bra mycket billigare än 80 mil t&r. Du missar iLife, men det kan du installera från din fars systemskiva två, applications.

Man ska väl kunna boota för att återställa från time machine från en skiva man inte fick med datorn?

1
Bevaka tråden