Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

uppgradera G5 Dual 2.0 med 8GB internminne och SSD

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker uppgradera min gamla G5 dual 2.0 från 4 till 8GB minne och byta bootdisken till en SSD. För att krama ur maximal prestanda. Den går som en klocka annars med en Western Digital Green 1 TB disk för tillfället. Ska uppgradera till en 2TB snarast.

Jag jobbar lite med musik som säkert tjänar på Intel så småningom, men mest behöver jag lite mer prestanda för javautveckling i Springsource Tools Suite med Tomcat och lite grafisk form med Photohop och Fireworks bl a.

Någon som fått in en SSD i sin G5a?

Ska inte vara några problem, här är en som gjort det.

PowerMac G5 tower with SSD Drive

Finns några trådar här på 99.se också om ämnet.
ssd g5 site:99.se - Sök på Google

Det som talar emot verkar vara det faktum att Leopard inte stödjer Trim eller liknande, så jag behöver antagligen en SSD som tar hand om den detaljen själv utan operativ. Sen har ju G5'an ett 1,5GB/s tak på sin S-ATA buss, vilket gör det svårare att välja den lämpligaste enheten med fokus på prestanda.

Dessutom blir kostnaden med 2 x 2GB minnen en del — det finns en gräns för hur mycket man kostar på en G5a — och frågan är om det är bättre med 6GB och en SSD eller 8GB och en velociraptor t ex eller en till WD Caviar.

Det märke som verkar mest passande är OWC Mercury Extreme-serien. Men en WD Caviar Black 2TB ger nästan samma prestanda som en Velociraptor och ger mig samtidigt 2-40 ggr mer utrymme jämfört med de SSD jag har råd med. Frågan är hur mycket mer responsivt system jag kan vänta mig av en liten SSD jämfört med en Caviar Black.
Just nu lutar det åt att jag nöjer mig med 8GB minne och en WD Caviar Black 2TB. Men la in en annons om OWC Mercury Extreme köpes. Det finns säkert de som gått upp i storlek, om inte annat.

Om någon som har mer erfarenhet av SSD kan övertyga mig, så lyssnar jag.

1
Bevaka tråden