Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att arbeta utan ett batteri, farligt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv
  • 2011-06-15 11:14

Hejsan!

Det är så att mitt batteri på min MacBook Pro (3,5 årt gammalt) har slutat fungera och jag måste köpa mig ett nytt. Saken är den att jag är på semester just nu och har inte tillgång till ett batteri (tills jag kommer hem till Sverige igen). Min fråga är om jag kan fortsätta att använda min dator utan ett batteri? Finns det någon risk i det?

Problemet med batteriet är att det har "svällt" upp och jag har tagit bort det från datorn helt eftersom jag är rädd att det ska förstöra något.

Tack i förhand!

Nej, ingen risk. Kör på.

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2011-06-15 11:27

Tack så jättemycket för svar!

Enda risken är att förlora data om du råkar dra ut nätsladden och inte sparat ditt dokument!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-15 12:53

Inte farligt (förutom risken för dataförlust vid strömavbrott), men du kommer inte kunna få ut full effekt av datorn utan batteri vid lite tyngre arbete, den kommer upplevas lite långsammare. Förklaring här:
MacBook och MacBook Pro: Processorns hastighet minskas när batteriet tas bort medan datorn drivs av en nätadapter

Fungerar batteriet alls? Då skulle jag köra med det ändå.

Min dotter har en MacBook där det svält rejält men fungerar och har bra kapacitet. Bättre det än att den dör varenda gång nätsladden dras ur...

Ursprungligen av LCR:

Min dotter har en MacBook där det svält rejält men fungerar och har bra kapacitet. Bättre det än att den dör varenda gång nätsladden dras ur...

Jag skulle aldrig låta min dotter använda ett batteri som svällt (defekt=brandrisk, överhettning, läckage). Men det får stå för mig

Ursprungligen av morgan_a:

Jag skulle aldrig låta min dotter använda ett batteri som svällt (defekt=brandrisk, överhettning, läckage). Men det får stå för mig

tänkte samma sak

har en MBP 2.33 15" från 2007, batteriet säger: Replace now..
Men jag behöver väl inte tänka på batteriet om jag ändå kör med strömkabeln i hela tiden eller?

Ursprungligen av Emanuel L:

har en MBP 2.33 15" från 2007, batteriet säger: Replace now..
Men jag behöver väl inte tänka på batteriet om jag ändå kör med strömkabeln i hela tiden eller?

Ser batteriet ok ut? Inte svällt. Låt det sitta.

Ursprungligen av Goflorp:

Ser batteriet ok ut? Inte svällt. Låt det sitta.

Jao. Ser ut som den var när jag fick den Hur lyckas man få den att se sväld ut?
Jag får väl säga att jag kört min bärbara 95% med strömuttaget. Knappt släpat runt med den. Kanske därför.

Vissa batterier har problem med att de sväller, inget som man kan "lyckas med".

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-08-29 10:06

Exakt samma sak hände med mina gamla MBP 2.0 15". Började med att jag inte fattade varför trackpad-knappen inte fungerade (batteriet tryckte på den underifrån).
Jag kontaktade Apple men dom ville inte ta på sig det eller ersätta mig på något vis. Antar att datorn räknades som för gammal..

1
Bevaka tråden