Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-15 08:24

Rykten gör gällande att Apple i Sverige nu letar lämplig lokal för att just etablera en Apple Store i Stockholm.

Läs mer på tidningen Markets webbplats

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-15 08:29

Låter märkligt om Apple skulle placera en Store i sthlm innan de har öppnat i Köpenhamn. Men det är klart, sthlm ligger ju avsides så det kanske kan vara lönsamt för de som är isolerade där uppe

Fortfarande märkligt, dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-15 08:38

Tror mer på Apple slår upp portarna i Köpenhamn. Ligger bättre till än gömda Stockholm.

Ursprungligen av Mcus:

Tror mer på Apple slår upp portarna i Köpenhamn. Ligger bättre till än gömda Stockholm.

Apple skulle nog vilja, men närheten till gangsterstaden Malmö förskräcker säkert.

Beträffande placeringen i Sthlm skulle det vara en skoj om något kunde göras med stans mest menlösa varuhus, PUB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-15 23:54

PUB. Usch. Nog allt är det ett meningslöst tillhåll för fönsterhandlare. Tror mer på att Apple köper upp Adidasbutiken längre bort mot Sveavägen/Kungsgatan. Mycket bättre placering och inte för långt till övriga bra butiker så som Webhallen och Inet.

Ursprungligen av GustafMA:

Apple skulle nog vilja, men närheten till gangsterstaden Malmö förskräcker säkert.

Beträffande placeringen i Sthlm skulle det vara en skoj om något kunde göras med stans mest menlösa varuhus, PUB.[ATTACH="CONFIG"]29542[/ATTACH]

Håller med, men kan inte låta bli att fundera på hur en sådan affär skulle påverka all mindre Apple säljare runt om i stan. Vissa kommer alltid att fortsätta med sitt förhållande till Macoteket och liknande, sedan drar en Apple Store så klart in nya köpare, men alla de som går dit ISTÄLLET kommer ju att ha en ganska markant effekt på resten av återförsäljarna...

Jag tycker jag känner igen det här, med diskussion kring Köpenhamn kontra Stockholm...

apple store stockholm köpenhamn site:99.se - Sök på Google

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-15 10:24

Jag ser det som positivt att Apple öppnar egna butiker i Sverige. De får gärna öppna i Göteborg också.

Hur det här påverkar återförsäljarna? Ja, det är väl deras problem. Jag som konsument kommer ju föredra Apple Store där en sådan finns, helt enkelt för att jag vill ha så få mellanhänder som möjligt (även om det inte skulle vara någon skillnad i praktiken, känns det bättre av någon anledning). Det är ungefär som att tycka synd om Dell och Nokia, då deras vinster sjunker i Apples skugga. Gör något åt saken. Jag som konsument tänker ju på mig själv och på vad som ger mig mest valuta och service för pengarna. Om något kommer ju det här tvinga återförsäljare som vill överleva att vara minst lika bra som Apple själva.

Ursprungligen av ibish:

Hur det här påverkar återförsäljarna? Ja, det är väl deras problem. Jag som konsument kommer ju föredra Apple Store där en sådan finns, helt enkelt för att jag vill ha så få mellanhänder som möjligt (även om det inte skulle vara någon skillnad i praktiken, känns det bättre av någon anledning).

Priset blir ju detsamma så ingen förbättring, utan jag tänker på mindre firmor som har hög expertise och bra kundkontakt. Jag köper hellre från dem än någon glättig genius i en Apple Store.

Ursprungligen av ibish:

Det är ungefär som att tycka synd om Dell och Nokia, då deras vinster sjunker i Apples skugga

Måste vara en av de sämsta liknelser jag hört. Det är väl inte alls samma sak.

  • Medlem
  • 2011-06-15 10:54

Hoppas hoppas hoppas! Men jag tror inte de öppnar i Stockholm.

Drömma kan man ju alltid...

Dessutom undrar jag vad det är som säger att Apple inte kan öppna en butik i Köpenhamn med? Artikeln säger ju inte specifikt "endast" Sverige, dom kanske letar lokaler i hela Norden?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-15 14:28

Låt oss hoppas på en i Stockholm och en i København. Är nästan lika ofta i båda städerna, så det hade varit smidigt.
En stor Apple Store på Strøget, allra helst vid Amagertorv, hade varit gottigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-15 14:31

Absolut nice! Eller, varför inte en rakt upp och ner på Rådhusplatsen med ett utseende á la den på 5th Avenue? Det hade suttit som en smäck på den platsen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-15 14:53

Du får ju inte se enbart till stadens eget invånarantal, där de är i stort sett samma, utan till "the big picture". Köpenhamn ligger i närheten av så mycket mer, so to speak. Du har hela södra Sverige, hela danmark och till och med norra tyskland för de som vill. Dessutom är det mycket mer rörelse av folk in och ut från Köpenhamn än vad det är i sthlm, oerhört mycket mer. Den potentiella avkastningen på en butik där bör således bli avsevärt högre.

Ursprungligen av zinned:

...och till och med norra tyskland för de som vill....

Det finns en Apple Store i Hamburg, så jag tror knappast att norra Tyskland skulle ingå i upptagningsområdet för en Apple Store i Köpenhamn.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns en Apple Store i Hamburg, så jag tror knappast att norra Tyskland skulle ingå i upptagningsområdet för en Apple Store i Köpenhamn.

Tänkte precis skriva detta. Har själv besökt denna Apple Store i norra Hamburg, och den är för övrigt riktigt trevlig (som jag antar alla andra Apple Stores också är).
Upptagningsområdet för köpenhamn kan möjligen sträcka sig en bit in i nord-västra tyskland, men resten faller nog på Hamburg. Själv hade jag ju velat se en i Göteborg

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-15 15:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns en Apple Store i Hamburg, så jag tror knappast att norra Tyskland skulle ingå i upptagningsområdet för en Apple Store i Köpenhamn.

...hence "för de som vill".

Det är många i nordtyskland som åker till Cph, likväl som nöjesresenärer från t ex Sverige.

Ursprungligen av AndyK:

Någon som vet hur det skulle funka med en potentiell Apple Store i Köpenhamn, språk på operativsystem och tangentbord osv menar jag. Om man nu antar att de även är ute efter svenska kunder. Danskt operativsystem känns inte så hett...
Eller går det att ställ in språket i OS X i efterhand? Isf är det bara tangentborden som är problem vid köp av dator, speciellt bärbar.

Det är väl samma sak i OS X som i iOS, att alla språk ingår och man väljer detta vid installation...det har jag för mig iaf.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-15 15:39

Någon som vet hur det skulle funka med en potentiell Apple Store i Köpenhamn, språk på operativsystem och tangentbord osv menar jag. Om man nu antar att de även är ute efter svenska kunder. Danskt operativsystem känns inte så hett...
Eller går det att ställ in språket i OS X i efterhand? Isf är det bara tangentborden som är problem vid köp av dator, speciellt bärbar.

Ursprungligen av AndyK:

Någon som vet hur det skulle funka med en potentiell Apple Store i Köpenhamn, språk på operativsystem och tangentbord osv menar jag. Om man nu antar att de även är ute efter svenska kunder. Danskt operativsystem känns inte så hett...
Eller går det att ställ in språket i OS X i efterhand? Isf är det bara tangentborden som är problem vid köp av dator, speciellt bärbar.

Språket kan man ställa in i efterhand, har man alltid kunnat. Tangentbord däremot lär skilja sig åt, ja.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-16 10:47
Ursprungligen av AndyK:

Någon som vet hur det skulle funka med en potentiell Apple Store i Köpenhamn, språk på operativsystem och tangentbord osv menar jag. Om man nu antar att de även är ute efter svenska kunder. Danskt operativsystem känns inte så hett...
Eller går det att ställ in språket i OS X i efterhand? Isf är det bara tangentborden som är problem vid köp av dator, speciellt bärbar.

Ursprungligen av Capeman:

Språket kan man ställa in i efterhand, har man alltid kunnat. Tangentbord däremot lär skilja sig åt, ja.

Det bör fungera som i de flesta mac-butiker längs Öresunskusten. Att man i butik kan köpa datorer anpassade för danskt och svenskt tangentbord eftersom gränshandeln är så vanlig i den regionen. Inte mer konstigt än att både den danska och svenska valutan är gångbar i alla affärer av samma anledning.

Så det ser jag inte som ett problem, dvs att vi skulle få enbart produkter anpassade för den danska marknaden.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-16 10:53
Ursprungligen av mattem:

Det bör fungera som i de flesta mac-butiker längs Öresunskusten. Att man i butik kan köpa datorer anpassade för danskt och svenskt tangentbord eftersom gränshandeln är så vanlig i den regionen. Inte mer konstigt än att både den danska och svenska valutan är gångbar i alla affärer av samma anledning.

Så det ser jag inte som ett problem, dvs att vi skulle få enbart produkter anpassade för den danska marknaden.

Det är ytterst, ytterst få tangentbord jag sett som varit anpassade för både Danmark och Sverige. Jag tror iofs att om det funnits en Apple Store i Köpenhamn, så hade de nog haft svenska tangentbord på lager och kanske även några laptops med svenskt tangentbord.
Hur tänkte du om valutan? I danska butiker vill de ju inte ta i svenska pesetas ens med tång, och i de svenska butikerna accepteras ofta Euro, men knappast danska kroner.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-06-16 11:00
Ursprungligen av AndyK:

Det är ytterst, ytterst få tangentbord jag sett som varit anpassade för både Danmark och Sverige. Jag tror iofs att om det funnits en Apple Store i Köpenhamn, så hade de nog haft svenska tangentbord på lager och kanske även några laptops med svenskt tangentbord.
Hur tänkte du om valutan? I danska butiker vill de ju inte ta i svenska pesetas ens med tång, och i de svenska butikerna accepteras ofta Euro, men knappast danska kroner.

De applebutiker som jag har besökt i Skåne som har både danska och svenska kunder har jag sett båda sorterna på lager. Klart de inte har "mängder" med danska macbooks på lager, eller ens framme som demo, men de finns eller kan beställas. Det är det som är poängen. Att även om den blir en dansk Apple Store så lär vi kunna handla "svenska" produkter.

Ett exempel är Kullander i Malmö som har många danska kunder.

Inte för att jag ofta är i Danmark, men jag har då aldrig haft problem med att betala med svensk valuta i Danmark. Sen är det dessutom ett mindre problem nu när man nästan alltid handlar med kreditkort typ Master eller Visa.

Danskt, svenskt och norskt har samma layout. Det som skiljer är symbolerna (ø, æ m.fl) men de är på samma plats (ø => ö, æ => ä, osv)

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-15 15:53

Nä, dansk och svenskt skiljer sig åt, ä och ö sitter inte på samma ställen. Æ och Ø har bytt plats på det danska. Kanske man kan leva med, men ganska störigt iaf...

Till och med 9to5mac har plockat upp det:

Apple planning its first retail store in Sweden | 9 to 5 Mac

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-15 16:22

En tegelbyggnad! Granne med stadshuset kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-15 17:17
Ursprungligen av AndyK:

En tegelbyggnad! Granne med stadshuset kanske...

Tänker du möjligen på självaste Centralstationen…!?

Åtminstone en häftig lokal är ledig där, med högt i tak & potential!!

Dock, kanske i minsta laget för en AppleStore…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-15 17:08

Eftersom Storstockholm är större än huvudstadsregionen (Köpenhamn) så borde det vara ett självklart val att etablera sig i Stockholm.
Sen vet jag att med Malmö osv......, men Stockholm har ett enormt inflöde från Uppsala, Västerås, Gävle, osv.

Så skulle nog tippa att Stockholm har ett större upptagningsområde än Köpenhamn.

Känns som om jag kan få mothugg, men det välkomnar jag

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-15 19:25
Ursprungligen av Tangen:

Eftersom Storstockholm är större än huvudstadsregionen (Köpenhamn) så borde det vara ett självklart val att etablera sig i Stockholm.
Sen vet jag att med Malmö osv......, men Stockholm har ett enormt inflöde från Uppsala, Västerås, Gävle, osv.

Så skulle nog tippa att Stockholm har ett större upptagningsområde än Köpenhamn.

Känns som om jag kan få mothugg, men det välkomnar jag

1,9 miljoner (Köpenhamn huvudstadsregion) eller 2,0 (Storstockholm) tror jag inte påverkar valet av ort. Men du menar alltså att Köpenhamn inte har ett lika stort stort inflöde från Skåne, Blekinge, Halland och Fyn, som Stockholm har från Uppsala, Västerås, Gävle, osv.?

Dock tycker jag att Apple gott borde öppna en Apple Store i Stockholm också.

Bevaka tråden