Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka sociala medier satsar ni på?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-07 18:34

Hej på er!

Vilka sociala medier använder du som (små)företagare för att nå ut till dina kunder?

Twitter, Facebook, YouTube, Flickr, MySpace eller varför inte 99?

Hur tänker ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-07 19:00

På Facebook förekommer 75% av min bransch, så det är ett naturligt forum för kontakter. På YouTube läggs också mycket filmmaterial upp av värde... Är dock kluven till nyttan av sociala medier, då de lätt hamnar i gråzonen mellan privat och yrkesroller. Visst finns det de som skippar detta 'gammaldags' resonemang helt, men tyvärr blir det oftast av ondo då få kan hantera konsekvenserna av att lägga upp sina liv öppet i cyberrymden. Skulle vilja påstå att bara 25% av de som t.ex. utnyttjar Facebook också kan hantera mediet professionellt (även privat).

Twittrar en del - fast det är inte lätt att ha tillräckligt med intressant material att lägga upp. Försöker även söka på Twitter och svara på frågor inom området.

Facebook page tycker jag är ett "problem". Det gäller att snabbt få en tillräckligt stor grupp som gillar för det ser ganska tråkigt ut när man ser "7 personer gillar sidan" Det är lite av moment 22 - när det är få som gillar sidan så är det få som klickar på LIKE och vice versa. Sedan verkar det som om folk i olika "branscher" är olika benägna att klicka på LIKE. Sitter med en organisation som har 500 vänner varav en del är ganska aktiva i kommunikationen. Trots det har man inte ens lyckats komma upp i 50 på sin sida trots olika "events". Kan till en viss del kanske bero på att man inte kräver att folk gillar sidan för att se materialet - men detta krav är något alla ogillade.
Är med i ett projekt i en annan "bransch" och där verkade det som om folk klickade så fort de besökte sidan.

Använder Flickr, jalbum, Picasa en del för foton. Främst för att de ger lite länkjuice till webbplatsen. YouTube är nästa projekt för att lägga ut bildspel som sedan "även" ska visas på webbplatsen.

Själv använder jag LinkedIn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-08 00:28

Twitter FTW! Lätt att ta del av intressanta nyheter omedelbart efter de släpps och lätt att kommunicera med "större drakar".

Facebook och mr Zuckerberg har jag personligen bojkottat i flera år, jag har aldrig någonsin haft ett Facebook-konto och kommer aldrig att skaffa ett.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-14 11:56

Hej på er!

Ursprungligen av Clavius:

På Facebook förekommer 75% av min bransch, så det är ett naturligt forum för kontakter. På YouTube läggs också mycket filmmaterial upp av värde... Är dock kluven till nyttan av sociala medier, då de lätt hamnar i gråzonen mellan privat och yrkesroller. Visst finns det de som skippar detta 'gammaldags' resonemang helt, men tyvärr blir det oftast av ondo då få kan hantera konsekvenserna av att lägga upp sina liv öppet i cyberrymden. Skulle vilja påstå att bara 25% av de som t.ex. utnyttjar Facebook också kan hantera mediet professionellt (även privat).

Som du säger är det nog väldigt svårt att hålla isär det privata och det företagsamma framförallt på grund av andra! YouTube är en självklarhet tycker jag och framförallt har de en väldigt trevlig tjänst.

Ursprungligen av macwitty:

Twittrar en del - fast det är inte lätt att ha tillräckligt med intressant material att lägga upp. Försöker även söka på Twitter och svara på frågor inom området.

Facebook page tycker jag är ett "problem". Det gäller att snabbt få en tillräckligt stor grupp som gillar för det ser ganska tråkigt ut när man ser "7 personer gillar sidan" Det är lite av moment 22 - när det är få som gillar sidan så är det få som klickar på LIKE och vice versa. Sedan verkar det som om folk i olika "branscher" är olika benägna att klicka på LIKE. Sitter med en organisation som har 500 vänner varav en del är ganska aktiva i kommunikationen. Trots det har man inte ens lyckats komma upp i 50 på sin sida trots olika "events". Kan till en viss del kanske bero på att man inte kräver att folk gillar sidan för att se materialet - men detta krav är något alla ogillade.
Är med i ett projekt i en annan "bransch" och där verkade det som om folk klickade så fort de besökte sidan.

Använder Flickr, jalbum, Picasa en del för foton. Främst för att de ger lite länkjuice till webbplatsen. YouTube är nästa projekt för att lägga ut bildspel som sedan "även" ska visas på webbplatsen.

Twitter har jag tidigare haft väldigt svårt att se syftet med. Men jag har läst på och tror mig kunna se stora fördelar framförallt mot Facebook.

Ursprungligen av The Real Viking:

Själv använder jag LinkedIn.

Detta har snubblat över några gånger men kan inte säga att jag vet vad det är. Jag får läsa på!

Ursprungligen av zinned:

Twitter FTW! Lätt att ta del av intressanta nyheter omedelbart efter de släpps och lätt att kommunicera med "större drakar".

Facebook och mr Zuckerberg har jag personligen bojkottat i flera år, jag har aldrig någonsin haft ett Facebook-konto och kommer aldrig att skaffa ett.

Jag tror du har helt rätt!

Sammanfattningsvis så tror jag att det man inledningsvis skall satsa på är YouTube och Twitter.

Tack för många bra svar!

Öl.

Ursprungligen av irrelogical:

Öl.

Va?

Vad är det för URL dit?

Ursprungligen av keptang:

Va?

Vad är det för URL dit?

Meh, det finns ju lokalt i varje Unix-system.

cd /pub
more beer

Ehm, ja, på tal om topic... O:-)

Ursprungligen av irrelogical:

Meh, det finns ju lokalt i varje Unix-system.

cd /pub
more beer

Ehm, ja, på tal om topic... O:-)

me@sphinx:~$ cd /pub
me@sphinx:/pub$ more beer
beer: No such file or directory

On Topic; YouTube/Facebook/Twitter/LinkedIn.
Jag tycker dessa 4 kompletterar varandra ganska bra.

YouTube = Perfekt för att demonstrera/visa produkter/webcasts.
Facebook = Bredare (mer kommersiellt), fler personer har Facebook än Twitter.
Twitter = Mer direkt, korta meddelanden, snabbare kommunikation, många har en direkt feed från Twitter i deras iPhone t.ex. så det går snabbt att få ut information.
LinkedIn = Professionellt nätverksbyggande, inte så mycket kommunikation, mer en databas över vad folk har för jobb/kontakter m.m.

Det är iaf så jag ser på det just nu..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 13:56

Jag använder det som mina kunder är på, och det kan vara vad som helst. Men framför allt Facebook/Linked in

Mina kunder är oftast bakåtsträvande gamla herrar som fortfarande tycker att en skiftnyckel är höjden av teknologi och det enda man behöver i livet. Jag har en Facebook-sida som har, hör och häpna, 36 likes varav jag gissar att 2/3 är rena misstag. Vissa kunder skickar handskrivna beställningar per post. Och jag arbetar enbart mot återförsäljare och reparationsverkstäder.

Ursprungligen av pmarriott:

Mina kunder är oftast bakåtsträvande gamla herrar som fortfarande tycker att en skiftnyckel är höjden av teknologi och det enda man behöver i livet. Jag har en Facebook-sida som har, hör och häpna, 36 likes varav jag gissar att 2/3 är rena misstag. Vissa kunder skickar handskrivna beställningar per post. Och jag arbetar enbart mot återförsäljare och reparationsverkstäder.

...och där har du mängder med möjligheter att ha med en social aspekt i kommunikationen, oavsett media. Ett personligt bemötande, ärlighet och transparens funkar lika bra i brevlåda som inkorg. Än en gång blir hederligt gammalt bondförnuft ballt för att man ger det en twist som gör så det känns nytt. Självklart har tekniken en väldigt stor roll i det hela, men grundmekaniken är densamma. Det är tillgängligheten, och därmed också skalan, som ändrats, inte faktumet att det lönar sig att bry sig.

Fast det är såklart min bild av det hela.

Ursprungligen av irrelogical:

...och där har du mängder med möjligheter att ha med en social aspekt i kommunikationen, oavsett media. Ett personligt bemötande, ärlighet och transparens funkar lika bra i brevlåda som inkorg. Än en gång blir hederligt gammalt bondförnuft ballt för att man ger det en twist som gör så det känns nytt. Självklart har tekniken en väldigt stor roll i det hela, men grundmekaniken är densamma. Det är tillgängligheten, och därmed också skalan, som ändrats, inte faktumet att det lönar sig att bry sig.

Fast det är såklart min bild av det hela.

Fast mitt motto när det gäller kommunikation är att den måste kunna gå via en iPad.

Ursprungligen av pmarriott:

Mina kunder är oftast bakåtsträvande gamla herrar som fortfarande tycker att en skiftnyckel är höjden av teknologi...

Men detta betyder inte att det är något fel. Alla måste inte vara socialt uppkopplade.

99.se är min enda digitalt sociala ställe, förutom e-mail med ett fåtal kompisar och det räcker för mej.

Känslan av välbehag jag får från att kunna göra saker i verkligheten (med min skiftnyckel) är enorm och friheten jag känner när min fru babblar om vad alla hennes kompisar skriver/visar på Facebook.

Allt beror på vad man håller på med och hade det inte varit för alla oss med skiftnycklar hade alla slipsnissar inte kunna göra ett dugg, för det hade inte funnits maskiner att tillverka alla prylarna på.

Mitt svar är iPhone & SMS.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-16 17:43
Ursprungligen av LCR:

Men detta betyder inte att det är något fel. Alla måste inte vara socialt uppkopplade.

99.se är min enda digitalt sociala ställe, förutom e-mail med ett fåtal kompisar och det räcker för mej.

Känslan av välbehag jag får från att kunna göra saker i verkligheten (med min skiftnyckel) är enorm och friheten jag känner när min fru babblar om vad alla hennes kompisar skriver/visar på Facebook.

Allt beror på vad man håller på med och hade det inte varit för alla oss med skiftnycklar hade alla slipsnissar inte kunna göra ett dugg, för det hade inte funnits maskiner att tillverka alla prylarna på.

Mitt svar är iPhone & SMS.

Jag är själv en av dem med "skiftnyckel" som försöker hänga med i världen

Notera att denna tråden ligger i företagande, alltså gäller det i marknadsföringssyfte och inte socialt umgänge om någon nu trodde något sådant!

Ursprungligen av Csoft:

Notera att denna tråden ligger i företagande, alltså gäller det i marknadsföringssyfte och inte socialt umgänge om någon nu trodde något sådant!

Jodå, jag förstod det.

1
Bevaka tråden