Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa GPS-appen för svenska kartor?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilket är den bästa GPS appen för endast Svenska kartor? Uppskattar pedagogiskt gränssnitt och just intresserad av bara Svenska kartor.

Ovanstående inlägg har brutits ut och flyttats hit från en annan tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något annat!

/Mod

När jag behöver GPS i bilen använder jag Telia Navigator. Testa gratis i 5 dagar och se om det täcker dina behov

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!

Jar har Navigon och den är riktigt bra, kartmässigt.
Men, då jag bor i Stockholm gillar jag verkligen Waze eftersom den har usercontributed (användarbidragen?) trafikinformation. Dessutom kan man ju i Waze faktiskt uppdatera kartorna själv om det skulle vara ngt fel, saknas en väg etc. Waze är ju dessutom gratis.

Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Jar har Navigon och den är riktigt bra, kartmässigt.
Men, då jag bor i Stockholm gillar jag verkligen Waze eftersom den har usercontributed (användarbidragen?) trafikinformation. Dessutom kan man ju i Waze faktiskt uppdatera kartorna själv om det skulle vara ngt fel, saknas en väg etc. Waze är ju dessutom gratis.

Provade waze i en vecka, sämsta skit jag nånsin sett.

vad menas med "GPS-appen" då?

Navigering för bil?

Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Jar har Navigon och den är riktigt bra, kartmässigt.
Men, då jag bor i Stockholm gillar jag verkligen Waze eftersom den har usercontributed (användarbidragen?) trafikinformation. Dessutom kan man ju i Waze faktiskt uppdatera kartorna själv om det skulle vara ngt fel, saknas en väg etc. Waze är ju dessutom gratis.

Gratis hjälper inte mycket när du aldrig kan lita på att kartorna stämmer. Jag provade Waze hemma (Luleå) och det var tur att jag hittar dit jag vill:)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-16 18:29
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Jar har Navigon och den är riktigt bra, kartmässigt.
Men, då jag bor i Stockholm gillar jag verkligen Waze eftersom den har usercontributed (användarbidragen?) trafikinformation. Dessutom kan man ju i Waze faktiskt uppdatera kartorna själv om det skulle vara ngt fel, saknas en väg etc. Waze är ju dessutom gratis.

Gillar också waze när det gäller trafikinfo m.m.

Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Jar har Navigon och den är riktigt bra, kartmässigt.
Men, då jag bor i Stockholm gillar jag verkligen Waze eftersom den har usercontributed (användarbidragen?) trafikinformation. Dessutom kan man ju i Waze faktiskt uppdatera kartorna själv om det skulle vara ngt fel, saknas en väg etc. Waze är ju dessutom gratis.

Jag ogillar dock starkt det där med att programmet skvallrar om "police traps". Inte fan vill jag medverka till att biltjuvar och rattfyllon får en chans att komma undan!

Man behöver ju inte "medverka". Rapportera inga polisräder/kontroller du känner till så är ditt samvete rent :-). Du kan också undvika att skicka SMS med info var t.ex. SL (tunnelbana/bussar i Sthlm) har kontrollanter och på det sättet inte medverka till att svartåkare kommer undan - och ändå kunna använda SMS-funktionen till annat. Du kan också t.o.m. fortsätta att använda ditt mailprogram - bara du inte skickar mail och varnar för t.ex. trafikkontroller. Etc.

Om du absolut inte ens vill befatta dig med teknik som kan sprida information som gör att bovar och banditer kommer undan - så måste du nog koppla ur dig helt från IT/internet/telefoni/etc. Du måste totalt frigöra dig från dessa verktyg som kan - av dom onda - användas till fördärvliga saker.

(det finns dom som vägrar använda internet för att det sprids barnporr där - jag känner en)

Ursprungligen av iTiger:

Jag ogillar dock starkt det där med att programmet skvallrar om "police traps". Inte fan vill jag medverka till att biltjuvar och rattfyllon får en chans att komma undan!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-17 19:08
Ursprungligen av iTiger:

Jag ogillar dock starkt det där med att programmet skvallrar om "police traps". Inte fan vill jag medverka till att biltjuvar och rattfyllon får en chans att komma undan!

Varken biltjuvar eller rattfyllon är så smart att de använder sådana system, däremot så hjälper ett sådant system till att sänka hastigheten (dock tillfälligt )

Håller med om kritiken mot Waze, det kvalitet bygger till väldigt stor del på användare. Ju fler användare i en region, ju bättre kvalitet får man just där. I stockholm upplever jag att den fungerar riktigt bra, och trafikinformationen är mycket bra.
Ska jag ta mig någon stans utanför stockholm skulle jag troligen välja Navigon istället.

Nu framgår det ju inte direkt om trådskaparen vill ha en navigator eller "vanlig GPS".

I kategorin "vanlig GPS" kan jag rekommendera MotionX GPS.

Vad jag söker är nog en navigator(tror jag?). Alltså, en mobil variant av dessa "GPS" som brukar hänga i rutan på bilar :0)

kompisen har en iPad med fäste i bilen.

inbyggda kartan i iOS (kart-appen), funkar kanon.

Välj Färdbeskrivning, den ritar ett blått streck på kartan.
Ett pet till på "nav"-pilen och den blå punkten är alltid i mitten.
Man följer blå strecket hela tiden...

Kostar ingenting och är solklart att navigera efter.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2011-06-15 19:30

Men en iPhone-app där jag kan använda RN / SweREF? Kan inte hitta ngn inställning för svenska 'koordinatsystem' i GPS MotionX.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-15 19:43
Ursprungligen av Le:

Men en iPhone-app där jag kan använda RN / SweREF? Kan inte hitta ngn inställning för svenska 'koordinatsystem' i GPS MotionX.

Om du kan ställa in appen på WGS 84 så är det i det närmsta samma som SWEREF

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-15 21:54
Ursprungligen av Le:

Men en iPhone-app där jag kan använda RN / SweREF? Kan inte hitta ngn inställning för svenska 'koordinatsystem' i GPS MotionX.

Appen Bitmap? Jag har inte testat, men man ska kunna lägga in egna kartor... Goflorp?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2011-06-15 23:49
Ursprungligen av kenjon:

Appen Bitmap? Jag har inte testat, men man ska kunna lägga in egna kartor... Goflorp?

Hittar inte på AppStore om jag söker på Bitmap.......
Men Bit Map.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-16 09:12
Ursprungligen av Le:

Hittar inte på AppStore om jag söker på Bitmap.......
Men Bit Map.

Japp, det var den jag menade. Jag har köpt den, men inte testat. Ska skanna in lite kartor och testa, någon gång...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2011-06-15 19:49

"Coordinate Format: DMS , DM , D , UTM , MGRS , OSGB"......................
Det verkar finnas hur många som helst.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-06-15 19:50

Testa Telias. Riktigt bra betalmodell: går att betala per dag (dygn), 19 kr, vilket är bra om man bara behöver den då och då.

Navigon blev just uppköpta av Garmin.

Vänta er hård kryptering, svindyra kartor och en attityd i stil med Quark's ....

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-06-25 13:52

Använder CoPilot på min androidlur, måste säga att det är förvånansvärt bra kartor till den, kostar inte speciellt mycket heller. Antar att det är ungefär samma till ios och då tycker jag den är klart prisvärd (189:- för Nordiska kartor, 469:- för europa, eller 319:- om man kör iPad).

Jag har använt Navigon sen 2009 och det fungerar bra. Ibland tycker jag att navigeringen till ett ställe är lite väl krånglig. Ofta tar den in en på småvägar i ett villaområde där man får svänga, höger, vänster, höger, vänster, höger vänster osv för att komma dit när det lättaste och snabbaste är att följa den större vägen och sen ta en högersväng så är man där.
Menyerna och söksättet är aldrig något jag gillat på Navigon, men det är som det är. Hade föredragit Garmins menyer istället. De är klockrena!
Men, Navigon tar dig dit du ska och på vägen får du varningar om trafikolyckor etc. vilket är väldigt bra. Särskilt vintertid!
Väldigt många gånger på E6:an i Skåne har den tagit mig ut från motorvägen för att sen några kilometer senare navigera mig in på den igen. Efter ens lilla omväg hör man på radion: E6 i norrgående riktning vid Glumslövsbacken - stopp!

Så Navigon är bra, om man tål dennes konstiga navigeringar ibland och de dumma menyerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-28 21:22
Ursprungligen av korthoga:

Jag har använt Navigon sen 2009 och det fungerar bra. Ibland tycker jag att navigeringen till ett ställe är lite väl krånglig. Ofta tar den in en på småvägar i ett villaområde där man får svänga, höger, vänster, höger, vänster, höger vänster osv för att komma dit när det lättaste och snabbaste är att följa den större vägen och sen ta en högersväng så är man där.
Menyerna och söksättet är aldrig något jag gillat på Navigon, men det är som det är. Hade föredragit Garmins menyer istället. De är klockrena!
Men, Navigon tar dig dit du ska och på vägen får du varningar om trafikolyckor etc. vilket är väldigt bra. Särskilt vintertid!
Väldigt många gånger på E6:an i Skåne har den tagit mig ut från motorvägen för att sen några kilometer senare navigera mig in på den igen. Efter ens lilla omväg hör man på radion: E6 i norrgående riktning vid Glumslövsbacken - stopp!

Så Navigon är bra, om man tål dennes konstiga navigeringar ibland och de dumma menyerna.

Borde inte det gå att ställa in med småvägar?
Typ snabbast resp. kortaste o.s.v?

Ursprungligen av zappee:

Borde inte det gå att ställa in med småvägar?
Typ snabbast resp. kortaste o.s.v?

Jo, det går, men det fungerar inte som det ska. Det är i alla fall min upplevelse av det hela. Det kvittar om jag ställer in den som bästa resväg, kortaste eller snabbaste. Den tar dumma beslut i alla fall.

...och sen förstår jag inte varför den på E6 säger åt mig att hålla mig till de vänstra filerna när det kommer avfarter. Inte alla avfarter, bara de avfarter den känner för. På sträckan Malmö - Göteborg är där två filer man kan hålla sig i och ingen av dem leder till någon annan väg så jag förstår inte varför avfarterna kommer med.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-07-18 10:51

Jag använder Navmii, billig (tror det var 38 kr) och har fungerat bra för mig;)

  • Medlem
  • 2011-11-21 18:16
Ursprungligen av ntg:

Jag använder Navmii, billig (tror det var 38 kr) och har fungerat bra för mig;)

Köpte och testade även denna... värdelös var mitt första intryck. Skulle till en adress i Eslöv, och vid stora rondellen i Eslöv, där man tar vänster, ville denna app att jag skulle köra mot Landskrona. Inte godkänt av mig i alla fall.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-07-19 08:35
Ursprungligen av zappee:

Borde inte det gå att ställa in med småvägar?
Typ snabbast resp. kortaste o.s.v?

Jag har också Navigon i telefonen och det funkar bra, var i norra Tyskland och Danmark och Skåne några dagar, försöker
undvika stora vägar när jag har semester, det finns ett alternativ som är bra, utöver snabba, korta m m, och det är "spärra motorvägar" tror jag det heter, då räknar den fram enligt det och finns det alternativ utan motorvägar blir det så, annars kommer det meddelande om att det inte går att beräkna rutten.
Det blir ibland fantastiska rutter, särskilt om man även har kryssat i "vackra vägar" samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-17 10:24

Hej!
Tidningen

Citat:

ALLT OM iPHONE & iPAD

har ett test av GPS-Appar. De har utsettt

Citat:

Sygic Nordics

till vinnare
Vore glad och tacksam för att höra era eventuella erfarenheter av denna app
Må gott
Peter

1
Bevaka tråden