Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej starta vissa program

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har precis fått problem med GarageBand, iWeb och QuickSilver. När jag försöker starta programmen så får jag två liknande felmeddelanden. GarageBand säger följande:
Dyld Error Message:
Library not loaded: /System/Library/Frameworks/CoreAudioKit.framework/Versions/A/CoreAudioKit
Referenced from: /Applications/GarageBand.app/Contents/MacOS/GarageBand
Reason: image not found

iWeb (och även quicksilver) ger följande fel:
Dyld Error Message:
Library not loaded: /System/Library/Frameworks/LatentSemanticMapping.framework/Versions/A/LatentSemanticMapping
Referenced from: /System/Library/Frameworks/Message.framework/Versions/B/Message
Reason: image not found

Om jag kollar i /System/Library/Frameworks/CoreAudioKit.framework och /System/Library/Frameworks/LatentSemanticMapping.framework så är båda mapparna tomma. Två system-bibliotek verkar alltså helt ha försvunnit, vilket gör att program som är beroende av dessa inte kan starta, vilket är ganska irriterande.

Någon som vet hur jag kan åtgärda detta?

System: Mac Os X 10.5.8 på en gammal MacBook 2 Ghz Core Due

Här kommer en liten uppdatering:

Försökte installera 10.5.8 Combo Update, det gick inte. Öppnade det paketet med Pacifist, och försökte installera vissa delar manuellt, då sa programmet att den ville skriva över filer, trots att mapparna var tomma. Aha tänke jag! Säkerligen nått galet med skivrättigheterna, som jag reparerade. Den fixade några felaktiga rättigheter, dock så är det samma fel. Tyvärr uppkom ett nytt symptom, min kära Mac vill inte starta alls.Den står bara och tänker på startskärmen, sen efter en minut eller så, så startar den om.

Jag har bestämt mig för att installera om Mac Os X...

Som första åtgärd ska du reparera startskivan med Skivverktyg, starta upp datorn på annan disk/DVD för att göra det.

Provade det, men det gick inte, repareringen av skivan misslyckades.

Då har du ett allvarligt fel på din disk. Klarar inte skivkontroll av att laga den åsterstår omformatering. Hur färsk komplett backup har du?
Det finns andra hjälpprogram, hur duktig är du på sådana här program?
Se till att ha kopia på din backup innan omformatering (raderar du din disk blir din backup ditt original).

Hej.
Jag kunde koppla hårddisken till en PC (med MacDrive), så jag kunde rädda all data på disken. MacDrive sa att disken verkade lite korrupt, men jag kunde som sagt rädda all data. Hursomhelst, nu blir det omformatering, jag orkar inte krångla mer, all data är iallafall räddad!

1
Bevaka tråden